Gå til innhold

BK: Forfall

telealf

6 stemmer

1. 1. Hvilket foretrekker du

• Med ramme
    • Uten ramme
    • Gjør ingen forskjell da bildet s*ger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funka bra det. Like det uten rammen best.

Har du mer å gå på i beskjæringen så kan du jo prøve å få litt mer luft rundt.

Ved å klippe sånn du har gjort blir det etter min vurdering for lite eller for mye, selv om du får fokus på de to hovedobjektene.

Bildeutsnitt er ganske enkelt samtidig som det er komplisert. Jeg kan lett se hva som funker og ikke funker, men det er værre å få det til selv.

9-grid tanken og det å plassere ting på aksene i den innerte firkanten ble for meg en greit utgangspunkt å sikte seg inn på. Hvis du søker på bildekomposisjon så finner du mye godt stoff hvis du vil utvikle deg.

Litt HDR-behandlet ?

Lenke til kommentar

Et bilde virker strammere og trangere med ramme. Siden dette bildet er litt trangt allerede, er det nok best uten ramme.

Jeg synes, som sagt, at komposisjonen er litt trang, ut over det er dette en meget bra komposisjon.

Jeg irriterer meg litt over den "turkise" fargen i himmelen, det er antakelig ren cyan, men jeg ville med forsiktighet ha blandet inn litt magenta/rødt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for god kritikk :thumbup:

Noen kommentarer:

Utsnitt er ganske trangt, med vilje. Jeg har litt mer å gå på, men syntes det funker dårligere med mer med. Jeg tok også foto med 28mm med omtrent samme utsnitt, noe som ga et persektiv som kanskje virker mer "korrekt", men som jeg syntes ikke ga nok plass til bilen forann.

Dersom jeg selv skulle ønske annerledes komposisjon ville det være å speilvende, slik at blikket kan gå fra venstre mot høyre i stedet for slik som nå. Men siden det også er en dokumentasjon øsnket jeg ikke en slik "forfalsking". Det er kanskje også en svakhet at fjell i bakgrunnen konkurerer med den bakerste ruinen om oppmerksonhet?

Fargestikk på himmel. Burde kanskje ha vært korrigert, men jeg litt for lat til å gjøre noe med bare himmel. Lyset her nordpå er nå svært kaldt/blått, og det er en balansekunst å beholde noe av dette samtidig som man forsøker å ha ønsket farger i motiv.

Det er absolutt IKKE brukt HDR, men tatt på stativ med ganske dårlig lys / lang lukkertid, og etterbehandlet i LR 3.5.

Angående ramme så har dere sikkert rett i at jeg burde ha valgt mer luft rundt for å gi plass til ramme og gjøre det litt mindre trangt. Dette er jo ikke en "ekte" ramme, men kun LR fiksing som jeg synes passer på noen få motiver.

Takk til alle!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...