Gå til innhold

hvis en hund biter?


Anbefalte innlegg

Hva gjør man hvis en hund biter?

hvis DIN hund biter?

hvis man har en hund ca 10-12 mnd. gammel (liten hund)

 

Den lå og sov. en person (eieren) kommer forbi og den våkner, løfter hodet og kikker på eieren.

siden den er våken, legger eier seg ned og koser hunden forsiktig, slik den er vandt til å bli kost.

 

plutselig biter den til eier over nesen og lager merker og eier begynner å blø flere steder på nesen og det svir.

 

hva skal eier gjøre med hunden?

avlive?

eller?

håper på seriøse svar fra mennesker som har peil på dette!!!

Endret av idatherese
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Passet den på noe? En godbit, et leketøy eller en sokk? Uansett burde du være streng og si nei. Eventuelt kan du sette den inn på det rom og ikke gi den oppmerksomhet. Slippe den ut når den har blitt rolig.

 

 

nei, den passet ikke på noe.

Den har hatt bedøvelse hos dyrelegen et par timer tidligere når den nappet ørehår,

men den var våken og fulgte med når eier kom. løftet hodet og fulgte med.

eier la seg da ned og strøk hånden forsiktig over den. slik man gjør når man koser hunder.

Lenke til kommentar

Har den gjort dette før?

Pass på at du kjefter på den når den biter og ikke lenge etterpå. Den må forbinde biting med noe

negativt. Jeg anbefaler ikke at du slår, da kan den bli enda mer aggressiv.

 

 

 

såklart slår vi ikke!

Han har bitt samme eier slik denne sommeren.

 

men det var da eier tørket den etter den hadde lekt ute i søla.

Den beit og snerret.

kan man stole på den da?

må hunden avlives?

Lenke til kommentar

Har ingen hensikt å rope nei til vovven. Hunden ser bare en tulling da. Hunder biter folk fordi vi mennesker er helt elendig på å lese signaler til hunder. Vedder en million på at den hunden ga tydelig signaler. Kanskje knurra den ikke, men jeg er bombe sikker på at den hunden var anspent når han la seg ned ved den. Noen burde seriøst ikke ha hund.

EDIT: Ja, hvis jeg var den hunden ville jeg blitt avlivd hvis jeg måtte leve med retards.

Endret av nevoscript
Lenke til kommentar

Eller som jeg gjør, jeg tar tak over nebbet til bikkja og knurrer tilbake :)

 

Jeg er enig med de over her.

Noen mennesker er elendige på å lese hunders kroppspråk.

Noen tidelige signaler er at de

Flekker tenner

Legger ørene bakover

Knurrer

Trekker seg generelt bakover

Bøyer hodet nedover og litt bakover mens de har øya opp mot deg.

 

Og NEI det er ingen grunn til å avlive.

Kanskje eieren rett og slett var for brå på. Det er ikke noe han kan noe for, ei heller hunden (Selvfølgelig, eieren kan noe for det, men det er en feil han lærer av).

Eller så kan det være at han lente seg litt over hunden? Slik at hodet hans var høyere enn- og for nære hunden?

 

Jeg var ikke vitne, men det er mange muligheter.

Flere jeg kjenner som har fått gjennomgå av min hund fordi de selv har dummet seg ut der.

Lenke til kommentar

 

såklart slår vi ikke!

Han har bitt samme eier slik denne sommeren.

 

men det var da eier tørket den etter den hadde lekt ute i søla.

Den beit og snerret.

kan man stole på den da?

 

 

 

Når du rister håndlket over hunden kan den bli aggressiv av dette. Den kan oppfatte det som lek. Det kan hende den fortsatt ikke hadde roet seg helt ned etter at den hadde blitt tørket.

 

Edit: Du skal være streng og bestemt i tonen, som BuffyAnneSummers sa. Men det hjelper ikke å skrike og hoie.

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Eller som jeg gjør, jeg tar tak over nebbet til bikkja og knurrer tilbake :)

Aggresjon avler aggresjon. Ikke svar på aggresjon med mer aggresjon. Du risikerer å ende i en konkurranse du ikke kan vinne.

 

Samarbeid, fremfor å konkurrere.

 

Når du rister håndlket over hunden kan den bli aggressiv av dette. Den kan oppfatte det som lek. Det kan hende den fortsatt ikke hadde roet seg helt ned etter at den hadde blitt tørket.

Aggressiv eller leken? Forskjellen er enormt stor.

Mange hunder har veldig lett for å lage lyd (snerre, knurre, bjeffe, whatever) i lek, og det er HELT normalt og ingenting å bry seg om. Det har ingenting overhodet med aggresjon å gjøre.

 

Ang det TS skriver så ville jeg ikke bekymra meg. Det er en ung hund og unge hunder gjør slikt. Det er noe vi må leve med, og å skrike, hoie eller knurre til dem vil ikke endre på dette.

Men, om dette skjer flere ganger ved berøring, ville jeg tatt dyret med til veterinær og fått sjekka om der kan være vondt noe sted. Det kan være så mye rart, alt fra et lite sår til luft i magen eller noe mer alvorlig.

 

Idatherese, slapp av. Ikke tenk på avlivning en gang. Ta en tur til veterinæren om det gjentar seg (at hunden glefser/biter/knurrer ved berøring/kos/osv).

Om den tar tak i håndkleet og rister det litt og kanskje knurrer, ta det som lek og vær glad - du har en hund det vil være enkelt å belønne ved trening ;)

 

 

EDIT;

Tenk på følgende; Hunden har (som nevnt over her) ikke vårt språk og forstår ikke menneskespråket. En viktig del av hundens språk er munnen, tennene og tunga og nesa og alt dette. Så om den glefser, napper, biter litt, slike ting, se på det som språk og ikke nødvendigvis bare problemer. Den prøver sannsynligvis å fortelle deg noe, det handler sjeldent (om ikke aldri) bare om å være ekkel med folk...

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jeg har 3 huskyer, hvor tispa er 9 år (har hatt henne like lenge og hun har aldri prøvd å bite noen siden hun var valp), og to valper (begge gutter) på drøye 5 måneder. Valpene har ikke bitt såvidt jeg kan huske den siste måneden, og de er veldig sosialiserte. Glad i mennesker. Startet med å "ta de" med en gang de prøvde seg når de var mindre. En hånd over munnen og et hardt "nei". Kan være lurt å se strengt på de (senka øyenbryn) hvis de prøver seg. Når de ble større, ble straffen røffere. Kan sette seg eller legge seg over hunden og gjøre det samme for å vise at du er sjef. Vet ikke hvilken type hund du har, men polarhunder generelt krever mer respekt enn andre hunder.

Lenke til kommentar

 

Aggressiv eller leken? Forskjellen er enormt stor.

 

 

 

Det kommer litt an på hva hunden forbinder tørkingen med. Om hunden sitter stille og knurrer eller hopper rundt og drar i håndklet når du tørker den. Hvis den sitter stille og knurrer kan det være at den ikke liker det og blir da aggressiv.

Da eier klappet den senere og hunden bet trodde kanskje hunden at eieren skulle tørke mer?

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Noen hunder kan være redd og forvirret når de våkner opp etter å ha vært dopet og det er best å la de være i fred en stund. Tenk deg at noen tok deg med til sykehuset, dopet deg ned og gjorde noe med deg som du ikke forstod. Du ville vel vært ganske redd når du våknet? Så kan være at den bet i selvforsvar fordi den var redd for at noen skulle skade den. Noen hunder blir også uforutsigbare når de har vondt og du vet aldri hva de kan finne på.

Lenke til kommentar

Noen hunder kan være redd og forvirret når de våkner opp etter å ha vært dopet og det er best å la de være i fred en stund. Tenk deg at noen tok deg med til sykehuset, dopet deg ned og gjorde noe med deg som du ikke forstod. Du ville vel vært ganske redd når du våknet? Så kan være at den bet i selvforsvar fordi den var redd for at noen skulle skade den. Noen hunder blir også uforutsigbare når de har vondt og du vet aldri hva de kan finne på.

 

 

hei.

Jeg ser ikke noen grunn til å sammenligne hunder med mennesker.

Jeg ser virkelig ingen likheter,

men vi har fått det svaret vi trengte av oppdretter.

 

Har ingen hensikt å rope nei til vovven. Hunden ser bare en tulling da. Hunder biter folk fordi vi mennesker er helt elendig på å lese signaler til hunder. Vedder en million på at den hunden ga tydelig signaler. Kanskje knurra den ikke, men jeg er bombe sikker på at den hunden var anspent når han la seg ned ved den. Noen burde seriøst ikke ha hund.

EDIT: Ja, hvis jeg var den hunden ville jeg blitt avlivd hvis jeg måtte leve med retards.

 

undskyld meg, men jeg spurte deg aldri om å være frekk.

vi spurte om seriøse svar, ikke å bli hengt ut på en så tåpelig måte.

Jeg håper du holder deg vekk fra mine eventuelle spørsmål senere.

Du kjenner oss heller ikke så å angripe oss på den måten er ikke nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...