Gå til innhold

Trenger ny windows.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du en nyere pc?

Om pcen er like gammel som Windows xp så hjelper det lite å oppgradere til Windows 7 om man skal spille, i dag bør man ha et bra skjermkort, en rask flerkjerners cpu og ikke minst en god skjerm.

Windows 8 blir lansert en plass mellom 2Q og 4Q i 2012 som jeg forstår det , tipper høsten jeg.

Sannsynligheten er stor for at Windows 7 vil være kompatibelt med spill som blir lansert for Windows 8 da det ikke er de store endringene i den grafiske kernelen , det er dog funnet en del kode i koden som tyder på at det har i det minste blitt utforsket kompabilitet med Xbox360.

Sånn sett så tror jeg nok du trygt kan velge windows 7 og eventuelt oppgradere til windows 8 om du får behov for det.

Lenke til kommentar

Jeg vil si jeg har en helt grei pc, det som holder igjen, for å kunne spille de aller nyeste spillene, er mest windows.

Men da går jeg for windows 7 nå, men det er jo en del å velge mellom, så hva annbefales?

Ser det noen kalles for OEM, hva er det?

Ultimate i OEM er jo 1000 kr billigere en fullversion.

Ser også at det annbefales 64-bit til div spill, er 64-bit like trøblete med drivere som det var snakk om før?

Endret av andy89
Lenke til kommentar

OEM betyr du får programvaren billigere, men du låser deg i et bestemt hovedkort, og man må normalsett kjøpe OEM lisens sammen med ny pc eller maskinvare.

Fint om du i så fall prøver ut alt før du aktiver, så du slipper å kjøpe ny lisens, selv gjorde jeg den feilen når jeg fikk en OEM lisens av jobben.

Så da måtte jeg betale ny lisens, ble technet standard subsciption som er litt dyrere men da får man hele micosoft serien, Riktignok bryter jeg EULA i så fall, men er fulgt lovlig i følge norsk lov.

64 bits er blitt mye bedre på windows 7, nå vil jeg si mesteparten av nyere maskinvare er laget for 64 bits, men du bør sjekke gamle skrivere/skannere i noen tilfeller kan du får driveren via windows update, ellers kan det bli vanskelig hvis det bare finnes XP drivere eller windows 98 drivere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

OEM betyr du får programvaren billigere, men du låser deg i et bestemt hovedkort, og man må normalsett kjøpe OEM lisens sammen med ny pc eller maskinvare.

Fint om du i så fall prøver ut alt før du aktiver, så du slipper å kjøpe ny lisens, selv gjorde jeg den feilen når jeg fikk en OEM lisens av jobben.

Så da måtte jeg betale ny lisens, ble technet standard subsciption som er litt dyrere men da får man hele micosoft serien, Riktignok bryter jeg EULA i så fall, men er fulgt lovlig i følge norsk lov.

64 bits er blitt mye bedre på windows 7, nå vil jeg si mesteparten av nyere maskinvare er laget for 64 bits, men du bør sjekke gamle skrivere/skannere i noen tilfeller kan du får driveren via windows update, ellers kan det bli vanskelig hvis det bare finnes XP drivere eller windows 98 drivere.

Kanskje det er det jeg har på xp i dag da, for må ringe inn hver gang jeg må formatere, for å kunne aktivere på nytt.

Det skjønte jeg ikke mye av, men vist det er så vanskelig med OEM, tror jeg at jeg legger inn de ekstra kronene og får en fullversion, om man kan ha den så lenge man vil når den er fullversion?

Da går jeg for 64-bit, for jeg har ikke noe som jeg kommer på som bare er til xp

Men hva er forskjellden på de forskjellige versionene?

Er usikker på hvilken jeg skal kjøpe

Endret av andy89
Lenke til kommentar

Kanskje det er det jeg har på xp i dag da, for må ringe inn hver gang jeg må formatere, for å kunne aktivere på nytt.

Det skjønte jeg ikke mye av, men vist det er så vanskelig med OEM, tror jeg at jeg legger inn de ekstra kronene og får en fullversion, om man kan ha den så lenge man vil når den er fullversion?

Da går jeg for 64-bit, for jeg har ikke noe som jeg kommer på som bare er til xp

Men hva er forskjellden på de forskjellige versionene?

Er usikker på hvilken jeg skal kjøpe

Kjøp Home Premium OEM 64 bit http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630907 til kr 899, så kjøper du Windows 8 når den kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men ikke bytt hovedkort før windows 8 i så fall, heller ikke regn med å kunne oppgradere med oppgraderingslisens. Nei, man må ikke ringe hver gang man reinstallerer på oem lisens, men lisensen nekter folk å bytte maskinvare i like stor grad.

Home premium er helt klart for de fleste, hvis man vil også ha business om man jobber i et firma, (Bruker pcen også i et domenet så er ultimate fin ting.).

Jeg foretrekker ultimate, mest fordi jeg vil ha alle mulighetene tilgjengelig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men ikke bytt hovedkort før windows 8 i så fall, heller ikke regn med å kunne oppgradere med oppgraderingslisens. Nei, man må ikke ringe hver gang man reinstallerer på oem lisens, men lisensen nekter folk å bytte maskinvare i like stor grad.

Home premium er helt klart for de fleste, hvis man vil også ha business om man jobber i et firma, (Bruker pcen også i et domenet så er ultimate fin ting.).

Jeg foretrekker ultimate, mest fordi jeg vil ha alle mulighetene tilgjengelig.

Syns det kommer ny windows alt for ofte..

Tror jeg burde oppgradert til nytt hovedkort osv senere, så er litt usikker på OEM

Kommer det ny DirectX i windows 8?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har selv kjøpt to windows 7 home premium til husets maskiner. En laptop har fått 32 bits versjon mens en stasjonær har fått 64 bits versjon. Forskjellen var at laptopen var eldre og hadde mindre minne, 4Gb. Ut over det har begge fungert strålende. Har du en stasjonær med enten pci eller usb nettverkskort/usb så kan enkelte ikke ha 64 bits drivere til nettverket. Hadde sikret meg slike før jeg oppgraderte. Brukte selv vista 64 bit drivere inntil det kom egne win 7 drivere. Kommer du på nett vil win stort sett fikse det meste selv, og det du mangler kan du hente ned fra produsenten.

Win 8 har endel forbedringer og forandringer. Startknappen skal bort, minde dokumenter, bilder, videoer osv skal bort, nytt appaktig startvegg, windows security essentials er innebygget så du trenger ikke eget antivirus og brannmur. Videre skal man kunne spille xbox spill på pc, og win 8 krever vesentlig mindre enn win 7. Win 8 kutter mye av bakoverkompabiliteten. Dette gjelder bl.a programmer som kjører installasjonen i lav bit.

Forvent derfor en periode hvor det mangler drivere og programmer ikke støttes.

En annen forskjell vil være en nydesignet prosessliste og hardwareliste. Disse skiller bedre mellom nødvendige win prosesser og ting som kan stenges ned uten at noe skjer.

app butikk har det vært snakk om, samt en felles oppdateringsside hvor alle oppdateringer fra windows, office, drivere, spill, programmer osv oppdateres fra samme sted.

Jeg antar også at man vil få mer fokus på nettskyen skydrive, muligens med en direkte lagring uten egen innlogging.

Av det jeg ser til nå så vil win 8 få et kraftig redesignet utseende, man vil få støtte for xbox spill, og bedre støtte for nyere hardware og software. Er selv strålende fornøyd med 7`ern så har ikke noe stort behov for å oppgradere. Jeg forventer også en million søksmål bl.a fra antivirusprodusentene som nå vil slite med lavere salg og færre brukere (nettleserkrigen påny). Jeg antar også at de legger inn hele eller deler av office, ihvertfall lesemuligheten, for å gå i strupen på libreoffice og openoffice bl.a

Det er også mulig at 8`ern har funksjonalitet mot google+, facebook, twitter, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...