Gå til innhold

Brygge øl:Hva slags kanne skal jeg bruke under gjæringsprosessen?

r2d290

Anbefalte innlegg

Hvorfor tar du dette innlegget som useriøst?

Jeg sa ikke at dette var noe mer userriøst enn det jeg syntes det var å dyrke egen gjær, eller å ha rosiner oppi ølet under brygging. Blir bare stadig overasket over å lære noe nytt.

Men ja, grunnen til at jeg reagerte på det var at jeg har tilbrakt stort sett alle mine ferier opp gjennom livet på en gård med kuer, og har aldri sett kuene spise annet enn kraftfor, silofor eller villgress.

Men da lærte jeg noe nytt idag også.

Ja det er ikke alle som forer med mask men jeg bor nærme Borg Bryggerier så når jeg får gratis så må jeg benytte sjansen :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Midt på 1800-tallet(?) en gang fikk vi noe som kalles skole, som var en innretning som skulle opplyse folket og lære folk de forskjelige yrker det var behov for...

Haha, kan jeg få sitere deg på det? ^^

Testet forresten ut ølet idag. Var egentlig et par dager for tidlig, men det var så god stemning idag så måtte nesten. Alkometeret mente det var 0% alkohol, men hygrometeret viste en verdi på 1.080 (alkoholverdi:10.5, og den startet på 1.012 (arkoholverdi 1.5). Så, etter hva jeg forstår skal man legge sammen 10.5 og 1.5 og ender opp med 12% alkohol =)

Og, smakte ikke så verst heller :D Fornøyd med første-brygget, men er spent på å finne ut om man kan komme seg gjennom en fest med det :whistle:

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg drakk Øl som var brygget av av en amatør , men visste hva han gjorde ølet var 12 prosent, Det smakte Nordlands pils bare at det var 12 prosent, jeg husket ikke mere etter 4 ølen så dette var litt for sterk men penge sparende XP, men halo han hadde øl tap og alt mulig så det var paradis ^^

Lenke til kommentar

Nå som det er jul så driver jeg med gløgg osv.

Nå her for dagen når jeg skulle kjøpe mer gløgg så så jeg noe som het Tømte Brygg. Det er vist noe greier du kan tilsette hvis du vil mixe seg sammen din egen øl\vin type.

Jeg har ikke peiling på ølbrygging men jeg kjøpte med meg en flaske som jeg har tenkt til å bruke.

Er det noen som har noen råd eller anbefalinger på denne Tømte Bryggen.

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar

Nå som det er jul så driver jeg med gløgg osv.

Nå her for dagen når jeg skulle kjøpe mer gløgg så så jeg noe som het Tømte Brygg. Det er vist noe greier du kan tilsette hvis du vil mixe seg sammen din egen øl\vin type.

Jeg har ikke peiling på ølbrygging men jeg kjøpte med meg en flaske som jeg har tenkt til å bruke.

Er det noen som har noen råd eller anbefalinger på denne Tømte Bryggen.

Takker på forhånd :)

Tomtebrygg er en velkjent vare, min bestemor kalte det bare for "Tomten". Det er et konsentrat du tilsetter gjær, sukker og vann og lar det gjære noen dager til du har øl ferdig. Bruksanvisning følger produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...