Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk? Hvilken?

6ykriss

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi trenger noen nye vinter dekk til vår Volvo V50.

Vi har sett litt på: continental conti viking contact 5 og michelin x-ice x12.

Begge kommer SVÆR godt ut i tester. Men hvilken er egentlig best?

Pris er ikke viktig.

Takker på forhånd.

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg hadde X-Ice (XI) på min forrige bil, riktinok ikke XI2-versjonen. Når det ikke var kaldt, var de middels på is, bra på snø, godt under middels på snøslaps, og de var greie på våte veier i mildvær. Når det ble kaldt, kaldere enn -15*C, ble de steinharde, og mistet grepet helt, både på tørr is og hardpakket snø, det var som å kjøre på slitte sommerdekk. Før dette hadde jeg Maxi-Ice, som var gode på is, men dårlige på det meste av annet vinterføre, spesielt snøslaps, samt på våt asfalt. De beholdt imidlertid festet bra på is også når det var kaldt.

Etter dette har jeg kjørt et par vintre på Pirelle IceStorm (som er japanske). Dette er dekk som kommer ut sånn middels i tester, men de var mye bedre enn XI-dekkene når det var kaldt (ned mot -30*C), de beholdt grepet på hardpakket snø og tørr is under alle forhold.

Jeg kjøpte nye vinterdekk selv i år, og etter å ha lest testen her http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2011/Piggfrie-dekk/ valgte jeg Hakka R. Kunne like gjerne kjøpt Goodyear eller Conti, men Michelin var utelukket pga tidligere erfaringer (selv om det er mulig av XI2 er bedre enn XI).

Lenke til kommentar

Jeg hadde X-Ice (XI) på min forrige bil, riktinok ikke XI2-versjonen. Når det ikke var kaldt, var de middels på is, bra på snø, godt under middels på snøslaps, og de var greie på våte veier i mildvær. Når det ble kaldt, kaldere enn -15*C, ble de steinharde, og mistet grepet helt, både på tørr is og hardpakket snø, det var som å kjøre på slitte sommerdekk. Før dette hadde jeg Maxi-Ice, som var gode på is, men dårlige på det meste av annet vinterføre, spesielt snøslaps, samt på våt asfalt. De beholdt imidlertid festet bra på is også når det var kaldt.

Etter dette har jeg kjørt et par vintre på Pirelle IceStorm (som er japanske). Dette er dekk som kommer ut sånn middels i tester, men de var mye bedre enn XI-dekkene når det var kaldt (ned mot -30*C), de beholdt grepet på hardpakket snø og tørr is under alle forhold.

Jeg kjøpte nye vinterdekk selv i år, og etter å ha lest testen her http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2011/Piggfrie-dekk/ valgte jeg Hakka R. Kunne like gjerne kjøpt Goodyear eller Conti, men Michelin var utelukket pga tidligere erfaringer (selv om det er mulig av XI2 er bedre enn XI).

Takk. Bra svart, jeg heller ganske mye mot Continental. De ser gode ut, med godt mønster. Har ikke sett Michelin sine dekk enna.

Vi har selv Michelin på sommerdekkene.

Hva slags føre kjører dere mest på? Det er det som bør avgjøre hvilke dekk du velger.

Alle dekk er nemlig kompromisser med forskjellige egenskaper. Dekkene som er best i test trenger ikke nødvendigvis å være de tbeste valget for alle.

Ang dette med føre, så holder vi til i Bergen, det er sjeldent det er under 10 - 15 minus. Men kjører ofte i byen(Mye slaps, isete).

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva slags føre kjører dere mest på? Det er det som bør avgjøre hvilke dekk du velger.

Alle dekk er nemlig kompromisser med forskjellige egenskaper. Dekkene som er best i test trenger ikke nødvendigvis å være de tbeste valget for alle.

Jeg kjører på alle slags vinterføre, og stiller høye krav til vinterdekkene (piggfrie). Bor like utenfor Oslo, hvor vi har varierte vintre med milde perioder og våte veier, snøslaps, underkjølt regn og perioder med kaldt vær (mer enn -20*C) og tørr men glatt is eller hardpakket snø. Kjører også en del til Vestlandet og Nordnorge, og er på fjellet flere ganger hver vinter.

Lenke til kommentar

Ang dette med føre, så holder vi til i Bergen, det er sjeldent det er under 10 - 15 minus. Men kjører ofte i byen(Mye slaps, isete).

Nå har jeg ikke vært så mye i Bergen på vinterstid, men hvis dere stort sett kjører på bare/våte/slapsete veier, kan såkalte kontinentale vinterdekk være en god idé. Disse er ikke like bra som de vanlige vinterdekkene på is og polert snø (selv om de klarer seg greit her også), men de er overlegne på vått føre.

http://www.klikk.no/motor/bil/article363037.ece

Jeg kjører på alle slags vinterføre, og stiller høye krav til vinterdekkene (piggfrie). Bor like utenfor Oslo, hvor vi har varierte vintre med milde perioder og våte veier, snøslaps, underkjølt regn og perioder med kaldt vær (mer enn -20*C) og tørr men glatt is eller hardpakket snø. Kjører også en del til Vestlandet og Nordnorge, og er på fjellet flere ganger hver vinter.

Hvis du stort sett hadde holdt deg i Oslo-området, så hadde nok et sett med kontinentale dekk eller noen med gode våtegenskaper vært det beste. Både Dunlop og Kuhmo gjør det godt på våt asfalt i NAFs dekktest.

Når du imidlertid kjører en del på/over fjellet, kan det nok være smart å ofre noen av dagligegenskapene på våt asfalt til fordel for bedre egenskaper på snø og is. Da er nok Conti eller Nokian bedre valg.

Lenke til kommentar

Ok. Vi kjører omtrent samme som deg. Er veldig mye ute av byen, på landeveg osv... Der er det som oftest hardpakket snø som blir til is. Vinterdekkene som vi har brukt hittil har ikke vært det beste, kommer vi på ett isflak som er i veien i 80 sone, er ikke mye vi kan gjøre :dontgetit:

Derfor tror jeg Michelin hadde vært konge. Lest en del tester der de skriver om dekket har et godt grep på is også. Bedre enn mange andre piggdekk.

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar

Da ble det innkjøp av Michelin, vannvittig gode dekk. Fra før av hadde vi 5 år gamle Michelin, de bråkte å ikke var noe god. Så kom disse på hører nesten ikke at bilen kjører(Kun motoren) Vei grepet var knall bra har ikke fått testet helt enda. Men lover bra.

Er å anbefale. ;)

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...