Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Passat Motorproblemer!


meg9907

Anbefalte innlegg

Hei

Har en WV Passat, 1,8T bensin.

Her om dagen merket jeg at bilen "dirret", og at jeg manglet en del effekt når jeg trykket på gassen.

 

Problemet oppsto før helgen, og jeg har ikke kjørt med bilen etter det. Skulle starte motoren for å se om jeg så noe mer idag, men den ville ikke starte. Dette kan bare være batteriet? Jeg vet ikke..

 

Jeg viste dette til min bror, som mente at bilen svev på 3 sylindere, ikke 4. Hva kan være årsaken til dette? Det kom veldig plutselig mener jeg.

 

Bror min nevnte at det kunne være tennpluggene, men hvor finner jeg dem? har nå prøvd å ta av plastikkdekslene over motoren, og jeg så 4 stk ledninger som gikk inn under et fastskrudd lokk. Er tennpluggene under der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dette er VAG 1,8T så er et annet hot tips defekt coil eller tenningsmodul. De dør som fluer på disse motorene, og det gir symptomer som de du beskriver.

 

Coil er altså høyspennings-enheten som skaper gnist på tennpluggen, og du har en coil pr sylinder (dvs 4 stk).

De sitter oppå tennpluggen på toppen av motoren, omtrent som de svarte klumpene med høyspenning-symbol du ser på bildet under;

 

1.8tCoilharness3.jpg

 

 

 

Om du vil bytte tennplugger og heller prøve det først (billig og enkelt), så finner du altså de under coilene, som enten er skrudd som på bildet, eller bare presset ned (ok til å trekke rett opp).

 

Men hvilken årsmodell er dette?

De litt eldre mener jeg har en tennmodul som sitter på/ved luftfilterboksen som pleier å ryke (på nyere er denne bakt inn i selve coilen). I alle fall er det slik på Audi, og det er samme ulla... (eller dvs samme sau, litt forskjellig ull ;) )

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Okay... då he eg tilbrakt kvelden min sammen me min kjære Passat, og den sviver fremdeles ikke!!

Eller... vi fikk start på den, så vidt, men den var veldig sur og døde raskt.

 

Det første jeg og min bror gjorde var å grave frem tennpluggene og teste dem... alle fungerte (testet dem på han sin bil).

Det neste steget vi gjorde var å teste coilene, og her begynte det og bli interresant. Vi testet dem en etter en, med tennplugg i coilen (brukte den samme tennpluggen på alle 4 coilene) og holde den mot jord for å se om det gnistret. Det gnistret med alle coilene unntatt en!

 

Next step: Testet coil nr 1 (som var død) med kabelentil coil nr 2, og nå fungerte coilen. For å bekrefte dette, brukte vi coil nr 1 med kabelen til coil nr. 1, og nå var denne død. Konklusjonen vi dro ut av dette er at problemet ligger i kabelen til coil nr 1.

 

Videre prøvde jeg og ohme de tre kontaktene inne i 2 av de friske kablene, der jeg vikk kontakt (ca 770ohm) mellom to av dem. Jeg prøvde også å gjøre dette på den "syke" kabelen, og fikk samme resultat. Dette var bare ett enkelt forsøk på å finne ut noe mer, men jeg kom ikke noen vei.

 

Så hva skal jeg gjøre videre? Hvor går denne kabelen om jeg må bytte den?

Lenke til kommentar

Ledningsnett til coilene er enda en annen svakhet jeg har hørt om før på disse bilene, så det høres ikke helt usannsynlig ut.

 

Siden du har en 97 modell, så tror jeg du har tenningsmodulen eksternt (altså ikke i coilene), og da mener jeg ledningene bla går til denne tenningsmodulen, som sitter på/i luftfilterboksen.

 

Har du 3 eller 4 ledninger ut fra hver coil?

 

Prøv eventuelt også et Google søk på "coil wire loom" eller noe sånt for Passat 1,8T så kan det hende du finner en del du kan bruke når det gjelder dette med ledningsnett. (Jeg har bare vage erindringer av å ha hørt om dette før, i tillegg til ødelagte coiler og tenningsmoduler)

 

 

Lenke til kommentar

Jeg snakket med WV idag. De sier at kablene fra coilene går rett til hjernen. Det er ingen fordeler på denne bilen :) Så det neste jeg skal gjøre blir å sjekke om alle kablene sitter skikkelig på hjernen i bilen. Jeg kan ikke bare sjekke denne ene, nei, fordi den går inn i ei samleklyse med kabler som har et beskyttende lag med gummi rundt seg. Det er en stoooor haug, for all elektronikk framme i bilen går gjennom her ^^

Lenke til kommentar

Ok, det var litt snodig. Noe fordeler har du naturlig nok ikke, men en tenningsmodul (eller "ignition amplifier") kunne det vært, og det har jeg også noe skjemaer for. Men betyr det også at du har coiler med 4 ledinger?

 

På hjernen går alt inn i en eller to store fastlåste kontakter, og selv om man aldri skal si aldri er det neppe i den enden problemet ligger dersom det er brudd eller kortslutning i ledningsnett. Det man kan gjøre derfra er jo å sjekke for kontinuitet, men det krever et skjema som stemmer med bilen. Det letteste er vel uansett å starte med å sjekke strøm og jord ved coilen.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har 4 coiler, med 3 ledninger til hver. De går til hjernen på bilen. Fant frem hjernen, og sjekket at alle pluggene satt skikkelig på plass, men bilen sviver enda som den gjorde før. Kan heller ikke se skader på selve kontaktpunktene på "coil-siden" av kabelen. Kunne ikke se hva som var hva av kablene når jeg fant hjernen, men jeg sjekket at alle var skikkelig på plass.

Er ikke sikker på hva jeg skal gjøre nå... Det neste bli vel å bytte ut hele ledningssettet? Er dette en jobb jeg kan gjøre selv?

Lenke til kommentar

Jeg må i så fall skifte hele ledningsnettet til framre del av bilen, men det er nok det jeg må gjøre uansett. Er ikke bare bare å finne ut hvilken kabel, eller ledninger om du vil som går fra coilen til hjernen, ettersom det er flere "samlekontakter" om jeg kan kalle de det. Eneste mulighet jeg ser videre er å gjøre dette, eventuelt gi opp å sende den på verksted, selv om det er dyrt... Vet ikke hvilken timepris de tar? Sikkert høy... :/

Lenke til kommentar

Sist jeg byttet fremre ledningsnett på en bil (som heldigvis er en stund siden), så kostet ledningsnettet ca Kr 12.000 og det var en god dags jobb. Dog var det ikke en Passat, men dette kan fort være en ganske omfattende sak. Det du etter mitt syn heller bør gjøre (siden du er så "heldig" å ha en konstant feil) er å få tak i skjema for bilen, og måle ut fra det.

 

Jeg har forsåvidt det for Passat B5 1,8T 1996-2000, men kartet stemmer ikke overens med terrenget, og jeg får ikke det du sier til å stemme. Enten er jeg feilinformert om coiler, og har i tillegg skjema som ikke stemmer, eller Møller har forenklet litt når du snakket med dem. Begge deler er fullt mulig, så bare nevner det tilfelle vi har oversett noe. Såvidt jeg har forstått så er nettopp forskjellen på 3 og 4 pins coiler at sistnevnte som kom rundt 2000 har "tenningsmodulen innebygget", mens de gamle med 3 pinner har den eksternt. Dvs ledningene går fra coil til modul, og så videre til hjernen. (Noen ledninger går likevel rett til hjernen, og det er strøm samt jord.)

 

Er du helt 100% sikker på at du ikke har en tenningsmodul borte ved luftfilteret, evnt under det dekselet ved luftfilterboksen noe sted;

 

Varierer litt, men ser omtrent sånn ut;

 

10031_x800.jpg

 

Men uansett, har du ikke dette, så har du det ikke, og det er kanskje snakk om en annen motorkode, flere coil-varianter enn jeg er kjent med, eller noe sånt, og da kan du jo heller prøve å få skjema fra Møller, eller andre.

 

Til slutt nevne at jeg tok en titt helt spesifikt hva jeg hadde lest som vanlig gjenganger-feil på denne når dette gjelder ledningsnett. Og det står "feil på coil ledningsnett isolasjon". Og som fiks står det skifte "Coil ledningsnett". Jeg mener å huske at reparasjoner har dreid seg om å følge strømpen et stykke, og skjøte inn nytt. Da får man også nye kontakter som Gryterett var inne på. Skadet isolasjon er i hvertfall et hot tips, men det kan jo da godt være inne i samlestrømpe...

 

Jeg ville spurt Møller, de har en del rep-sett for saker og ting som ofte ryker, så kan godt tenkes at det er noe sånt å få. Noe plug and play er det neppe, men uansett mindre dramatisk enn å bytte hele nettet vil jeg tro. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg levert bilen på verksted, og gitt dem 2 timer til å finne feilen (de sa den burde kunne bli funnet på 1 time...), så jeg får se hva som skjer. Må jeg bytte ledningsnettet koster det 14000 + jobb. As if that's gonna happen... Da blir det i så fall en hjemmesnekret løsning. Får se hva de sier når jeg henter bilen i morgen :)

Lenke til kommentar

Det er bra!. Hvis det ikke er en coil de har byttet, så er den tenningsmodulen jeg har prøvd å fortelle om hele veien her, og Møller forenklet bare litt når de sa ledningene går rett fra hjerne til coiler. (De går via en "ignition amplifier"; "hjerme-modul-coil", og direkte "hjerne-coil" hvis man har 4 pins coil).

 

Men en gjenganger som dette brukte de neppe mange minuttene på å finne ut, og det er litt styr å teste ut denne modulen selv, så da løste det seg jo på en god måte må vi vel si. Godt også at du slapp å styre med skjøting av ledninger. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...