Gå til innhold

All In Wonder Radeon 9700 Pro...?

Talker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drit og drit, hvem sier nei takk til TV-mottaksmuligheter der man ikke trenger å måtte betale NRK-lisens (vel, det er ingen som sjekker det) samt video-inngang (videoredigering, tilkopling av PS2, Xbox og andre konsoller)? Unntaket er vel GamerLamer'ne som ikke kan se at det finnes andre ting man kan bruke PCen sin til utenom spilling...

Selv gikk jeg for et Sapphire Radeon 9700 Pro AIW framfor en 9800 Pro, men så hører det med til historien at mitt gamle Samsung-fjernsyn hadde klikka, samt at jeg trengte noe å kople PS2en min opp mot. No freakin' way om jeg skal betale noe til Norske Riksdekkende Kronidioter..!

BTW, hastighetsmessig er det ingen forskjell mellom et 9700 Pro og et 9700 Pro AIW.

Lenke til kommentar

Har iallefall klokket mitt 9700 Pro AIW glatt til 391MHz Core og 364MHz på minnet. Eneste modifisering var fjerning av shimsen og kjølepadden på GPUen og smøre på Arctic Silver 3 i stedet.

Men jeg tror likevel ikke at et 9700 Pro AIW kan klokkes mer enn det et "vanlig" 9700 Pro kan - Disse kortene er jo tross alt bygd på samme GPU. Man må imidlertid ta høyde for at overklokkingsmulighetene varierer fra kort til kort.

Lenke til kommentar

Shimsen (som skal beskytte GPU mot for stort trykk fra kjøleren og dens festemekanisme) fjerner du med et skrujern med lite, flatt hode, og padden går vekk med forsiktig skraping med et kredittkort o.l + vask med isopropanol etterpå.

Men dette er på ditt eget ansvar! Jeg tar ingen skyld dersom du skulle få et ubrukelig Radeon 9700 Pro etterpå..! Refererer til parantesen i første avsnitt.

Lenke til kommentar

Vel, et eksempel er hvis det skrujernet skulle gå helt andre veier enn det du måtte ønske (=glipp), og resultatet er et fint, hvitt hakk på enten GPU eller selve kretskortet...

Mitt beste tips: Er man n00b på dette området, så hold langt unna! Eller få en med skills til å gjøre dette.

Lenke til kommentar

OK, her er 2 bilder som viser mitt Radeon 9700 Pro AIW med shimsen tatt av:

http://home.no.net/nseu/R9700P-AIW-No-Shim-1.jpg

http://home.no.net/nseu/R9700P-AIW-No-Shim-2.jpg

For å ta hele prosessen i detalj:

Kjøleribba gikk relativt lett av, ved å dra de plastpinnene ut fra sokkelen som holdt kjøleren på plass - samme framgangsmåte som på f.eks GF4, altså. Nå nevnte jeg tidligere at man kunne fjerne shimsen med et skrujern, men det varierer hvor fast denne sitter på GPU. I mitt tilfelle måtte jeg til med tapetkniven (som man ser på bildene). Her må man ha god kontroll over hvor kniven går hen - man kan glippe og skjære opp kortet (eller fingeren slik at kortet blir rødere enn det som er ønskelig...).

Men det mest irriterende var fjerningen av den originale kjølepastaen. Denne var av typen gult lim, som er steinhardt når det er kaldt og kjempeseigt når det er varmt. Felles for disse to tilstandene var at det var sinnsykt vanskelig å få fjernet denne driten. Mesteparten av "limet" satt på kjøleribba, som ble fjernet med Club Nokia-kortet mitt, men noe satt også fast på selve GPU-coren. Her måtte jeg igjen til med tapetkniven, og da være YTTERST forsiktig slik at bare kjølepastaen og ikke biter av coren ble fjernet. Gikk til slutt over med isopropanol på alle overflatene før Arctic Silver 3 ble smurt på.

Så var det tid for oppstart av systemet igjen. Skjermbildet kom, BIOS og bootloader-skjermen til WinXP kom fint opp. MEN...da GUIet kom opp, var det rare tegn, farger og annet møl overalt! "FAAAN", tenkte jeg - hadde jeg virkelig klart å blåse et 3000+ krs skjermkort til det varmere sted nå..? Heldigvis, ved nærmere undersøkelse, viste det seg kun at jeg ikke hadde satt kjøleren skikkelig på plass, slik at GPUen ble for varm. Korrigerte da dette, og nå var skjermbildet i Windows helt fint igjen! Fikk da klokket opp til nevnte 391MHz på GPU, uten artifacts og lignende.

Som sagt, dette gjør man på eget ansvar. Jeg kunne like gjerne ha sittet igjen uten skjermkort i lang, lang tid...

EDIT: Min post nr. 1100..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...