Gå til innhold

Hjelp til overklokking


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en komplett i35 pc med i7-860 2,8 ghz intel prosessor, nymontert Noctua NH-D14 CPU Kjøler og nye rambrikker som er bedree til klokking. Jeg har null peiling på dette, men lurte på om noen her kunne være greie og hjelpe meg med en stabil ufarlig klokking.

 

Jeg kan legge inn resten av utstyrslite her om noen er intreserte i og hjelpe meg. Trenger mere prosessorkraft da jeg bruker pc en til flysimulator.

 

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk hva ram brikkene + prosessoren tar av volt, sett volt instillingene i bios, også er det bare å begynne å øke FSB.

 

Veldig viktig å ikke ta mere volt en komponentene er beregnet for.

På hovedkortet i bios pleier det som regel stå råd på voltinstillinger, ellers så må man bare prøve seg frem.

 

Det kan gi komponentene varig skader over tid, avhenging hvor mye du setter. Men blir volten for lav kan du få bluecreen eller maskinen henger seg.

 

Ark.intel.com sier litt om prosessoren. Ut i fra denne ser det ut som 0.6500V-1.4000V er minst/maks.

 

Ville prøvd 1.25 volt, det burde gå bra, kanskje du kan prøve 1.20 volt er muligens også nok i starten.

 

DDR3 ram pleier vel å ha 1.5 volt samt 1.65 volt helt avhenging av brikkene, ta det miste, får du bluescreen eller svart skjerm er det bare å resette bios.

 

Du bør styre unna overklokkingsprogramvare i windows, siden du har null kontroll på voltinstillingene, og det kan ødlegge maskinen over tid.

 

Slå av f.eks intel speedstep.

 

Ellers er det bare å forsøke prime 95 og gjøre litt forsiktig i starten. Bare for å se om maskinen er stabil/ustabil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for tips, setter pris på det ;)

 

Jeg er såpass fersk at jeg må nok ha mere infor og lære litt mere før jeg setter i gang, om ikke der er en step by step forklaring....nesten en slik dummies greia der alt kjem med t skje hehe ;)

 

Sjekk hva ram brikkene + prosessoren tar av volt, sett volt instillingene i bios, også er det bare å begynne å øke FSB.

 

Veldig viktig å ikke ta mere volt en komponentene er beregnet for.

På hovedkortet i bios pleier det som regel stå råd på voltinstillinger, ellers så må man bare prøve seg frem.

 

Det kan gi komponentene varig skader over tid, avhenging hvor mye du setter. Men blir volten for lav kan du få bluecreen eller maskinen henger seg.

 

Ark.intel.com sier litt om prosessoren. Ut i fra denne ser det ut som 0.6500V-1.4000V er minst/maks.

 

Ville prøvd 1.25 volt, det burde gå bra, kanskje du kan prøve 1.20 volt er muligens også nok i starten.

 

DDR3 ram pleier vel å ha 1.5 volt samt 1.65 volt helt avhenging av brikkene, ta det miste, får du bluescreen eller svart skjerm er det bare å resette bios.

 

Du bør styre unna overklokkingsprogramvare i windows, siden du har null kontroll på voltinstillingene, og det kan ødlegge maskinen over tid.

 

Slå av f.eks intel speedstep.

 

Ellers er det bare å forsøke prime 95 og gjøre litt forsiktig i starten. Bare for å se om maskinen er stabil/ustabil.

Lenke til kommentar

Stabil, ufarlig klokkeguide for P55:

Last ned Coretemp og Intelburntest (google)

 

Start:

Senk CPU Multiplier til 12x

Senk RAM Multiplier til 3x (på noen hovedkort står det 6x eller 800MHz)

Sett CPU Core Voltage til 1.25V

Sett CPU QPI/VTT (på noen hovedkort er dette uncore eller CPU memory controller) til 1.25V

Sett baseclock til 135

Skru av Turbo.

 

Gjenta dette til baseclock er 160:

Start opp maskinen, fyr opp coretemp og Intelburntest.

Kjør 5 runder på standard på Intelburntest, restart maskinen.

Om du fikk feil:

Øk spenningen på QPI/VTT et hakk.

Om du ikke fikk feil:

Øk baseclock med 5

 

Når du har fått 160 i baseclock øker du CPU Multiplier et og et hakk, og kjører Intelburntest mellom hver gang. Pass på at CPU-temperaturene ikke overstiger 80C. Hvis du feiler, øk CPU VCore.

Til slutt øker du RAM-hastigheten til spesifikasjonene sine (jeg antar du har 1600MHz-RAM) gjennom multiplieren.

Når du har nådd 160 bclock øker du QPI/VTT med 0.05V, for å være på den sikre siden.

 

Nå sitter du med en hastighet på 3.5GHz. Det er fullt mulig å gå videre, og da er det bare å senke RAM og CPU Multiplier igjen før du øker baseclock og øker CPU Multiplier igjen.

 

Gjør du dette er du garantert en opplevelse i overklokking som gir veldig gode resultater og samtidig blir det lett å feilsøke. Du finner sikkert en haug med guider på nettet som sier at du skal sette baseclock til 200 og CPU multiplier til 20 eller lignende, men da blir du nødt til å skyte nærmest i blinde for å finne ut hvilke spenninger du må potensielt øke, i tillegg må du gjette deg frem til hvilke spenninger du må senke for å få en god overklokk som ikke degraderer levetiden så mye.

Lenke til kommentar

hei og takk for svar ;) vet dere om det finnes en beskrivelse som er til akurat prosessoren og hovedkortet jeg har, i7860 og p55-usb3 hovedkort.....viktig og få med at jeg har lagt inn ram brikker som er bedre til klokking samt sterk vifte....

 

mener og ha hørt der finnes ferdige oppsett til bestemte cpu/hovedkort.....håpte og få den til 3,8 til 4,0, men sikkerheten først, vist 3,8 er sikkrest blir det det.

Lenke til kommentar

hei og takk for svar ;) vet dere om det finnes en beskrivelse som er til akurat prosessoren og hovedkortet jeg har, i7860 og p55-usb3 hovedkort.....viktig og få med at jeg har lagt inn ram brikker som er bedre til klokking samt sterk vifte....

 

mener og ha hørt der finnes ferdige oppsett til bestemte cpu/hovedkort.....håpte og få den til 3,8 til 4,0, men sikkerheten først, vist 3,8 er sikkrest blir det det.

Hvis guiden min ikke var spesifikk nok for deg er det ingenting som er godt nok.

 

EDIT:

Jeg har da heller ikke sagt at 3.8-4.0 GHz er uoppnåelig, bare at det er et greit utgangspunkt å starte på 3.5GHz for å se om man får noen merkbare forbedringer og om det er verdt å bruke 3 ganger mer tid på å stabilisere 4.0GHz

 

Nå sitter du med en hastighet på 3.5GHz. Det er fullt mulig å gå videre, og da er det bare å senke RAM og CPU Multiplier igjen før du øker baseclock og øker CPU Multiplier igjen.

 

Ingen prosessorer og hovedkort er fullstendig like, så det finnes ingen oppskrift ala kokeboka:

Kjør CPU Vcore på 1.287V

CPU Multiplier på 21

Baseclock på 191

CPU QPI/VTT på 1.263V

RAM Voltage på 1.65V

RAM Multiplier på 4x

CAS Latencies på 8-9-8-25

 

Hvis du ser etter en slik overklokking har du misforstått hva overklokking er fullstendig, og du kommer også til å støte på endeløse problemer siden du ikke vet hva som skaper problemer.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Det er riktig det arni90, alle cpu er og hovedkort er forskjellige og en fasit finnes ikke. Det var bra det du forklarte, problemet er at jeg vet for lite, til og bruke den forklaringen din. Det er nok best jeg setter meg litt inn i dette før en blåser i gang, så ikke en svir av heile greia her hjemme. Det er nok ikke det kjekkeste og dille med om en ikke veit mere enn jeg gjør ;)

 

Christian

Lenke til kommentar

Hei :cool:

 

Ja jeg har kikket litt der.....men slik jeg forstår det er det forskjellig fra hvilken bios eller hvilket jovedkort jeg har....

 

Stabil, ufarlig klokkeguide for P55:

Last ned Coretemp og Intelburntest (google)

 

Start:

Senk CPU Multiplier til 12x

Senk RAM Multiplier til 3x (på noen hovedkort står det 6x eller 800MHz)

Sett CPU Core Voltage til 1.25V

Sett CPU QPI/VTT (på noen hovedkort er dette uncore eller CPU memory controller) til 1.25V

Sett baseclock til 135

Skru av Turbo.

 

Gjenta dette til baseclock er 160:

Start opp maskinen, fyr opp coretemp og Intelburntest.

Kjør 5 runder på standard på Intelburntest, restart maskinen.

Om du fikk feil:

Øk spenningen på QPI/VTT et hakk.

Om du ikke fikk feil:

Øk baseclock med 5

 

Når du har fått 160 i baseclock øker du CPU Multiplier et og et hakk, og kjører Intelburntest mellom hver gang. Pass på at CPU-temperaturene ikke overstiger 80C. Hvis du feiler, øk CPU VCore.

Til slutt øker du RAM-hastigheten til spesifikasjonene sine (jeg antar du har 1600MHz-RAM) gjennom multiplieren.

Når du har nådd 160 bclock øker du QPI/VTT med 0.05V, for å være på den sikre siden.

 

Nå sitter du med en hastighet på 3.5GHz. Det er fullt mulig å gå videre, og da er det bare å senke RAM og CPU Multiplier igjen før du øker baseclock og øker CPU Multiplier igjen.

 

Gjør du dette er du garantert en opplevelse i overklokking som gir veldig gode resultater og samtidig blir det lett å feilsøke. Du finner sikkert en haug med guider på nettet som sier at du skal sette baseclock til 200 og CPU multiplier til 20 eller lignende, men da blir du nødt til å skyte nærmest i blinde for å finne ut hvilke spenninger du må potensielt øke, i tillegg må du gjette deg frem til hvilke spenninger du må senke for å få en god overklokk som ikke degraderer levetiden så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...