Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fikse småskraper selv -men hvor kjøpe lakk?

minimax

Anbefalte innlegg

Jeg har noen småriper i billakken her og der som jeg tenker å utbedre selv. Så langt har jeg raskt pusset dem ned ved hjelp av fint sandpapir (600 til 1200 tror jeg det var) og brukt en sprayboks med grunning for å forhindre rust inntil videre.

Jeg går ut fra at jeg videre må pusse ordentlig, med veldig fint sandpapir (vått?) til det blir helt jevnt, evt. fylle inn de verste ripene med Filler/sparkel for så å pusse over igjen. Deretter bruke en eller annen form for grunningsspray (spiller det noen rolle hva slags type og farge?) for til slutt å spraye over med et par lag originalfarge. Er dette riktig prosedyre?

Men så langt har jeg ikke funnet ut hvor hen billakk selges -altså spraybokser.

Bilen er en Hyundai Atos Prime (2005 model) med fargekode "FJ" (Electric Blue). Noen som selger passende lakk tilsvarende dette i Osloområdet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen småriper i billakken her og der som jeg tenker å utbedre selv. Så langt har jeg raskt pusset dem ned ved hjelp av fint sandpapir (600 til 1200 tror jeg det var) og brukt en sprayboks med grunning for å forhindre rust inntil videre.

Jeg går ut fra at jeg videre må pusse ordentlig, med veldig fint sandpapir (vått?) til det blir helt jevnt, evt. fylle inn de verste ripene med Filler/sparkel for så å pusse over igjen. Deretter bruke en eller annen form for grunningsspray (spiller det noen rolle hva slags type og farge?) for til slutt å spraye over med et par lag originalfarge. Er dette riktig prosedyre?

Men så langt har jeg ikke funnet ut hvor hen billakk selges -altså spraybokser.

Bilen er en Hyundai Atos Prime (2005 model) med fargekode "FJ" (Electric Blue). Noen som selger passende lakk tilsvarende dette i Osloområdet?

De fleste lakkeringsverksteder i dag fyller på spraybokser med originallakk til deg, det skal stå et lakknummer i ei lita plate på karosseriet et sted, det er det nr de benytter seg av.

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Hvor mye omtrent koster en sprayboks med originallakk, og hvor mange strøk trenger man?

Bør man også dekke over med et strøk klarlakk til slutt?

Jeg fikk høre at å grunne slik jeg har gjort det (i håp om å "forsegle" skrammene og forhindre rust) er riv ruskende galt om man ikke har tenkt å lakkere kort tid etter (jeg tenker å vente til våren ettersom jeg ikke har verksted/garasje og det antageligvis er for kaldt utendørs).

Visstnok trekker grunningssprayen til seg fuktighet, så istedenfor å "innkapsle" metallet så vil regn og annen fuktighet heller trekkes til metallet og dermed kunne forårsake rust. Kanskje jeg rette og slett bare skal pusse bort grunningen, så lakkere med klarlakk inntil videre?

Lenke til kommentar

Jeg fikk høre at å grunne slik jeg har gjort det (i håp om å "forsegle" skrammene og forhindre rust) er riv ruskende galt om man ikke har tenkt å lakkere kort tid etter (jeg tenker å vente til våren ettersom jeg ikke har verksted/garasje og det antageligvis er for kaldt utendørs).

Visstnok trekker grunningssprayen til seg fuktighet, så istedenfor å "innkapsle" metallet så vil regn og annen fuktighet heller trekkes til metallet og dermed kunne forårsake rust. Kanskje jeg rette og slett bare skal pusse bort grunningen, så lakkere med klarlakk inntil videre?

Du får kjøpt rustbeskyttende grunning, men det er riktig at grunning ikke forsegler og kan forårsake rustangrep, det tror jeg også gjelder den rustbeskyttende grunningen dessverre.

Lenke til kommentar

http://lakkspesialisten.no/ i Bergen er veldig bra. Jeg betalte ca 600 kr for grunning, lakk på sprayboks og klarlakk. Av klarlakk, så finnes det også tokomponent klarlakk. Denne er endel sterkere og må brukes innen et par timer etter at man har slått inn knapp i bunn på sprayboksen. Jeg brukte vanlig klarlakk.

Husk at bilklubber får 60 % rabatt på lakk og lakkutstyr hos http://lakkspesialisten.no/.

Husk at reperasjonslakkering trenger trening med maskering, sparkling, rustfjerning osv osv. Lurt å få hjelp av noen med erfaring.

Lenke til kommentar

Om en grunning tåler vær og vind er veldig opp til grunningen. Spør etter en grunning som tåler å være uten lakk over seg. Eneste produktet jeg kan gå god for er Standox sin grunning som heter EP 3:1 (husker ikke navne 100%). Har selv brukt den på to biler uten å lakke over, den ene av de er det nå ett og ett halvt år siden jeg grunnet kanalene på uten at det er antydning til rust. Standox gir garanti på 3 måneder, men den grunningen holder altså mye lengre enn det.

Pris skal jeg ikke si sikkert, heller ikke utsalgssted nært deg, men det er jeg sikker på at gulesider.no kan hjelpe deg med.

Og jeg tror ikke du greier å få det til innkjøpspris slik som Priim skriver så lenge som du ikke kjenner noen, skal tross alt tjene penger på dette vi som driver med lakk. Husk at kvalitetsprodukter koster. Du kan dra å kjøpe en boks med Quick lakk hos Europris, men du får hva du betaler for!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...