Heklepinne Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hei. Jeg vil veldig gjerne jobbe innenfor psykiatrien. I år søkte jeg profesjonsstudiet i psykologi uten hell.. Til neste år blir det derfor sykepleie/vernepleie(noen som kan forklare meg hvem som passer best til det jeg vil?) og deretter videreutdanning innen psykiatri. Men jeg har så lyst til å prøve å jobbe på en psykiatrisk klinikk/sykehus! Jeg bor i Trondheim. Er det noen jobber på f.eks Østmarka for en som meg uten relevant utdanning? Jeg var inne på sidene til St. Olavs Hospital, og der sto det "NB: vi tar ikke imot "åpne" søknader som sendes til oss pr. e-post. Kun søknader som er levert gjennom vårt elektroniske søknadsskjema blir behandlet.", så da kan jeg jo ikke sende en e-post om mitt ønske heller... What to do? Setter pris på at noen svarer meg, for dette er noe som interesserer meg veldig! Lenke til kommentar
_Amund_ Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hei. Jeg vil veldig gjerne jobbe innenfor psykiatrien. I år søkte jeg profesjonsstudiet i psykologi uten hell.. Til neste år blir det derfor sykepleie/vernepleie(noen som kan forklare meg hvem som passer best til det jeg vil?) og deretter videreutdanning innen psykiatri. Men jeg har så lyst til å prøve å jobbe på en psykiatrisk klinikk/sykehus! Jeg bor i Trondheim. Er det noen jobber på f.eks Østmarka for en som meg uten relevant utdanning? Jeg var inne på sidene til St. Olavs Hospital, og der sto det "NB: vi tar ikke imot "åpne" søknader som sendes til oss pr. e-post. Kun søknader som er levert gjennom vårt elektroniske søknadsskjema blir behandlet.", så da kan jeg jo ikke sende en e-post om mitt ønske heller... What to do? Setter pris på at noen svarer meg, for dette er noe som interesserer meg veldig! Hei! Både sykepleier- og vernepleieryrket passer godt innenfor psykiatrien. Vernepleiere har tradisjonelt jobbet mye med mennesker med funksjonsnedsettelser, dvs mye utviklingshemming. Som sykepleier vil du utdannes i mye somatisk sykdom og pleie. Begge disse kan ta videreutdanning i psykisk helsearbeid. I forhold til jobb må du jo søke når St.Olav lyser ut stillinger siden de ikke tar imot "åpne" søknader. Du ser jo når de søker etter assistenter / ufaglærte. Du kan jo også sjekke om det finnes kommunale institusjoner som tar inn ufaglært arbeidskraft. Annen erfaring fra pleie og omsorg er også nyttig å ha med seg inn i utdanning senere, du får mye ut av utdanningen når du har noen erfaringer å henge teorien på. Lykke til! Amund (psykiatrisk sykepleier) Lenke til kommentar
Lmthaman Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 jeg startet opp på deltids vernepleierstudie i august, rundt starten av oktober så jeg en stillingsannonse for diverse stillinger i nabokommunen, det var diverse vikariater og lignende innen pu,psykiatri og rus. sendte inn søknad der jeg var åpen om det at jeg omtrent hadde null erfaring innen den typen jobb, jeg nevnte også at jeg nylig hadde startet på vernepleien. gikk ca halvannen uke fra jeg sendte, til jeg ble ringt opp og spurt om jeg kunne komme å ta en prat. når jeg kom dit så fikk jeg pressentert meg og alt det der, hadde en hyggelig prat, og jeg gikk ut derfra med fast jobbhelg hver tredje uke, og muligheten for en god del ekstra vakter. grunnene til at det var så lett for meg å få denne jobben: jeg er mann, 30 år og jeg har starta på utdanning innen dette feltet. DET ER MYE damer på 40-50år i den bransjen her, så det er fint med en og annen mann, slik at kjerring gnålet ikke tar helt overhånd vernepleier eller sykepleier: kan for det meste ha akkurat de samme jobbene, utenom det somatiske på sykehus. det historiske bildet av en vernepleier passer ikke lenger, spekteret er mye større. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå