Gå til innhold

Er de Nato som Norge støtter...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi er medlemmer i NATO pågrunn av at vi er avhengige av alliansen DEN dagen her blir krig.

Jasså?

Sverige er ikke medlem av NATO, er sannsynligheten derfor større for en krig i Sverige enn Norge?

Det kan også siest.

Men i en eventuel verdenskrig så vil eg tro at Norge blir et sentraltland pågrunn av kystlinjen vår.

Ellers så har NATO en stor koalisjon, så vi vil være bedre rusta for en eventuel krig en Sverige.

Lenke til kommentar

Hvorfor gikk de ikke inn før det ble opprør? Hvorfor støttet de ett oprrør i den staten i Afrika der folk hadde det best?

Jeg vil tippa att det er fordi Gadaffi støttet ett samlet afrika og ble sett på som en trussel, alt annet vil jeg tro er tull de sier for å lure det offentlige. Ett samlet afrika ville vel ha sveket Europa og USA..

Hvordan klarte man å starte en massiv folkebevegelse og mobilisering mot Gaddaffi hvis folk hadde det så fantastisk som dere prøver å framstille det som? Faktum er at samtlige revolusjoner eller (gode) forsøk på revolusjoner kommer i områder hvor det er stor motstand mot det nåværende regimet og befolkningen sliter. Faktisk så er det diktaturer hvor diktatoren tar ressursene fra folket og sper det utover på seg selv, sin familie og nettverket sitt en særdeles vanlig årsak til at det blir motstand. Og når da soldater får beskjed om å skyte sivile demonstranter så er det svært ofte at soldater fra hæren deserterer.

Alle disse faktorene var involvert i Libya, kan godt være flere hadde det veldig godt, men det er åpenbart at Gaddaffi gjorde seg selv svært rik, undertrykte store deler av befolkningen og valgte å angripe de når de protesterte. Svært viktigere katalysatorer for å starte en borgerkrig som er så omfattende at opprørene klarer å samle nok styrker til å ta over.

Ellers så er vi selvfølgelig med i NATO som en fremtidig sikkerhetsgaranti, og da må vi vise oss fram internasjonalt og delta i internasjonale operasjoner.

Lenke til kommentar

Vi er medlemmer i NATO pågrunn av at vi er avhengige av alliansen DEN dagen her blir krig.

Jasså?

Sverige er ikke medlem av NATO, er sannsynligheten derfor større for en krig i Sverige enn Norge?

Faren for krig forsinner fordi :

Sannsynligheten at Sverige allierer seg med Norges fiende lik forrige gang er nok mer sannsynlig. Å forholde seg nøytral er vanskelig. Men å ligge skjermet mellom NATOland og være "passifist" er noe annet.

Vi fikk mer enn nok bevist at vårt broderfolk enkelt unnggår å hjelpe oss.

Så vi trenger fortsatt NATO. Mer enn noen gang tror jeg.

@Karmany

At de hadde det så fett i Libya gjaldt nok ikke alle . Hvordan kunne det da bli folkeopprør hvis alle var fornøyd? At Gadaffis nærmeste og at de som støttet han fikk ting er jo greit men ikke alle.

Libya bruker dinarer ikke dollar.

Hvis de fikk 50000 dinarer så er det ca 220000 NOK.

Hvor mye hus får du for 220000??? ikke mye. Og hvis du da får så vanvittig mye mer i Libya for de samme pengene så tjener vel ikke murern så forferdelig fett????? Og har det vel tilsvarende. Ikke lik Europa.

At å ta lappen er nærmest gratis sier jo mye det også.

Endret av Glavalavala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor gikk de ikke inn før det ble opprør? Hvorfor støttet de ett oprrør i den staten i Afrika der folk hadde det best?

Jeg vil tippa att det er fordi Gadaffi støttet ett samlet afrika og ble sett på som en trussel, alt annet vil jeg tro er tull de sier for å lure det offentlige. Ett samlet afrika ville vel ha sveket Europa og USA..

Om påstanden din er korrekt, så er det enda et pluss for operasjonen. Mye bedre å bli kvitt en diktator enn å få vesten svekket.

Vil gjerne få noen kilder på at de fikk $50000 om de giftet seg.

Lenke til kommentar

F.eks fikk nygiftede par 50.000$ av staten for å bygge seg hus, og jeg mener å huske att førerkort også var billig/gratis. Det var er afrikanskt land med Europeisk standard omtrent.

Dette er bare tøv. Kun et fåtall i riktig stamme eller på andre måter inne med regimet fikk den pengestøtten.

Det er en liste over fordeler venner av regimet fikk som sirkulerer på nettet. Og det vittige er at Gadaffi-forkjemperne bruker denne åpenbart korrupte praksisen som argument FOR regimet.

Jeg er helt enig i at vi skal være kritiske til NATOs operasjoner, og hvilke motiver som ligger bak. Men man trenger ikke kjøpe alt Fadaffi-lobbyen serverer fullstendig ukritisk av den grunn.

Lenke til kommentar

Akkurat som i 1975/6 husker jeg når England gjorde angrep med store krigskip på små islandske kystvakbbåter. De var ute på uthav, dem drepte en og den båten klarte å komme seg til havn med store skader.

De ble anmelt til NATO og FNs sikkerhetsråd.

Men jeg husker ikke helt hvilket land de var som gjorde luftangrep på London dagen etter, var de ikke Norge eller...???

Lenke til kommentar

Akkurat som i 1975/6 husker jeg når England gjorde angrep med store krigskip på små islandske kystvakbbåter. De var ute på uthav, dem drepte en og den båten klarte å komme seg til havn med store skader.

Men jeg husker ikke helt hvilket land de var som gjorde luftangrep på London dagen etter, var de ikke Norge eller...???

Hva er det du snakker om. Hvor kommer du i fra og hva slags propaganda er det du har får trøkka inn mellom øra?

Det som omtales som "Torskekrigen" var ingen krig, men en uenighet om hvor fiskerigrensen gikk.

Islandske myndigheter utvidet sin fiskerisone og sendte sine båter ut og kuttet trålen til Engelske trålere. Engelske trålere fikk hjelp av den Engelske marinen til beskytte båtene sine. Ingen ble skutt eller drept. Det ble ikke avfyrt skudd men konfrontasjonene var "småbrutale" ved at båtene kjørte inn i hverandre. Og ja de engelske båtene var ofte størst , men det var Island som utvidet sonen og kuttet trålene. Ingen ga seg før Island truet med å stenge en NATObase de hadde.

Dette var en uenighet mellom land innenfor NATO.

England angrep ingen.

Englang gikk til angrep og så luftangrep mot London og kansje av av Norge ?? Gikk du på Talibansk skole?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil nok tro at Normenn støtter at et brutalt diktatur blir styrtet og at det blir forsøkt erstattet med et demokrati.

At Gadaffi ble plaget en del før han døde kan han ikke skylle andre en seg selv for. Han hadde mer enn nok muligheter til å overgi seg og få en normal rettsak.

Så ja jeg er ganske sikker på at normenn støtter NATO.

Uten NATO ville vi nok vært Russere hele gjengen Inkl. deg.

Jeg tror du anntar for mye og at folk flest rett og slett gir fullstendig blaffen så lenge se slipper å bry seg med det.

Tror ikke folk flest synes det er ok å drepe masse mennesker for å innføre en politisk endring... spesielt ikke etter 22 juli...

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Vil nok tro at Normenn støtter at et brutalt diktatur blir styrtet og at det blir forsøkt erstattet med et demokrati.

At Gadaffi ble plaget en del før han døde kan han ikke skylle andre en seg selv for. Han hadde mer enn nok muligheter til å overgi seg og få en normal rettsak.

Så ja jeg er ganske sikker på at normenn støtter NATO.

Uten NATO ville vi nok vært Russere hele gjengen Inkl. deg.

Jeg tror du anntar for mye og at folk flest rett og slett gir fullstendig blaffen så lenge se slipper å bry seg med det.

Tror ikke folk flest synes det er ok å drepe masse mennesker for å innføre en politisk endring... spesielt ikke etter 22 juli...

Naivt er å tro at norge og normenn endret sitt syn på vold og ble mer åpen for invandring og mer solidariske mot andre uansett hva som blir gjort mot oss etter 22 juli.

En gal mans handling blir ikke og skal ikke sette retninglinjer for hverdagen.

Tror nok relativt høy % av Norges befolkning syntes det er betryggende at Iran bombes sønder og sammen for å unngå at atomvåpen brukes mot vestlige land.

At PKK knuses og at ting roer seg i Syria slik at man trykt kan dra til leiligheten sin i Tyrkia neste sommer.

At Grekere knapt har råd til mat bryr oss heller lite, vi håper på innføring av drakmer igjen og at det blir billigere charterturer dit.

At EU er i økonomisk knipe er jo fint for da er ting billigere i Sverige.

Hjelpe til med oljefondet , oh nei det er jo Jens sin pensjon.

Lenke til kommentar

Tror nok relativt høy % av Noeges befolkning syntes det er betryggende at Iran bombes sønder og sammen for å unngå at atomvåpen brukes mot vestlige land.

Mye mulig at en altfor stor anndel er blitt lurt til å se på alle som ikke lever etter våre prinsipper som en trussel.

Som om det er blitt en akseptert sannhet om at alle skal angripe oss fordi vi er annerledes ..

Grunnen er jo at vi angriper dem, men det forteller vi ikke så mye om..

Tragisk hvor blinde vi er blitt...

Lenke til kommentar

Ikke blinde.

Vi har fått opp øynene og innsett at vi må beskytte våre interesser hvis vi skal overleve som nasjon og bevare vårt livssyn og levestandard.

At ikke alle vil se og tenke på hva som må til er ikke nytt.

De fleste av oss spiser hamburgere og pølser etc. men de færreste vil sette kniven i halsen på grisen.

De blir ikke vegitarianere så lenge en annen dreper dyret og kutter dette opp i passende biter.

Grunnen til at vi spiser er for å få mat.

Grunnen til at vi angriper er for å ikke bli drept selv.

Lenke til kommentar

Vi? Vi har ingenting vi skulle ha sagt. Politikerne jobber for internasjonale organisasjoner og presser på oss en forhåndsskrevet agenda. Norge som nasjon er ikke noe mer selvstending enn kantineseksjonen på Aker.

Så små og ubetydlige er vi nok ikke.

Hvis Norge truet med å bryte med Nato og gå i alanse med Russland økonomisk og politisk ville nok

resten av EU og USA kommet med ganske gode løsninger til vår fordel for å få oss til å snu.

At det er til våres fordel å holde tette bånd til EU og USA gjør at det er slik det er.

Kina er den store økonomiske makten som vi i den vestlige økonomien konkurerer med.

Hvorda Kina klarer å holde utgiftene sine ekstremt lave er en annen diskusjon, men vi gotar det og kjøper billig i fleng i stedet for dyrt i fra vesten.

Lenke til kommentar

Du tenker fremdeles på Norge som et land hvor politikerne tenker på ditt beste. Norge er den politiske eliten og de er allerede så dypt i lomma til kapitalkreftene at noen som helst selvstendig og fornuftig politikk aldri vil bli ført.

Ja, Norge har masse ressurser og gode kort på hånden. Vi har alle muligheter til å gi borgerne våre et rikt og fritt samfunn. At det ikke blir gjort bekrefter bare ytterligere hvor korrupt lederskapet har blitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom vi hadde brutt vårt økonomiske og militære forhold til USA og EU, er det vi nordmenn som hadde fått problemer, ikke dem.

Husk, oljen vår er verdt lite dersom vi ikke får eksportert den (eksport går hovedsaklig til EU). Vi er ingenting uten noen militær allianse.

Vi kan gjerne få Russlands støtte; slik som Iran, men jeg er ikke helt sikker på hvor mye den støtten er verdt.

Lenke til kommentar

Ikke blinde.

Vi har fått opp øynene og innsett at vi må beskytte våre interesser hvis vi skal overleve som nasjon og bevare vårt livssyn og levestandard.

[...]

Jasså... så dette munner ut i at man ønsker å sikre oss selv ressurser som kan opprettholde vår levestandard da altså??

Og da er det greit å skape konflikter, og bombe andre sønder og sammen for å oppnå dette?

Hvis vi skal overleve som sivilisasjon må vi bevare freden og respektere andre og deres sivilisasjon.

kan ikke gå rundt å tro at alt vi gjør er så mye bedre enn alle andre og bombe dem som ikke er enige...

Snakk om bølle sivilisasjon...

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om. Hvor kommer du i fra og hva slags propaganda er det du har får trøkka inn mellom øra?

Det som omtales som "Torskekrigen" var ingen krig, men en uenighet om hvor fiskerigrensen gikk.

Islandske myndigheter utvidet sin fiskerisone og sendte sine båter ut og kuttet trålen til Engelske trålere. Engelske trålere fikk hjelp av den Engelske marinen til beskytte båtene sine. Ingen ble skutt eller drept. Det ble ikke avfyrt skudd men konfrontasjonene var "småbrutale" ved at båtene kjørte inn i hverandre. Og ja de engelske båtene var ofte størst , men det var Island som utvidet sonen og kuttet trålene. Ingen ga seg før Island truet med å stenge en NATObase de hadde.

Dette var en uenighet mellom land innenfor NATO.

England angrep ingen.

Englang gikk til angrep og så luftangrep mot London og kansje av av Norge ?? Gikk du på Talibansk skole?

Jeg har ikke vært på den skolen du tror jeg har vært på og heller ikke "Jegelskernatoskolen" som noen andre har vært.

Disse påkjørslene fra NATO sine krigskiper klarte å drepe en besetning på kistvaktskip, men de hører sikkert helt anderless ut om skip fra NATO gjør angrep på kystvaktbåt fra et annet NATO land en om noen uten NATO gjør angrep på skip fra dem. Derfor siger jeg at man kan heltatt ikke stole på at NATO hjelper noe medlemsland uten de er noe å tjene for disse hovedlandene som sitter ved styret.

Og med engang Island hadde unnet den "torskekrigen" sette fleste NATO lander, til og med Norge, fiskerisone sitt til 200mil.

Lenke til kommentar

Ikke blinde.

[...]

Jasså... så dette munner ut i at man ønsker å sikre oss selv ressurser som kan opprettholde vår levestandard da altså??

Og da er det greit å skape konflikter, og bombe andre sønder og sammen for å oppnå dette?

Hvis vi skal overleve som sivilisasjon må vi bevare freden og respektere andre og deres sivilisasjon.

kan ikke gå rundt å tro at alt vi gjør er så mye bedre enn alle andre og bombe dem som ikke er enige...

Snakk om bølle sivilisasjon...

Hvordan tror du at du har muligheten til å profilere deg selv på den måten du gjør?

Fordi muslimske land er så i møtekommende.

Og ja du kan flashe puppa dine på nettet p.g.a. at USA og Norge +++ har bomba dritten ut av enkelte land.

Bøllesivilisasjon vil overleve en bimbosivilisasjon vil bli voldtatt og knust.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...