avp Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hei! Sliter med en oppgave her: Et rektangel har omkretsen 54 cm og arealet 180 cm2. a) la x være den ene siden i rektangelet. Forklar at den andre siden er gitt ved uttrykket (27 - x) cm. DEN HAR JEG KLART. b) Lag en andregradslikning som du kan bruke til å finne lengden av sidene til rektangelet. c) løs lilkningen i oppgave b. HVORDAN GJØR JEG DET? JEG HAR LAGET DENNE LIKNINGEN: -x2 + 27x. MEN HVORDAN KAN JEG LØSE LIKNINGEN? DET ER JO IKKE NOE =.. HAR FÅTT MED MEG AT ax2+bx + c ER ANDREGRADLIKNING. Trenger virkelig hjelp! (beklager capslock, ville bare få "fremhevet" kommentarene. Please don't comment on that ) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 I og med at det ikke er et likhetstegn har du ikke laget en likning.. Prøv igjen. Lenke til kommentar
avp Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 I og med at det ikke er et likhetstegn har du ikke laget en likning.. Prøv igjen. Hvordan får jeg fram et likhetstegn da?? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal lage den likningen. Hjelp meg istedet for å si at jeg skal gjøre noe som jeg har gjort siden jeg så oppg. Det er heller ikke noe likhetstegn i ax2 + bx + c. Hvordan lager jeg den likninga?? Lenke til kommentar
Humrik Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Sett likningen(e) lik 0, og bruk ABC-metoden Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Kos deg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380500 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 -x2 + 27x. Hva skal dette være lik? Lenke til kommentar
avp Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 (endret) -x2 + 27x. Hva skal dette være lik? i a står det at den ene siden er x, og den andre er (27 - x). Da går jeg ut ifra at x er kortsiden, og da må langsiden være 27 (halvparten av 54)- x. Da må arealet være: (27-x)x = 27x - x2. Jeg skjønner ikke hva den skal være lik... Vi prøver vel å finne x-verdien.. Endret 8. november 2011 av avp Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Det er uttrykket for arealet, ja. Les første linje i oppgaven en gang til.. Lenke til kommentar
avp Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 Tror jeg bare glemmer det nå, jeg... Bør heller vente til neste mattetime og spørre læreren om det.. Men takk til dere som svarte Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Første linje: Arealet er 180cm2. Med andre ord skal uttrykket du har satt opp være lik 180.. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) "Et rektangel har omkretsen 54 cm og arealet 180 cm2. " Så vi har to ligninger: 54 = 2x+2y 180 = x*y 2x = 54 - 2y x = 27 - y Her delte jeg på begge sider Så! Lage denne andregradslikningen! x = 27 - y og vi vet 180 = x*y så jeg fyller den x-en vi lagde: 180 = (27 - y)*y Jeg bytta ut den x-en vi hadde bare Nå har vi en andregradslikning! Fordi 0 = -y^2 + 27y - 180 eller -y^2 + 27y - 180 = 0 Hvordan løser vi denne? Jo ABC-formelen sier x = (-b +- ROTENAV(b^2 - 4ac))/2a Hvor a = -1 b = 27 c = -180 regner du ut med å bytte på + og - får du at y må enten være 15 eller 12. Kanskje forrvirrende at vi ble sittende med y, men kan du bare bytte på. EDIT: sorry hvis dårlig forklart, men jeg spiller bf3! Endret 8. november 2011 av nevoscript Lenke til kommentar
avp Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 TAKK! NÅ kjønte jeg det! :new_woot: Er veeeeeeldig takknemlig for svar!!!! :D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå