Marbyz Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 For tre uker tilbake leverte jeg inn min laptop til reparasjon hos ***. Det var også hos *** jeg kjøpte denne laptopen. Flere av tastene på tastaturet var delvis eller helt ubrukelige. I dag tidlig fikk jeg beskjed om at tastaturet var fuktskadet, og en ev. reparasjon ville koste kr 1000. Jeg kan ikke være uten data, så jeg godtok forespørselen om reparasjon. Greit nok. Det at datamaskinen hadde fått en fuktskade kom ganske overraskende på meg, da den aldri har blitt brukt i fuktige omgivelser samt at jeg aldri har sølt noe på den. Konklusjonen min er at tastaturet har blitt skadet av trykkluft på boks. Disse boksene med trykkluft har jeg kjøpt hos nettopp *** + søsterbedrift. Min datamaskin har med andre ord tatt skade av et produkt som **** har anbefalt meg. Jeg har selvfølgelig ingen bevis på dette, men det er egentlig ikke noen tvil. Har jeg en sak? Eller er det best å bare punge ut? (Valgte å fjerne navn på forhandler) Lenke til kommentar
Sirheadly Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Er ganske sikker på at det er ikke trykkluft på boks som har skada pcen din. Har brukt det mange ganger før både på min egen pc og broderen sin. Og har aldri hatt noe problem med det. Men syns det var merkelig at pcen din fuktskada uten at den har våre i nærheten av fukt. Ville ha bedt om bildebevis at det faktisk er fuktskade. Endret 8. november 2011 av sirhedly Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Begrepet 'fukt' blir også brukt i andre sammenheng enn at du skal ha sitti med maskinen inne på en sauna. Mest sannsynlig så mener de at de har funnet spor av noe søl som har skyld i feilen, og fra der setter de seg på bakbeina. Få de til å sende bilder av "sølet". Endret 8. november 2011 av BertNaked Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Det er vel for sent når han har godtatt reperasjon. Uansett har ikke verkstedet noen grunn til å si det er fuktskade om det ikke er der, det er enklere for de om de bare kan fakturere produsenten for reperasjonen. Luft på boks gir ikke fuktskader. Er laptopen forresten mer eller mindre enn 6mnd gammel? De første 6mnd har forhandler bevisbyrden på sin side. Endret 8. november 2011 av rulleguru Lenke til kommentar
Marbyz Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Disse boksene med trykkluft spruter jo ut litt veske i det du presser ned 'utløseren'. Slik iskald veske som forsvinner etterhvert. Derfor sørger jeg alltid for å ikke rette lufta mot laptopen de første sekundene. Er vel ikke umulig at det kan ha kommet ut litt av denne vesken mens jeg har rengjort tastaturet? Er laptopen forresten mer eller mindre enn 6mnd gammel? De første 6mnd har forhandler bevisbyrden på sin side. Eldre enn 6mnd. Endret 8. november 2011 av Marbyz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Da tror jeg ikke du har brukt trykkluftboksen helt riktig. Hvis den holdes loddrett, skal det mye til for at det kommer væske ut. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Uansett har ikke verkstedet noen grunn til å si det er fuktskade om det ikke er der, det er enklere for de om de bare kan fakturere produsenten for reperasjonen. Dette er et svært vesentlig poeng. Et autorisert serviceverksted får betaling av produsent for garanti-/reklamasjonsreparasjoner de utfører. Det er sikker inntekt for verkstedet sin del. Om mangelen ikke dekkes av garanti/reklamasjon, vil verkstedet normalt sende et prisoverslag for reparasjon til forhandler/kunde. Dette er fordi teknikeren skal ha betalt for jobben han gjør, og når produsent ikke dekker reparasjon må noen andre gjøre det. Tar det for lang tid før verkstedet får svar på denne forespørselen, vil de normalt sende produktet i retur, ureparert. Verkstedet tar i slike tilfeller et visst undersøkelses- og portogebyr, men det er langt mindre enn hva verkstedet ville tjent dersom mangelen ble dekket av garanti. Å skulle spekulere i å feilaktig nekte forbrukeren garanti vil, fra verkstedets perspektiv, være det samme som å invitere muligheten for å miste et "salg". Verkstedet tjener ikke mer penger på at kunden selv betaler for reparasjonen istedenfor produsent, men gir derimot kunden mulighet til å kansellere reparasjonen, noe som til syvende og sist gir mindre penger i kassa. 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Da tror jeg ikke du har brukt trykkluftboksen helt riktig. Hvis den holdes loddrett, skal det mye til for at det kommer væske ut. Nettopp, men har han ikke holdt trykkluftboksen helt rett, så kan det komme fukt ut av den hele tiden, og da får man fort en fuktskade. Dette vil gjøre at skaden anses som selvforskyldt, ettersom det står retningslinjer for hvordan man skal bruke en slik boks både på boksen og ofte på et medfølgende ark. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå