Gå til innhold

Indøk på NTNU


sneipen92

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det er noen som går på indøk i Trondheim som vil fortelle litt om hvordan studiet er. Ser at du trenger 60,8 poeng (ordinær kvote) for å komme inn. Etter dette året er omme har jeg 57,5 poeng, altså ikke nok, men det er visst muligheter for å bytte linjer når man har kommet inn i Trondheim.

 

Jeg er interessert i realfag og økonomi og har 6er i fysikk, matte og samfunnsøkonomi fra Vidregående (ikke at samfunnsøkonomi var det vanskligste faget men) og har ønsker og ta en utdannelse som lar meg reise mye, tjene godt og kunne få en lederstilling. Jeg er klar over at jeg ikke er verdens mest arbeidsomme da karakterene kom lett på vidregåenede, men jeg tror jeg kan ta noen seriøse grep.

 

Så egentlig ser jeg etter noen som har noen kloke ord å si om indøk i trondheim!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, lurer på om det er noen som går på indøk i Trondheim som vil fortelle litt om hvordan studiet er. Ser at du trenger 60,8 poeng (ordinær kvote) for å komme inn. Etter dette året er omme har jeg 57,5 poeng, altså ikke nok, men det er visst muligheter for å bytte linjer når man har kommet inn i Trondheim.

 

Jeg er interessert i realfag og økonomi og har 6er i fysikk, matte og samfunnsøkonomi fra Vidregående (ikke at samfunnsøkonomi var det vanskligste faget men) og har ønsker og ta en utdannelse som lar meg reise mye, tjene godt og kunne få en lederstilling. Jeg er klar over at jeg ikke er verdens mest arbeidsomme da karakterene kom lett på vidregåenede, men jeg tror jeg kan ta noen seriøse grep.

 

Så egentlig ser jeg etter noen som har noen kloke ord å si om indøk i trondheim!

 

nei

Lenke til kommentar

Hei, lurer på om det er noen som går på indøk i Trondheim som vil fortelle litt om hvordan studiet er. Ser at du trenger 60,8 poeng (ordinær kvote) for å komme inn. Etter dette året er omme har jeg 57,5 poeng, altså ikke nok, men det er visst muligheter for å bytte linjer når man har kommet inn i Trondheim.

 

Jeg er interessert i realfag og økonomi og har 6er i fysikk, matte og samfunnsøkonomi fra Vidregående (ikke at samfunnsøkonomi var det vanskligste faget men) og har ønsker og ta en utdannelse som lar meg reise mye, tjene godt og kunne få en lederstilling. Jeg er klar over at jeg ikke er verdens mest arbeidsomme da karakterene kom lett på vidregåenede, men jeg tror jeg kan ta noen seriøse grep.

 

Så egentlig ser jeg etter noen som har noen kloke ord å si om indøk i trondheim!

 

nei

 

Virkelig? min søster som går der forteller om flere bekjente som har hoppet over på andre linjer, inkludert indøk, etter førsteåret!

Lenke til kommentar

Man får ikke intern overgang til indøk.

Forkurs gir deg så vidt jeg vet ikke andre tilleggspoeng enn alderspoeng. Uansett en bortkastet å gå forkurs om du allerede har fagene du trenger.

Et års studier (60 studiepoeng), folkehøgskole og førstegangstjeneste kvalifiserer til to tilleggspoeng. Å kombinere flere av disse utløser ikke flere poeng.

Du år to alderspoeng hvert år fra og med det året du fyller 20, inntil åtte poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, siden jeg ikke får høyere snitt enn 59,5 hvis jeg tar ENDA et friår så tror jeg at jeg dropper det. Ser at de tilbyr INDØK på andre universiteter i landet. Folk jeg snakker med som har tatt ingeniør-utdannelse på UiA og UiS sier at det ikke er noe særlig forskjell på hvor du har tatt utdannelse, mens de som har gått NTNU (deriblandt min far) er veldig på at jeg bør dra til Trondheim for å få en god karriere innen ingeniør!

 

Noen innspill her? Tenkte å kanskje ta en bacehlor i petroleumsfag (ingeniør) og så 2-årig master i Indøk på UiA. Da blir jeg jo en siv.ing i indøk.?

Lenke til kommentar

De som ikke går på NTNU selv sier selvfølgelig at det ikke er noen forskjell. Faktum er at mange av de aller mest "prestisjetunge" bedriftene kun rekrutterer fra NTNU når de skal ha ingeniører med norsk utdannelse. "Den hellige treenighet" er ofte NHH, NTNU-siving og BI. Når det er sagt klarer du deg selvsagt bra så lenge resultatene er superbe.

Lenke til kommentar

De fleste ingeniørstudenter ved NTNU tar en mastergrad ja, men sett opp i mot andre mastergrad-studenter på andre universiteter (altså samme grad, samme linje) så vil jeg fortsatt gjerne vite hvilke prestisjetunge bedrifter som konsekvent bare tar NTNU-studenter. Man må antagelig være NTNU-student for å være så pretensiøs eller være ung og naiv hvis man tror bedrifter er så usaklige at de kun ser på e-penisen din.

 

Angående Ind.øk så ville jeg forvente at de som kommer ut av NTNU har en høy standard, siden det er en høy standard for å komme inn, men jeg ville blitt svært overrasket om en tilsvarende kvalifisert person (samme snitt) fra, f.eks. UiS eller UiA som også har ind.øk linjer, lå milevis unna en som har gått på NTNU.

Endret av Sisyphus
Lenke til kommentar

De fleste ingeniørstudenter ved NTNU tar en mastergrad ja, men sett opp i mot andre mastergrad-studenter på andre universiteter (altså samme grad, samme linje) så vil jeg fortsatt gjerne vite hvilke prestisjetunge bedrifter som konsekvent bare tar NTNU-studenter. Man må antagelig være NTNU-student for å være så pretensiøs eller være ung og naiv hvis man tror bedrifter er så usaklige at de kun ser på e-penisen din.

 

Angående Ind.øk så ville jeg forvente at de som kommer ut av NTNU har en høy standard, siden det er en høy standard for å komme inn, men jeg ville blitt svært overrasket om en tilsvarende kvalifisert person (samme snitt) fra, f.eks. UiS eller UiA som også har ind.øk linjer, lå milevis unna en som har gått på NTNU.

 

Jeg kan ta eksempel som jeg har støtt på. Flere av de største oljeselskapene i Norge rekrutterer hvert år flere studenter fra NTNU enn UIS, med god margin, uansett om det uteksamineres flere studenter fra UIS. Jeg spurte direktøren for all nordsjøvirksomhet fra enten BP, Exxon, Conocphillips eller Statoil (for å ikke identifisere ham/henne) om de foretrakk studenter fra NTNU eller UIS, da sa han at de ser på studenter fra begge skolene, men de anser karakterer som viktigere og de trenger å være bedre, hvis kandidaten er fra UIS.

 

Tilleggsinformasjon: Jeg har ikke gått på NTNU eller UIS. Direktøren jeg spurte har gått på NTNU.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Det er ofte slik at NTNU-folk selv ansetter NTNU-folk siden de vet hva slags kompetanse man har etter fem år på Gløshaugen og kanskje fortsatt føler at NTNU er litt bedre enn alt annet - for dette er helt klart noe som mange av studentene har et inntrykk av. Det er også mange som tror at det skal mer til for å få toppkarakter ved NTNU enn andre steder, og jeg er faktisk en av dem. Det sitter fortsatt litt NTH-mentalitet blant enkelte faglærere, og generelt er det et høyt nivå på studentene. Kombinert med NTNUs heller strenge håndheving av normalfordelte karakterer, så skal det litt til for å få A.

Lenke til kommentar

De fleste ingeniørstudenter ved NTNU tar en mastergrad ja, men sett opp i mot andre mastergrad-studenter på andre universiteter (altså samme grad, samme linje) så vil jeg fortsatt gjerne vite hvilke prestisjetunge bedrifter som konsekvent bare tar NTNU-studenter. Man må antagelig være NTNU-student for å være så pretensiøs eller være ung og naiv hvis man tror bedrifter er så usaklige at de kun ser på e-penisen din.

 

Angående Ind.øk så ville jeg forvente at de som kommer ut av NTNU har en høy standard, siden det er en høy standard for å komme inn, men jeg ville blitt svært overrasket om en tilsvarende kvalifisert person (samme snitt) fra, f.eks. UiS eller UiA som også har ind.øk linjer, lå milevis unna en som har gått på NTNU.

 

Jeg kan ta eksempel som jeg har støtt på. Flere av de største oljeselskapene i Norge rekrutterer hvert år flere studenter fra NTNU enn UIS, med god margin, uansett om det uteksamineres flere studenter fra UIS. Jeg spurte direktøren for all nordsjøvirksomhet fra enten BP, Exxon, Conocphillips eller Statoil (for å ikke identifisere ham/henne) om de foretrakk studenter fra NTNU eller UIS, da sa han at de ser på studenter fra begge skolene, men de anser karakterer som viktigere og de trenger å være bedre, hvis kandidaten er fra UIS.

 

Tilleggsinformasjon: Jeg har ikke gått på NTNU eller UIS. Direktøren jeg spurte har gått på NTNU.

 

Det kan godt stemme, NTNU er en god skole målt etter Norsk standard (eksludert dragvoll :D ), iallefall etter public opinion og det ligger sikkert noe i det, også etter min egen oppfatning. Det er og sikkert diverse forutinntagninger blant forskjellige folk som spiller inn, men utsagnet til wmb var "Faktum er at mange av de aller mest "prestisjetunge" bedriftene kun rekrutterer fra NTNU når de skal ha ingeniører med norsk utdannelse." Og det er pisspreik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ofte slik at NTNU-folk selv ansetter NTNU-folk siden de vet hva slags kompetanse man har etter fem år på Gløshaugen og kanskje fortsatt føler at NTNU er litt bedre enn alt annet - for dette er helt klart noe som mange av studentene har et inntrykk av. Det er også mange som tror at det skal mer til for å få toppkarakter ved NTNU enn andre steder, og jeg er faktisk en av dem. Det sitter fortsatt litt NTH-mentalitet blant enkelte faglærere, og generelt er det et høyt nivå på studentene. Kombinert med NTNUs heller strenge håndheving av normalfordelte karakterer, så skal det litt til for å få A.

 

Her er jeg forsåvidt ganske enig. Min formening etter å tittet litt på karakterstatistikken som UiB har i en database, så merker jeg en trend til at spesielt UiS og enkelte høyskoler virker å ha litt inflasjon på gode karakterer sett opp i mot tilsvarende studier på f.eks. UiA eller NTNU. Jeg har tatt et forkurs for ingeniør ved UiS og føler det er litt 'billig' der, og en av grunnene til at jeg ikke ville fortsette der var et ganske dårlig studiemiljø med stort frafall noe som gir litt vondt smak i munnen. Alt i alt, så kan jeg forstå at man "vekter" karakterer litt mer etter skjønn, men det er ikke dermed sagt at en seriøs UiS student ikke skal få jobbe i seriøse bedrifter fordi han er fra UiS og ikke NTNU.

Endret av Sisyphus
Lenke til kommentar

Hehehehehe... Hehhehehehehehehee.. Heh... Heheh...

 

Nå ler jeg godt. Jeg har venner som studerer ved UiN og Siv.Ing i Narvik, og alle står på sitt. De som studerer økonomi i Bodø sverger på at det er nøyaktig like bra der, og at de like fullt får jobb som NHH-studenter, og de i Narvik sverger på at det er ikke noe dårligere der enn på NTNU. Rent bullshit. Studerer økonomi på NHH, og kompisen min i Bodø hadde 7,5 studiepoeng i regnskap. Det samme pensumet var vi ferdig med på en og en halv uke, og ble en integrert del av et annet fag. Matematikken er også slappere der, og studentene dårligere.

 

Det er ikke med det sagt at en seriøs student fra et annet sted enn "de tre store" ikke vil få innpass, men hovedsaklig bør du ha bakgrunn fra disse tre for å komme inn i de aller beste selskapene.

 

I quote: "Erfaringsmessig finner vi flest potensielle kandidater på anerkjente læresteder innen økonomi og teknologi. En betydelig andel av konsulentene vi rekrutterer kommer fra NHH, NTNU og BI. I tillegg rekrutterer vi stadig flere fra Universitetet i Oslo og fra utenlandske læresteder. Vi ansetter også jevnlig konsulenter med erfaring fra arbeidslivet."

 

Kilde: http://mckinsey.no/hvemvisoker.html

 

Jeg har full forståelse for at det er surt å ha noe annet enn det beste på CV'en når du søker, men det er hovedsaklig bare dine første jobber de ser på karakterer og hvor du er fra, videre er det hvordan du presterer i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...