unleashed Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 har tenkt og kjøpe inn et speilreflekskamera, og lurer på hva som duger for rundt en 5000,- inkl linse, eller heter det obkjektiv? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Man kan ikke regne med å få noe godt svar med så dårlig innformasjon. Det eneste du nevner er prisområde. 1. Hva kommer du mest til å ta bilder av? 2. Hvor kommer du mest til å ta bilder? (Ute/inne) 3. Er ergonomi viktig? (Altså at kameraet ligger godt i hånden og har lett tilgjengelige knapper) Det er ikke slik at mest mulig zoom gir det beste objektivet. Det er heller ofte motsatt. Man inngår en del kompromisser når man skal "putte inn" stort zoomoråde i et objektiv. Generelt sett så vil jeg si at du bør kjøpe objektiv (Ja det heter objektiv og ikke linse) som passer til motivene du ser for deg. Kommer du feks. til å ta mye bilder av fugler, så trenger du en tele, eller en telezoom med god lysstyrke. Disse er dog lite egnet til "generell" fotografering, og dermed må du ha ett objektiv til til dette, og det tror jeg ikke budsjettet ditt tillater. Når dte gjelder kamera så vil du få like mange annbefalinger som brukere her inne, men det er ikke kameraet som er den største flaskehalsen med tanke på bildekvaliteten. For 5.000,- så kan man ikke akkurat velge fra øverste hylle og dermed må du inngå noen kompromisser åkke som. Kan godt være at objektivet du nevner er et OK objektiv, det vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 En hvilken som helst nybegynnermodell med 18-55 f/3,5-5,6 kitobjektiv duger, og det er stort sett det du får for 5000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå