espenta Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Jeg har lenge lurt på hva som er den beste måten å sette opp Windows og alle programmer mtp fargeprofiler. Tidligere har jeg satt Adobe RGB som default i Windows, og også som default i alle fotoprogrammer. Jeg har også stilt inn kameraet på Adobe RGB. Men bør jeg egentlig heller bruke skjermens egne fargeprofil i Windows? Jeg har akkurat kjøpt en ASUS PA246Q, og det er kanskje mulig at den blir bedre kalibrert hvis jeg bruker skjermens profil? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Jeg har ikke helt klart for meg hva du mener med å sette Adobe RGB som default i Windows, men hvis du i Windows 7 går på "Control Panel\Appearance and Personalization\Display\Screen Resolution", velger Advanced settings, Color Mangement og setter en ICC profil for skjermen din så blir det helt feil og vil gi merkelige resultater å sette Adobe RGB der (hvis du da ikke har en skjerm som gir tilnærmet Adobe RGB profil). Det du trenger der er en profil som beskriver skjermen din, enten fra leverandøren eller en du har laget selv. Profilen du velger her har ingenting med hva du setter kameraet ditt til. Profilen for skjermen forteller program som fortstår seg på fargeprofiler hvordan et bilde skal vises best mulig på din skjerm, helt uavhengig av hvilken profil bildet har (det er et av de store poengene med profiler). Endret 8. november 2011 av seriksen Lenke til kommentar
espenta Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 På den nye skjermen har jeg en innstilling som heter Adobe RGB. Men jeg vet ikke hvor korrekt denne er i forhold til Adobe RGB ICC-profilen. Tidligere har jeg hatt en skjerm som har hatt egen sRGB-innstilling, og da har jeg også valgt sRGB som ICC-profil under color management. Men da skulle det altså ha blitt bedre å velge ICC-profilen som hører til skjermen? Problemet mitt med et er at hvis jeg velger skjermens ICC-profil under Windows control panel, og jeg velger sRGB eller Adobe RGB som profil i f.eks Photoshop, så vil bildene se forskjellig ut i Photoshop og Windows Photo Viewer. Bør jeg da også velge skjermens profil i Photoshop? Da får jeg vel et problem med at jeg ikke kan bruke profilen som følger bildene fra kameraet? Takk for tips! Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Har du aRGB-skjerm og stiller den på det er det godt mulig at det vil fungere rimelig bra, som du sier spørs det helt hvor bra match det er mellom en standard aRGB-profil og skjermen. Tilsvarende gjelder selvsagt skjermer med sRGB-modus. Hvis du først har en såpass bra skjerm og bruker Photoshop vil jeg nesten anbefale å skaffe en hardware kalibreringenhet som Spyder. Pro-versjonen koster ikke all verden og det finnes flere tilsvarende produkter også. Eventuelt kan du får hjelp av noen du kjenner med kalibreringsutstyr? LCD-skjermer forndrer seg ikke så fort som gamle CRT-modeller så du kan sikkert bruke en kalibrering ganske lenge, særlig i forhold til å ikke he en egen profil. I Photoshop vil programmet automatisk se hvilken profil som Windows laster for skjermen og bruke denne for å generere bildet. Det du velger i Photoshop er "Working profile" som sier hvilken profil Photoshop jobber i, det har ingen (små) konsekvenser i forhold til hvilket fargerom bildet ditt har eller hva slags skjermprofil du har. Med en aRGB skjerm ville jeg valgt Adobe RGB eller Prohoto RGB som working profile i Photoshop. Jeg ville også satt opp Phtotshop til å ikke konvertere til Working profile for bilder med annen profil da profilkonverteringer ikke er uten tap. Når du er ferdig med å editere et bilde ville jeg så laget en kopi tilpasset bruk (størrelse, oppskarping etc) som en ny fil og da også konvertert til sRGB siden det er det de fleste kan vise. Unntaket er ved print og hvis du har spesielle behov hvor du vet at de som skal se bildet har utstyr som kan vise større fargerom. Lenke til kommentar
espenta Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 Takk for mange tips! Dersom jeg bruker skjermens ICC-profil, hvordan blir det da hvis jeg velger aRGB på selve skjermen? Hvis jeg konverterer bildet til sRGB når jeg lagrer det, vil bildet da se annerledes ut ved åpning i f.eks Windows photo viewer? Eller prøver den å mappe om fargerommet for å gjøre det så likt som mulig? Lenke til kommentar
espenta Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 Enda et spørsmål: Under Color management har jeg nå valgt skjermens ICC-profil, noe som ga en tydelig forandring på farger og kontrast. Men under "Advanced" og "Windows color system defaults" kan jeg også velge en "Device profile". Jeg kan også velge skjermen her, men bør jeg gjøre det? System default her er sRGB, og jeg bruker i dag aRGB. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Hvis skjermen din ha innstillinger for sRGB og aRGB så er det fordi skjermen er kalibrert til disse fargerommene fra fabrikken. Hvis du skal være veldig nøyaktig så kan du selvfølgelig skaffe deg kalibrerings utstyr og kalibrere selv, men jeg tviler på om det er vel anvendte penger, da fabrikk kalibreringen mest sannsynlig er såpass god at du ikke vil få det synlig bedre med dyrt kalibrerings utstyr. Du kan selv teste forskjellen mellom sRGB og aRGB når du har et RAW foto som er skutt i aRGB oppe på skjermen og veksle mellom de to fargerom i skjerm menyen. På noen bilder vil forskjellen være merkbar, kanskje ganske stor, på andre bilder vil du nesten ikke se forskjell. Bruk aRGB i skjermen når du gjør justeringer på bilder som skal lagres eller printes. Hvis du justerer bilder som skal ut på nettet, skift til sRGB både på skjerm og fargeprofilen i bildet, siden alt på nettet er sRGB. De fleste har ikke skjermer som er gode nok til å gjengi farger riktig, så hvis du skal ha bilder på nettet eller vise dem på andres PC'r så vil fargene uansett ikke bli som du har hjemme. I tillegg så gjengir de forskjellige nettleserne farger forskjellig. Less mer om det i denne ferske tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1391535&pid=18554189&st=0entry18554189 Endret 8. november 2011 av arthon Lenke til kommentar
espenta Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Enda en ting: Når jeg bruker ICC-profilen til skjermen, hvilken innstilling bør jeg da bruke på skjermen? ICC-profilen må jo matche skjerminnstillingen, men antar det er sRGB som er standard? Lenke til kommentar
josteinr Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) men jeg tviler på om det er vel anvendte penger, da fabrikk kalibreringen mest sannsynlig er såpass god at du ikke vil få det synlig bedre med dyrt kalibrerings utstyr. Å kjøpe dyrt fotoutstyr og dyr "foto"-monitor uten å bruke penger på kalibreringsverktøy blir som å skyte seg selv i foten. Fabrikkskalibreringene er ALDRI nøyaktige, du kommer til å se ENORM forskjell om du kalibreren den selv med skikkelig utstyr (en Spyder 3 Pro/Elite holder lenge til normalt bruk). Når du lager en custom profil, kalibrerer du også etter lysforholdene i rommet du sitter i, lysstyrke på skjermen osv. Dette varierer selvfølgelig fra person til person, derfor vil ~aldri en fabrikkskalibrering se bra nok ut. Sorry, men du har ikke andre valg enn å kjøpe eksternt kalibreringsutstyr om du ønsker en skjerm som viser korrekte farger samt kontrast, sortnivå, hvitpunkt etc. Pro versjonen av Spyder 3 koster drøye 1200kr, det er ingenting i forhold til utbytte du får av den. For at flest mulig skal kunne se bildene dine slik som du ser dem (umulig siden flesteparten sitter på ukalibrerte skjermer) bør du konvertere til sRGB før du laster dem opp til internett Endret 12. november 2011 av josteinr 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå