mikkels Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hei, sveis! Jeg er en kvinne på litt over en 160 som ønsker å reise litt mer. Jeg lurer litt på hvilke typer ryggsekker eller kofferter jeg bør kjøpe meg. Fra før av blir det mange helgeturer på seminarer og vennebesøk. Det greieste føler jeg er en liten ryggsekk en kan ta med seg på disse turene, som passer i håndbagasjen. De jeg bruker nå har jeg fått gratis og er ikke helt gode til å reise med. Hvor mye burde jeg gitt for en liten ryggsekk? Hvilke hadde passet mitt behov? Så er det de lengre reisene. Fra før av har jeg en mellomstor rullekoffert til Sydenferiene. Jeg har hatt noen ryggsekker til festivaler og lignende som har vært utrolig vonde, og siden jeg vurderer å reise litt, tenker jeg å investere i noe skikkelig. På grunn av størrelsen og min styrke bør jeg kanskje ikke gå over 70 L. Spørsmålet er bare om jeg skal gå for en ryggsekk til 50 liter, eller 70 liter? Hvis jeg blir en racer på å pakke kan kanskje den alle minste ryggsekken holde til de fleste småturer, og dermed gå for en ryggsekk på 70 L? Jeg får rabatt hos DNT, og jeg har hørt de er veldig flinke på reise, men det er kanskje mest for de som drar på fjellturer. Deres ryggsekker er cirka på 50 L. Hvor skal jeg kjøpe ryggsekken(e)? Tusen takk for råd! Lenke til kommentar
wailer Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 jeg har reist rundt i verden flere ganger, alt fra 4månder til 8månder jeg reiser med en 45liters sekk.(pluss en liten sekk) jeg er ca 180 og den sekken passer meg perfekt har hatt med den sekken på div fjell turer, basecamp til mt.everest, basecamp til Kanchenjunga (verdens 3.høyeste fjell) + X antall turer rundt i asia pluss skal ha med sekken ned hele vest siden av afrika nå har reist med mange personer som har sekker opp mot 90 liter, skjønner ikke vitsen Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 Dæven døtte. Det virker ganske bra. Hvor mye er det du pakker med deg egentlig? Hvilken ryggsekk ville du da anbefalt? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Får plass til et par ukers skift i 50 liter så lenge man ikke drar på for mye annet rart og har noenlunde praktiske klær. Med 70 liter til rådighet har man selvsagt mer å gå på, er du typen som liker å veksle mellom forskjellige typer sko eller drar på en halv bokhylle kan det sikkert være greit. Jeg reiser stort sett med klær som enten er ull (trengs ikke vaskes alt for ofte => trenger ikke ha med for mange skift) eller tynne syntetiske stoffer som tar liten plass, skal man ha med tykke bomullsgensere og annet blir soga fort annerledes. Får du bra rabatt hos DNT funker det sikkert fint å handle der; de har jo faktisk stort sett utstyr som har vært testet, skjønt «førprisene» ofte er litt stive, også med DNT-medlemskap. Fasiten er vel ikke vanskeligere (eller enklere) enn «kjøp noe som sitter godt». Skal du på telttur er 70+ tingen. Til alt annet går du ikke glipp av stort med å ha 50. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Det er også det jeg har fått intrykk av: de ryggsekkene på over 50 L er helst for andre typer turer enn backpacking. Jeg tar med meg lite klær, da jeg vet at jeg klarer å variere det jeg har med meg allikevel. Uansett tur tar jeg ikke med meg mer enn tre par sko. Som oftest kun to. Jeg tror jeg pakker smart nok til en.. Hva mener du med "førpriser"? At jeg burde kjøpe på salg? Andre steder det er lurt å handle? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Med «førpris» mente jeg simpelthen prisen før rabatt i DNT-sjappene; de er ikke direkte billige, til gjengjeld har de hyggelige ansatte som faktisk bruker utstyret de selger. Men: det er ikke så nøye hva du kjøper. Kan aldri si bagasjen, det jeg har pakket eller ikke pakket eller annet har vært noe særlig avgjørende for noen tur (unntak: innkjørte fjellstøvler på fotturer over ti dager). Det viktige er å komme seg ut, ikke å planlegge alt til minste detalj. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Absolutt et poeng. Er bare så redd for å ende opp med nok en ryggsekk som ikke passer min kropp, eller mitt bruk. Kommer meg ikke avsted som fattig student heller, spesielt ikke når de eneste feriene jeg kan disponere er fellesferiene, som er knalldyrt. Får gjøre istand alt utstyr, slik at når en mulighet viser seg, kan jeg hoppe på. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Jeg reiser vanligvis med en 70 liters tursekk med intern ramme, ganske standard sak, tror den kostet en god tusenlapp. Jeg har brukt den på turere på over én måned og jeg har hatt rikelig med plass. Jeg har pleid å pakke den kanskje 60% full, så har jeg plass til tull jeg kjøper eller mer praktiske ting som mat for noen dager eller vann. Man kan jo uansett vaske klær underveis, så det er ingen poeng i at ta med så alt for mange skift. Denne har også en liten sekk som kan tas av, som er utrolig praktisk. På langhelger etc. pleier jeg å pakke en kabinkoffert. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Hvilken type er dette? Det å kunne ha to sekker i en er ganske genialt. Hvilke ting kjøper du av suvenirer på tur? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå