Gå til innhold

TEST: Lydkort i mellomklassen

Anbefalte innlegg

Nysil; det er et hav av forskjell. Atlanter'n. Kjøp nytt med en gang! (Om du hører mer på musikk enn du spiller, er nok TerraTec et godt valg.)

JohndoeMAKT; lyd i Win2k fører ofte endel frustrasjon med seg. Ikke nekt for at du har vært borti det selv. WinXp er litt mer sånn "multimedia-fancy-gaming"-OS-aktig.

Rolfo; prøv gjerne med WinXpSP1 og noe Linux... Hadde vært spennende å se. Godt å høre at bedre anlegg skal benyttes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant test, litt gamer-orientert kanskje med tanke på høytalervalget, men god kompensering på den tekniske testen. Mitt A2 er ikke helt uten problemer (ikke så veldig ofte jeg foretrekker EAX faktisk) da, det er ikke bare positivt :)

Det er ganske stor forskjell på LIVE og Audigy(2). Forskjellen mellom A1 og A2 vet jeg ikke, tror den er merkbar - men dette kan man ordne med en software oppdatering. Jeg gikk selv ifra LIVE, og brukte SPDIF ut på anlegget mitt. Fikk Audigy2 (SPDIF ut, samme kabel), og etter å ha kjempet med drivere som ikke liknet grisen på dual oppsettet (bluescreens, hakking i lyd.... spørs om det ikke måtte litt iNTEL og HyperThreading til her for å presse CLabs til en driverfiks), så vil jeg si diskanten er langt over LIVE med Audigy2 samt at bassen virker strammere. Mellomtone er vel også med på oppgraderingen, men som sagt - det jeg først la merke til var diskanten. Forøvrig med noenlunde respektabelt anlegg, skjønt et godt headset er det ingenting feil med dersom man er ute etter detaljer og seperasjon :)

Lenke til kommentar

En ting som kanskje burde vært nevnt er hvilke kort som resampler lyden til 48KHz ved bruk av digital utgang (coax og optisk). Såvidt jeg vet gjør alle kort bortsett fra M-Audio det, og det er ikke en god ting sammenliknet med å outpute lyden på den originale frekvensen, f.eks 44.1Khz i tilfelle det mest av mp3 og spill.

Lenke til kommentar
for de fleste er det mest interresant å teste driverne i windows, siden de aller fleste lager windows drivere. Bare flere var som nvidia og lagde skikkelige drivere til linux......ALSA blir liksom ikke det samme.

Sound to the people  :D

For noen er det ikke interressant i det hele tatt å teste drivere i windows... Betyr vel ingenting for meg om kortet er topp i windows hvis driverne har anusodør i linux. Det er vanskelig å finne skikkelige hardware tester for linux. Spesielt med tanke på skjermkort og lydkort. Radeon 9500 PRO kan få 6'er i windows og 2'er i linux pga drivere, når det ikke blir tatt hensyn til andre OS i slike tester (og i anbefalingene) og det i tillegg ikke spesifiseres hvilket OS det er testet på, kan man bli lurt til å kaste penger til /dev/null.

Jeg skjønner poenget ditt drall, men tingen er at når hardware.no skal teste et lydkort, så må de teste noe som er interresant for majoriteten av leserne. Vi linux fantaster utgjør bare en brøkdel av hardware.no's lesere. Derfor blir det mindre relevant. Skal du ha lydkort med gode drivere i linux får du bare høre med folk på nettet. F.eks. med de som driver alsa prosjektet. Mitt soundblaster live hadde i alle fall fortreffelig støtte i linux (dvs. GOD lyd :woot: )

Lenke til kommentar

Men dei kunne tatt med eit onboard kort også, av den vanlige typen som man finner på alle hk, også nForce SoundStrom lydkortet.

Liksom kor dårlig er onboard i forhold til dyre kort.¨

(man betaler ikkje 700-1K i vis man blir fornøyd med det man har)

Lenke til kommentar

Vel, for all del... Men min generelle erfaring er at Win2k er litt kjipere når det kommer til surround og sånt. (Fravære av surround er vel greia. I spill.)

Surround har jeg aldri brukt på PC (Det har du DVD-spiller og DTS til), så der har du sikkert rett. Men med tanke på at jeg har lydkort med Vortex2 brikke, så er ikke XP det mest optimale OS'et. (Det er heller ikke 2000, men det er bedre)

Tilbake til mitt spm; Hvordan tester dere om kortet er bra i spill?

Lenke til kommentar

Topp test. men mangler lisom hovedpoenget med lyd, for meninger om lyd er som ræva, den er delt. alså folk har meniger om den perfekte lyd.

min favoritt er philips aco. edge, kjøpte det på ferie i utlandet.

det kostet meg ca 1200kr, men dette er da det dyreste kortet fra de,

resten ligger rundt denne testen's pris.

så hvorfor er ikke disse med i testen?(de har jo slått co. på tester i usa)

appropo os, det er sikkert mange her som kan vrake mellom os'er,

men hvor mange kan det lovlig?

("låner" mine på jobben til papsen :D )

Lenke til kommentar
Jeg skjønner poenget ditt drall, men tingen er at når hardware.no skal teste et lydkort, så må de teste noe som er interresant for majoriteten av leserne. Vi linux fantaster utgjør bare en brøkdel av hardware.no's lesere. Derfor blir det mindre relevant. Skal du ha lydkort med gode drivere i linux får du bare høre med folk på nettet. F.eks. med de som driver alsa prosjektet. Mitt soundblaster live hadde i alle fall fortreffelig støtte i linux (dvs. GOD lyd :woot: )
Problemet er at det å sjekke alsa-project.org bare sier om kortet funker, og hva som funker. Det sier ingenting om hvor bra det er i forhold til andre kort. Det å spørre på forum er heller ikke gunstig, da de som regel har lite å sammenligne sitt eget lydkort med. Uansett er det verst med skjermkort, da det eksisterer nesten ingen benchmark-tester. Det eneste en kan være sikker på er at nvidia-driverne er bra. Nå når ATI ser ut til å være bedre kjøp på windows, er det vanskelig å vite om det samme stemmer på linux, da det ikke fins noen benchmark av ATI sine linux-drivere.

Det går da vel forresten kjappere å teste lydkortene i linux enn i windows? Hvor mye hadde det ødelagt for windows-brukere om de også testet litt i linux? Hiv inn alle kortene i en maskin (så sant der er nok pci-slotter), så laster du de rette modulene alt ettersom. En ting er sikkert, om ingen ytrer ønske om testing i linux, skjer det i hvertfall ikke.

Det må være lov å ytre et ønske uten å få kjeft. Om det ble oppfattet som en klage, beklager jeg det.

Lenke til kommentar
Tilbake til mitt spm; Hvordan tester dere om kortet er bra i spill?

Vel, når det er surround og greier med i spillet, så vil man gjerne ha surround-lyd...

EAX og EAX2 er vel effekt-relatert, tror jeg. Og om dette funker, eller ikke, er jo noget heftig å teste.

Det JEG tester (helt for meg selv i min lille verden) er om surround'en faktisk funker. Og hvor godt den funker, altså hvor bra jeg syns det høres ut i forhold til spillet.

Mer du vil vite, JohndoeMAKT?

Lenke til kommentar

Du har jo egentlig ikke svart noe av det jeg spurt om me....

Tilbake til spilldelen. EAX og EAX2 kan jo bare gå og legge seg når A3D 1.0 og særlig 2.0 kommer inn i bildet. Og så har du sensaural 3D som prøver med sin (lobotomerte ?) versjon.

Dersom denne "testen" består i av at en person starter f.eks CS, skyter litt, kaster en granat og sier : "Terningkast 4" så er jo denne testen ingen vits. Jeg kjøper lydkort etter hvilken teknoligi det støtter (A3D, EAX osv) og bryr meg lite om CPU-bruk ol. Er det A3D 2.0 i et spill, så gir et lydkort som støtter dette _usannsynlig_ mye bedre lyd enn ett uten.

www.vortexofsound.com

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
En ting som kanskje burde vært nevnt er hvilke kort som resampler lyden til 48KHz ved bruk av digital utgang (coax og optisk). Såvidt jeg vet gjør alle kort bortsett fra M-Audio det, og det er ikke en god ting sammenliknet med å outpute lyden på den originale frekvensen, f.eks 44.1Khz i tilfelle det mest av mp3 og spill.

Det har du helt rett i!!! Lydkortene til Creative er bare søppel for de som setter pris på lyd. Her resamples lyden før den kommer ut fra 44,1 KHz til 48 KHz som er den interne frekvensen i brikken. Både på analog lyd og S/PDIF utgangen. At de har S/PDIF i det hele tatt er latterlig ettersom lyden er tuklet med før den kommer frem.

Lydkortene fra Terratec i denne testen, har bit perfect S/PDIF utgang. Hvis lydkilden er 44,1 KHz så er det også dette de kortene bruker.

Man kan også velge hvilke "intern" klokkefrekvens man vil bruke selv.digital.png

Lenke til kommentar

Les denne testen så ser dere de riktige tallene til Aureon kortet. Dette kortet er faktisk ett av verdens beste lydkort på lydkvaliteten. Terratec har alltid satset på bra lydkvalitet og er også lydkort for musikere. Hvordan HW.no har kommet frem til tallene sine er ubegripelig. Dere må ha glemt å mute noen innganger eller brukt feil drivere eller noe.

http://www.digit-life.com/articles2/terratec-aureon71/

dere kan også se her:

http://sikalot.topcities.com/Terratec_Aure...1644digital.htm

Dere burde også fått med hvilke lydkort som har ASIO drivere og hvilke latency de oppnår.

Og en ting til å teste lydkvalitet med slike høytallere er helt umulig. Latterlig!!! Hvis dere hadde sett frekvenskurven på de høyttallerne der så hadde dere forstått meg også. Høytallerne dere brukte har kanskje en frekvensgang på +/- 50 dB (40Hz-15KHz), sannsynligvis klarer man ikke å høre lyd under 200 Hz på de i det hele tatt. Og med dette utstyret prøver dere å bedømme et lydkort som har en frekvenskurve på +0,003/-0,04 dB. :grumpy: Skjønner dere tegninga eller? Slike høytallere er ikke beregnet får å teste audio utstyr.

Lenke til kommentar

Folkens! Nå har jeg funnet ut hvorfor Aureal 7.1 fikk så dårlige resultater på de objektive testene. Testen ble utført på litt feil måte fordi lydutgangen ikke ble testet med et referanse lydkort. Lyden ble loopet inn igjen i lydkortet og derfor dro kvaliteten på inngangen ned. Skal disse testene gjøres riktig må man måle lyden med ett lydkort som man vet har veldig bra kvalitet på lyden som f eks Lynx 2 som koster 10 000 kr.

Testene er derfor gjort helt feil og burde ikke vært lagt ut på nettet!

Her ser dere hvorfor det ser ut som Aureal 7.1 kortet fikk en boost i bassen.

fr.png

Det som egentlig skjedde var at lydinngangen ikke har helt jevn frekvenskurve. Den går ned på bassen og diskanten slik at det ser ut som bassen får en boost når den loopes. Lydutgangen er nærmest perfekt på dette kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...