Gå til innhold

Nå skal CD-plata dø for godt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper da inderlig at de har fått på plass nedlasting av sangene i lossless-format ala FLAC. inntil videre er det ikke en eneste nettbutikk som tilbyr dette for ''vanlige'' artister. Hvis CD'n skal forsvinne så MÅ de ha dette på plass, jeg skal pokkern meg ikke ha PC'n full av mp3 eller lignende.

 

Hva er galt med MP3? 192 kbps er akkurat god nok til å lytte på. FLAC sanger på 30 MB er ikke ønskelig.

Det at du er født med bomull i øra trenger da vel ikke å gå ut over andre. MP3 komprimeringsartifacts irriterer meg stadig på anlegget i bilen.

 

Når det kommer til flac er det ikke tilgjengeligheten på filene som er problemet, men spillere som takler flac, Ønsker meg gjerne flacspiller i bilen, men utvalget er veldig, veldig dårlig, i praksis ikke-eksisterende.

 

 

 

ser ut som om jeg må kjøpe ny CD-spiller til bilen :p

 

Ja, spesielt siden cd-en vil forsvinne, da er det jo virkelig en ny cd-spiller du trenger.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det er definert som et miljøproblem at enkelt forsatt ønsker å kjøpe fysiske cd-er med musikk .

At man må bytte ut den gamle fungerende spiller med en nye en som støtter de nye lagringsformene er ikke definert som noe problem .

 

Derfor vil man altså slutte med cd-er

 

Dette til tross for det ikke er så mange som kjøpe cd-er for tiden.

Samtidig blir de som fortsatt vil følge med på en måte tvunget til kaste fult brukbare spiller til fordel for nye som gir lit ekstra produksjon av nye .

 

leg merke til måten jeg vinkler denne saken på

Lenke til kommentar
Nå kan jo en av grunnene til at mange mener det er så liten forskjell at de rett og slett ikke har hørt CD-er på ordentlig utstyr.

 

Det er nok tilfellet. Det virker som at for de aller, aller fleste så er det knusende likegyldig hvordan det høres ut så lenge det kommer lyd. Nå er jeg ingen hi-fi entusiast, men jeg er i det minste opptatt av at det skal høres noenlunde behagelig ut. Når jeg da proklamerer til venner og kjente at de burde skaffe seg et bedre anlegg / alternative plugger til iPhone osv. så møtes jeg som oftest med vantro og de lurer på hvorfor i h* de skal bruke penger på noe sånt. "Pluggene til iPhone er jo dødsbra!"... Det tar stort sett ikke mer enn en liten demonstrasjon på 4 sekunder før de forstår hvor latterlig dårlig utstyret dems høres ut og de får en real a-ha opplevelse, men det tar også nøyaktig like mange sekunder før de har glemt hele greia og gitt faen.

 

Uansett, ontopic, så tror jeg ikke CDene kommer til å forsvinne PANG! uten forvarsel eller arvtager. Bransjen har jo ingen fullgode alternativer oppe og står enda, så det vil nok heller bli en gradvis utskiftning. Men man vet jo aldri, plutselig finner noen/utvikler noen et medie og en distribusjonsmetode som fungerer bra og alle vil ha.

Lenke til kommentar

Når det kommer til flac er det ikke tilgjengeligheten på filene som er problemet, men spillere som takler flac, Ønsker meg gjerne flacspiller i bilen, men utvalget er veldig, veldig dårlig, i praksis ikke-eksisterende.

Dersom CD-er blir borte vil også tilgjengeligheten bli et problem...Da vil det slik det er nå bare være mulig å få taki mp3. Mye vits med dyre studioer om man kun skal kunne få taki sugne mp3-filer nå som plass ikke har vært en issue på 7-8 år.

Lenke til kommentar

 

Dersom CD-er blir borte vil også tilgjengeligheten bli et problem...Da vil det slik det er nå bare være mulig å få taki mp3. Mye vits med dyre studioer om man kun skal kunne få taki sugne mp3-filer nå som plass ikke har vært en issue på 7-8 år.

 

En slik påstand bør gjerne støttes opp med en kilde. I dette tilfellet tror jeg du tar feil. Selv om CD-formatet før eller senere forsvinner kommer ikke musikken til å bil "spillt inn på Mp3". Et studio vil være like nødvendig da som nå. Husk at en mp3 er en komprimert versjon av en annen fil av høy kvalitet, uten kvalitet i utgangspunktet hadde ikke mp3filen vært mulig. "crap in crap out".

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Dersom CD-er blir borte vil også tilgjengeligheten bli et problem...Da vil det slik det er nå bare være mulig å få taki mp3. Mye vits med dyre studioer om man kun skal kunne få taki sugne mp3-filer nå som plass ikke har vært en issue på 7-8 år.

 

En slil påstand bør gjerne støtte opp med en kilde. I dette tilfellet tror jeg du tar feil. Selv om CD-formatet før eller senere forsvinner kommer ikke musikken til å bil "spillt inn på Mp3". Et studio vil være like nødvendig da som nå. Husk at en mp3 er en komprimert versjon av en annen fil av høy kvalitet, uten kvalitet i utgangspunktet hadde ikke mp3filen vært mulig. "crap in crap out".

 

han mener nok at det blir lett å få tak i MP3 utgavene men de med topp kvalitet blir vanskelig

Lenke til kommentar

Det at du er født med bomull i øra trenger da vel ikke å gå ut over andre. MP3 komprimeringsartifacts irriterer meg stadig på anlegget i bilen.

 

Når det kommer til flac er det ikke tilgjengeligheten på filene som er problemet, men spillere som takler flac, Ønsker meg gjerne flacspiller i bilen, men utvalget er veldig, veldig dårlig, i praksis ikke-eksisterende.

 

 

Så så. La oss takle ballen og ikke mannen. Personangrep sømmer seg dårlig og er også omtalt i forumreglene.

Greit å være sterkt uenig med noen, men ikke å kalle dem skjellsord.

 

Får du også artefakter når du koder 320 kbps med f.eks LAME ?

Gjør du riktige innstillinger på encoderen og har en bilspiller som har en codec som fungerer bra så tror jeg det blir vanskelige å skille det fra FLAC, gitt at lyttemiljøet i en bil sjelden er særlig optimalt med mindre man har lagt ned mye arbeid i det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

(...) at det ikke skal kunne gå an å få taki normal studiokvalitet irriterer meg.

 

Hvorfor skulle det ikke være mulig? Som jeg har nevnt tidligere; dersom det finnes et marked for en vare vil det alltid være noen som tilbyr det.

 

Og for å ta en ny vri på det: At dyre studio ikke lengre er en nødvendighet for å komme på banen for nye artister vil ha en positiv effekt på musikken. Det finnes mange med talent der ute som gjennom en billigere kanal kan nå ut til folket. Kanskje vi endelig slipper alt "fyllmaterialet" som man til nå har stappet inn på en CD kun for å fylle opp de 60 minuttene.

 

(kanskje en litt krass ytring helt på slutten der..)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det da ingen relevante nettsider som tilbyr FLAC? Skal liksom markedet kun være mp3 dersom CD-en dør ut? Dyre studioer har aldri vært en nødvendighet i seg selv, men det låter utvilsomt bedre. Earth, Wind & Fire hadde ikke vært like fett med dårlig lyd (nå var det ikke stort annet valg enn ordentlige studioer på 70-tallet, men likevel). God lyd er nesten like viktig som musikken spør du meg. Det trenger ikke trekke opp så mye, men det trekker veldig ned dersom den ikke er det.

Lenke til kommentar

(1) Hvorfor er det da ingen relevante nettsider som tilbyr FLAC? 2Skal liksom markedet kun være mp3 dersom CD-en dør ut? (...)

 

1: Fordi det ikke er nødvendig, CD-er eksisterer jo fortsatt. Det du snakker om nå er en helt annen problemstilling; å tilby en vare som allerede er på markedet er noe helt annet enn å gå ifra ett format til et annet. Førstnevnte handler om å skape et bredere tilbud til markedet, altså å tilby større variasjon over netter, imens sistnevnte handler om en overgang.

 

2: Du misforsto poenget mitt. Det jeg mente var at så lenge det er et marked for musikk av høy lydkvalitet vil det være noen som selger det. Det er mange som mennesker her i verden som bare leter etter en markedsgruppe som ikke får sine ønsker tilfredsstilt, slik at de kan tjene penger på å gi dem det.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det da ingen relevante nettsider som tilbyr FLAC? Skal liksom markedet kun være mp3 dersom CD-en dør ut? Dyre studioer har aldri vært en nødvendighet i seg selv, men det låter utvilsomt bedre. Earth, Wind & Fire hadde ikke vært like fett med dårlig lyd (nå var det ikke stort annet valg enn ordentlige studioer på 70-tallet, men likevel). God lyd er nesten like viktig som musikken spør du meg. Det trenger ikke trekke opp så mye, men det trekker veldig ned dersom den ikke er det.

 

FLAC er for feinsmekere og entusiaster. Hovedmarkedet er for vanlig folk, og mange av dem vet knapt opp og ned på en mp3-spiller, langt mindre hva mp3 er vs FLAC.

 

Litt interessant at en god mp3-codec faktisk kan encode bedre enn 16-bit. Har du en god master så kan du få bedre kvalitet enn 16 bit på CD gitt at du tolererer 320 kbps VBR med bit-resvior som faktisk kan utkonkurrere CBR i krevende partier.

 

Føler av og til at FLAC vs mp3 bllr litt som høyttalerkabel-debatten. Ja, om du virkelig går inn for det så kan du fremprovosere vesentlige forskjeller, men de aller fleste klarer ikke å skille på det hvis det testes ordentlig og filene prepareres av folk som vet å gjøre innstillingene riktig. _Mye_ ligger i psyken. Hifi er vel så mye egosmurning som noe annet, og det vet bransjen å sko seg godt på. Det er noen år siden 128 kbsp mp3'er som hørtes ut som en viss porselensinnretning på badet og folk fikk avsmak og forakt for formatet. De som fremdeles lever i den verden trenger å stikke fingeren i jorden og sjekke ut hva f.eks LAME er i stand til nå. Det er _milevis_ forskjell, og jeg jobber en god del med lyd og er ganske så analytisk av meg uten at jeg på noen måte skal proklamere meg som noen bedreviter som deler ut den endelig dom, for det finnes alltid unntak. Jeg tenker bredt og generelt.

 

Føler også at det er viktig å ikke fortape seg så mye i teknologien at man faktisk glemmer det det hele dreier seg om, nemlig musikken, men klart, det er ingen som ønsker å irritere seg over dårlige filer. Den har jeg ingen problemer med å se, men kanskje en real øreskylling er langt mer valuta for pengene enn det å kjøpe FLAC ? Den er i det minste dokumenter på å bedre hørselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del er det totalt likegyldig om musikken min er MP3 eller FLAC, hvorfor?

For jeg hører ikke forskjell, men dette er fordi jeg sannsynligvis er så tonedøv som man kan komme.

Jeg hører blant annet ikke forskjell på dur og moll på en gitar for eksempel...

Så noe fancy anlegg ville vært bortkastet på meg og MP3 holder i lange baner.

Lenke til kommentar

Blu-ray tar over for DVD, og man forventer 1080p nedlasting av video. Hvorfor skal lyd kun tilbys i tilsvarende divx? Jeg gir blanke f i om noen ikke hører forskjell, det bør gå an å tilby studiokvalitet for de som faktisk har et forhold til lyd.

 

1: Det er en latterlig mye større kvalitetsforskjell på 1080p blu-ray på 50 GB med 7.1 surround kontra en 352p divx på 700 MB med stereo enn det er på en FLAC på 60 MB kontra en MP3 320 på 20 MB.

 

2: Jeg er dog enig i at tilbudet om studiokvalitet bør være der, men jeg er ganske overbevist om at hvis noen kommer til å tilby studiokvalitet så blir det i WAV og ikke FLAC pga. kompatibilitet med avspillere. Kan du spille av FLAC på iPod touch/iPhone/iPad? Nei, ikke uten en egen app. Kan du brenne FLAC til en cd for å spille av i bilens medfølgende cd-spiller? Nei. Kan du spille av FLAC i WMP? Nei, ikke uten å installere codec. Kan du spille av FLAC i iTunes? Nei, du må konvertere først.

 

Støtter samtlige av disse WAV og MP3 uten problem? Ja.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...