Storeulv Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Noen som vet man kan forvente av faktisk overføringshastighet på et 100 mbit nettverk? Oppsettet er Novell 5.0 server med RAID-5 (3 10k rpm SCSI disker), 2.5 gb minne og dual Xeon 2,4 GHz som står på en 100 mbit switch. I andre enden en bærbar Dell lattitude d840 med 60 gb 5400 rpm disk med 100 mbit kobling mot nettet. Har testet litt og målt 4-5 Mb i sekundet når jeg kopierer fra server til bærbar. Synes dette vel dårlig selv med tanke på at det er en bærbar med relativt treg disk. Hastigheten ser ut til å opp noe ved andre gangs kopiering av samme fil, tyder på at server cacher opp. Noen som vet om det kan være Novell i seg selv (5.0 er jo etterhvert blitt en pensjonist) som sinker hele greia? For ordens skyld: det var kun server og klient på switch (Type 3com 4228g) da dette ble testet. Lenke til kommentar
pine Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Brukte å få litt under 10 i gjennomsnitt. p3 700, linux debian, 8 x WD 120 Gb 8 Mb Cache Klienten var en windows maskin, begge var koblet til en netconnection switch (altså ikke no kvalitets greie). Det er ofte også software som er viktig. Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Mener å huske at en kollega av meg kopierte til /dev/null for å unngå at disken på klientmaskinen begrenset hastigheten. Lenke til kommentar
Storeulv Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Tror jeg skal prøve mot en straight win-boks bare for å se, synes det jeg fikk var noe lavt uannsett. Lenke til kommentar
barton Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Husk at disker på bærbare er trege i forhold til stasjonære, og det gjør nok ganske mye på ytelse. I tillegg er det raskere å kopiere i DOS vindu enn igjennom Windows. Hvis det er små filer så er ytelsesforskjellen her formidabel. Lenke til kommentar
Storeulv Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Er klar over det med hastigheten på bærbare, men dog ... Testa derfor med store filer så jeg skulle få mest mulig sekvensiell lesing/skriving (alle drev er nylig degfragmenterte), typisk 100-150 mb pr stk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå