Gå til innhold

[Løst] XP: Lav oppløsning i VirtualBox

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjører Ubuntu 11.10, og har lagt inn VirtualBox via Ubuntus egen applikasjonshåndterer.

Jeg fant en lovlig Windows XP-lisens som jeg ikke har hatt behov for på lenge, og installerte den på en virtuell maskin bare for å ha litt retro-gøy.

Alt virker perfekt. Den er lynrask, og etter at jeg la inn Service Pack 3, takler den også Google Chrome.

Det er bare ett lite problem, og det er skjermoppløsningen.

Jeg vil ha XP i fullskjerm.

Når jeg velger (i VirtualBox) at den virtuelle maskinen skal være i fullskjerm-modus, fyller den riktignok skjermen som den skal.

Det vil si:

Oppløsningen er en helt annen enn den laptopen jeg kjører på, så det er hvitt på sidene.

Laptopen min har nemlig Widescreen, og det har ikke WinXP.

Hva gjør jeg for å få Windows XP til å gi skikkelig fullskjerm i Widescreen-format?

Der hvor WinXP lar meg velge oppløsning finnes ikke 1920 x 1080 (16:9), som er min foretrukne oppløsning på denne maskinen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men jeg har prøvd.

Det står på siden du linket til:

In the "Devices" menu in the virtual machine's menu bar, VirtualBox has a handy menu item named "Install guest additions", which mounts the Guest Additions ISO file inside your virtual machine. A Windows guest should then automatically start the Guest Additions installer, which installs the Guest Additions into your Windows guest.

Jeg prøver, og får som svar at den ikke fant filen. Den tilbyr meg å laste den ned. Jeg velger at den skal laste det ned, men får feilmelding:

Jeg hadde håpet på en exe-fil som jeg kunne laste ned og kjøre på den viruelle XP-maskinen, ikke alt dette styret som ikke engang virker...

Lenke til kommentar

Har omsider installert Guest Additions.

Men oppløsningen er fortsat feil.

Der man stiller inn oppløsningen i WinXP er det ingen alternativ for widescreen, og høyeste mulige oppløsning er 1280x1024.

Som sagt, så har min laptop 1920 x 1080 (16:9).

Støtter WinXP widescreen i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Nå virker det perfekt. Alt jeg kan huske å ha gjort var å frykke host key og F for fullscreen, så fikk jeg riktig oppløsning.

Trodde ikke hvorvidt jeg var i fullskjerm ville ha noe å si for oppløsningene en kunne velge, men nå virker det i hvert fall.

Skrevet i Chrome i XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...