Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å forlenge WiFi rekkevidde

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal forlenge/øke rekkevidden til mitt eksisterende nett. Jeg bor i en kjeller med murvegger og skal ha nett i en bygning ca 100 meter unna. Bygningene har fri sikt mot hverandre men det går en vei mellom disse (E6).

Jeg har et gammelt rutermodem fra 3COM som står her i kjelleren. Det første jeg tenkte på var å bytte ut en av antenne med en retningsbestemt antenne som forsterker signalet og stille den inn mot den andre bygningen, men desverre har ikke modemet mitt avtagbare antenner.

Kan jeg montere en wireless range extender og få signal 100 meter unna? Jeg kan plassere den på loftet i huset jeg bor i og dermed vil ikke signalet svekkes av murveggene.

Vil f.eks. noe som denne fungere for meg?

Setter stor pris på tilbakemeldinger og konkrete forslag.

Eller er det noen andre enkle løsninger som vil fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Det kan godt være du får signal, men du er sikkert obs på at jo lengre avstanden er, jo mer signaltap har man og dermed mindre båndbredde.

Du finner ellers mye moro om du googler "can antenna" eller Pringles wifi for å bygge din egen antenne ved hjelp av en tom Pringles boks. Ett eksempel finner du her

Lenke til kommentar

Ja jeg vet at man mister en del båndbredde når man forlenger rekkevidden, men det er ikke så farlig. Bygningen den skal forlenges til brukes som garasje og skal ikke streame tunge videoer eller liknende.

Trikset med en pringles beholder var ikke så dumt, men jeg er mer for å kjøpe ferdige løsninger. Mindre arbeid som regel. :thumbup:

Jeg har bestilt en billig antenne fra dealextreme. Kan jeg bruke denne og bytte ut antennen med den jeg har bestilt fra dx?

Burde jeg også samtidig med at jeg oppgraderer litt på nettverket bytte ute mitt gamle 3COM rutermodem med et nytt modem fra Telenor og kjøpe en bra ruter i tillegg?

Lenke til kommentar

Når du først bestiller fra DX, så kan du jo kjøpe en slik

sku_104512_1_small.jpghttp://www.dealextre...as-black-104512

Bytt ut den ene antennen med yagien.

Hvis du ønsker mer fleksibilitet, så kan du sette opp en repeater i stedet for en slik USB-dongle.

En repeater er en router som tar imot trådløsnett og gjenutsender det. I tillegg vil du få kablet LAN.

Du behøver ikke bytte router eller modem dersom du ikke opplever problemer med nettet ditt :-)

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Da har jeg lagt inn en bestilling på en slik du foreslo herr Skrotnes. Da tenkte jeg å bruke den på den PC'en som skal motta nettet i garasjen og bytte ut den ene antennen med den jeg bestilte fra dx og peile meg inn på mitt ekstisterende nett her jeg sitter nå, ca 100 meter unna.

Da blir det ingen forandringer på utstyret jeg har fra før av. Mitt rutermodem har fungert veldig bra de mange årene jeg har hatt det. De eneste problemene det har vært har Telenor vært skyldig i. Men tenkte å bytte hvis det var fordelaktig med tanke på rekkevidde på andre, bedre rutere og da har man også muligheten til å bytte ut antennene hvis det skulle være nødvendig.

Men det er vel der en repeater kommer inn i bildet? Jeg kobler den til en ledig port på ruteren og plasserer den kanskje i første etasje så den ikke står bak murveggene her i kjelleren. Den sender signalet trådløst videre til mitt tidligere nevnte opplegg med nettverksadapter og antenne fra dx og jeg kan lykkelig motta nett i min garasje.

Høres det ut som en plan? :cry::hmm:

Eller kanskje jeg ikke trenger repeateren i det hele tatt? :hmm: Dette tror jeg bare må bli litt prøv og feil så finner jeg vel ut til slutt. Det er vel da man lærer best uansett. :)

Lenke til kommentar

Repeater tenkte jeg på i stedet for klienten i bygningen 100m unna.

Den mottar trådløst og sender videre trådløst om ønskelig.

Du kunne da droppe trådløsdongle og få kablet og trådløsnett der uten PC.

Mange veier til Rom :-)

Akkurat. Nå skjønte jeg. Jeg får se hva jeg gjør når jeg kommer så langt. Må bare vente på delene fra dx så kan jeg sjekke om jeg får bra nok signal først.

Mange veier til Rom ja. :yes:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg endelig fått delene fra DX. Jeg har en range extender på loftet som jeg har montert en kraftig antenne på.

I garasjen står laptopen som skal motta signalene. Der har jeg en USB wifi antenne som har en liten "parabolantenne" på seg.

Jeg har nå nesten full forbindelse med nettet, :thumbup: , men når jeg prøver å koble til blir jeg bedt om å taste inn user credentials. Hvis jeg bruker det innebygde wifi kortet har jeg svak forbindelse, men klarer å koble meg til og bruke internett med veldig lav hastighet. Da blir jeg ikke spurt om user credentials.

Jeg får også inn nettet til 3-4 naboer og prøvde å koble meg til alle dem. Da blir jeg bare spurt om nettverksid, WEP-koden.

Hvorfor i alle dager blir jeg spurt om user credentials med den eksterne antennen når jeg prøver å koble meg til mitt eget nett?

PC i garasjen er en brukt laptop som jeg nettopp har kjøpt. Når jeg fikk den var det nettopp lagt inn engelsk versjon av Win 7 64-bit. Kan det ligge brukernavn og passord fra han som installerte OS?

Håper noen kloke hoder har noen kloke ideèr.

Lenke til kommentar

Antennen jeg har på mottaker-pc fungerer foreløpig bra. Jeg har nesten full styrke på nettet. Antennen forsterker med 2000 mW, og det er ganske mye.

Jeg mistenker at problemet ligger i selve pc. Jeg har prøvd antennen på en annen laptop og der trengte jeg kun WEP-koden for å koble meg til mitt nett. Jeg må bare finne ut hvor jeg finner disse user credentials.

Lenke til kommentar

Mitt rutermodem har desverre ikke avtagbare antenner, og jeg har montert en bedre ekstern antenne på en range extender jeg har montert på loftet i huset mitt.

Når jeg prøvde å koble meg til nettet fra garasjen i dag, trengte jeg faktisk ikke noe user credentials. Vet ikke hva som har skjedd, men det virker i allefall for øyeblikket.

Problemet jeg har nå er at nettet kan være litt ustabilt. Jeg fant en side hvor det stod hvordan man kunne tweake antennen sånn at man fikk mere stabilt nett. Bl.a. ved å skru ned styrken og redusere hastigheten. Jeg blir å utforske litt videre bare jeg finner tilbake til nettsiden. :)

Dere får ha tusen takk for hjelpen sålangt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så mye arbeid for å få gode signaler? at du gidder... Det finnes jo mye bedre med mindre krøll.

jeg kjøpte en Alfa W502 router, koblet på en ekstra 9.3db antenne. Nå kan jeg sitte nede i nye delen av huset der det er betongplank til tak og 3 vegger etter hverandre med betong. Routeren står i en annen etasje lengst bort.

Får 5 i signal styrke der nede, men den fra telenor hadde jeg 0 streker. Av og til 1 men den forsvant fort.

Skulle jeg ha bruk telenor modemet tidligere måtte jeg ha en AWUS036NHR for å kunne sitte der å surfe. Har begge deler nå, da kan du sitte nede i gata å surfe. Med windows(som kun støtter bruk av 100mw lovlig sende/mottaker styrke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...