Gå til innhold

Søknad om fritak av førstegangstjeneste

Mologiu

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innkallelse til militæret, men har absolutt ikke lyst og er 0 motivert for det. Jeg har prøvd å lete etter flere måter å slippe unna på, men tingene jeg finner på internett er enten utdatert eller for lite beskrivende.

Jeg lurer rett og slett på hvordan man slipper unna. Jeg ser at siviltjenesten blir avviklet, så da lurer jeg på om det bare går ann å sende søknad av overbevisningsgrunner. Vil det da være et politiavhør, eller har de avskaffet dette? Eller kommer det kanskje tilbake igjen nå som det ikke er siviltjeneste lenger?

Og ikke kom med noe sånn "Du har godt av 1 år i forsvaret". Det passer ikke meg, og jeg er ikke interessert i å høre det.

EDIT: Dette sier Wikipedia: i år 2000 ble det innført et system med egenerklæring da den tidligere ordningen ble sett på som både ressurskrevende og vilkårlig. I praksis betyr dette at enhver vernepliktig som underskriver et fastlagt skjema fra Justisdepartementet får innvilget sin søknad om siviltjeneste.

Er det så enkelt?

Endret av Mologiu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Dette sier Wikipedia: i år 2000 ble det innført et system med egenerklæring da den tidligere ordningen ble sett på som både ressurskrevende og vilkårlig. I praksis betyr dette at enhver vernepliktig som underskriver et fastlagt skjema fra Justisdepartementet får innvilget sin søknad om siviltjeneste.

Du skrev selv at siviltjeneste er avviklet. Så dette gjelder ikke lengre.

Hva gjør du nå? Studerer eller jobber?

Ettersom du prøver å finne på grunner til å slippe verneplikt regner jeg med at du ikke har noen grunn (sykdom, lidelser, skader etc) som faktisk gir deg fritak?

Si at du er sengevæter. Da slipper du sikkert, ettersom legene ikke pleier å sjekke ut sånn ting.

Eller bare møtt opp å si at du har null motivasjon i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Du skrev selv at siviltjeneste er avviklet. Så dette gjelder ikke lengre.

Hva gjør du nå? Studerer eller jobber?

Ettersom du prøver å finne på grunner til å slippe verneplikt regner jeg med at du ikke har noen grunn (sykdom, lidelser, skader etc) som faktisk gir deg fritak?

Si at du er sengevæter. Da slipper du sikkert, ettersom legene ikke pleier å sjekke ut sånn ting.

Eller bare møtt opp å si at du har null motivasjon i det hele tatt.

Har ingen annen grunn nei. Vil det bli politiavhør om jeg sender inn søknad av overbevisningsgrunner da?

Har tro på at det skal gå greit å komme seg unna, men skulle helst fått sluppet unna før jeg møter opp til innrykk. Det verste hadde jo vært å møte opp der i tro om at jeg skal slippe unna, for så å måtte dra i militæret likevel.

Hvor ofte får man fritak når man sier at man ikke er motivert da?

Lenke til kommentar
Har ingen annen grunn nei. Vil det bli politiavhør om jeg sender inn søknad av overbevisningsgrunner da?

Litt usikker på hva du mener med overbevisningsgrunner. Fant dette:

§ 1. Er det grunn til å gå ut fra at en vernepliktig ikke kan gjøre militærtjeneste av noen art uten å komme i konflikt med sin alvorlige overbevisning, herunder at han derved tvinges til å bryte verdier som for han er av fundamental betydning og som er knyttet til bruk av masseødeleggelsesvåpen slik de kan påreknes brukt i dagens forsvar, fritas han for slik tjeneste i samsvar med reglene i denne lov.

Tror det skal veldig mye til for at du får din søknad innvilget. Men det er jo bare å prøve. Jeg har aldri hørt om noe politiavhør. Veldig usikker på hva politiet skal ha med å gjøre.

Hvor ofte får man fritak når man sier at man ikke er motivert da?

Det kommer helt ann på hvem du snakker med. Noen er veldig snill og lar personer med lite motivasjon slippe. Men det finnes også det motsatte. Hørt om personer som har blitt sendt inn uansett hvor dårlig oppførsel og holdning de hadde til å avtjene verneplikt. Så det er helt tilfeldig.

Eneste som kan gi deg nesten 100% garanti for å slippe er å få lege erklæring.

Lenke til kommentar

§ 1. Er det grunn til å gå ut fra at en vernepliktig ikke kan gjøre militærtjeneste av noen art uten å komme i konflikt med sin alvorlige overbevisning, herunder at han derved tvinges til å bryte verdier som for han er av fundamental betydning og som er knyttet til bruk av masseødeleggelsesvåpen slik de kan påreknes brukt i dagens forsvar, fritas han for slik tjeneste i samsvar med reglene i denne lov.

Tror det skal veldig mye til for at du får din søknad innvilget. Men det er jo bare å prøve. Jeg har aldri hørt om noe politiavhør. Veldig usikker på hva politiet skal ha med å gjøre.

Det kan da umulig være sånn, med tanke på at det finnes folk som er militærnektere og har pasifistiske grunner. Man kan jo ikke bare blankt avslå deres søknad uten noe mer. Enten er det politiavhør hvor man tester ut hvor legit holdningene er, eller så får man den innvilget vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Det kan da umulig være sånn, med tanke på at det finnes folk som er militærnektere og har pasifistiske grunner. Man kan jo ikke bare blankt avslå deres søknad uten noe mer. Enten er det politiavhør hvor man tester ut hvor legit holdningene er, eller så får man den innvilget vil jeg tro.

Tviler på at det blir noe politi avhør. Muligens at det blir en samtale med noe i forsvaret (om det er mp eller noe annet vet jeg ikke, men tror ikke politiet bruker ressurser på noe sånt. Er nok noe forsvaret avgjør selv)

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon nå på Torsdag (10.11).

Hadde virkelig ikke lyst, og var 0 motivert.

Det skal sies at mens jeg satt og ventet på det forskjellige tingene, fikk jeg vanvittig lyst så når jeg fikk høre jeg ikke kom inn, blei jeg nesten litt deppa. Men det er nå meg som er idiot.

Uansett.

Jeg har litt (ja, LITT) nedsatt hørsel på venstre øret. Jeg gjorde det dårlig på hørseltesten hos legen der, og han sa at på grunn av det, kunne jeg ikke være i nærheten av skyting fordi de ikke ville det skulle bli værre.

Offiseren sa også at nedsatt hørsel alene er god nok grunn til å ikke være tjenestedyktig.

Når det gjelder ingen motivasjon som grunn:

Da jeg var på sesjon sa de at alle som var der (ca. 30-40 stykker) hadde satt på sesjon 1 at de ikke var motivert.

De sa også at det var en del av oss som kom til å bli kallt inn, så ingen motivasjon er ingen garanti på at du slipper.

Tenkte bare jeg skulle si det... Om du velger å satse på det eller ikke er opp til deg :thumbup:

Endret av weenerhole
Lenke til kommentar

Forsvaret plager de som absolutt ikke vil inn, mens jeg har hørt fra en som ville inn (kom inn tilslutt), men hvor det sto leger i kø for å erklære han ikke tjenestedyktig. Jeg ville også inn og ble erklært ikke tjenestedyktig og det var uten og vise så mye som en legerklæring... Har vist seg å være umulig å omgjøre på det vedtaket gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...