Gå til innhold

Anbefalt daglig inntak

Anbefalte innlegg

Jeg tror nesten jeg egentlig skulle ha vært død, eller i det minste alvorlig syk.

Ok, en liten overdrivelse, men jeg lurer faktisk på dette med anbefalt daglig inntak.

På juicekartongen, melkekarongen, noen typer smør, frokostblandingen, vannflasker og til og med nugattiboksen står det "inneholder x% av anbefalt daglig innhold". På imsdals vannflasker står det faktisk at kroppen trenger 2,5 dl vann daglig.

Jeg ligger nok periodevis langt under hva som er anbefalt mendge vitamin C. Omega 3? Jeg kan sikkert ha gått en måned uten å ha fått i meg nevneverdige mengder av det. Til og med vann vet jeg at jeg i perioder har tatt til meg for lite av.

Jeg er fullstendig klar over at det er mye vann i annet en imsdalflaska, og at C-vitaminer har blitt observert utenfor appelsinjuicekartongen.

Spørsmålet her er: Er dette virkelig så farlig? Er det egentlig noen som passer på å få i seg nok av alt? Holder det liksom ikke lenger å spise normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan være farlig å få i seg for lite vitaminer, mineraler, næringsstoffer osv.

Er du mye slapp, vondt i hodet, ofte syk, svimmel, ukonsentrert? I så fall kan et bedre kosthold være noe du burde se nærmere på.

2,5 dl vann per dag syns jeg hørtes veldig lite ut. Det er jo ca det jeg drikker i timen.

Lenke til kommentar

Ja, det kan være farlig å få i seg for lite vitaminer, mineraler, næringsstoffer osv.

Er du mye slapp, vondt i hodet, ofte syk, svimmel, ukonsentrert? I så fall kan et bedre kosthold være noe du burde se nærmere på.

2,5 dl vann per dag syns jeg hørtes veldig lite ut. Det er jo ca det jeg drikker i timen.

Jeg var kanskje noe vag i beskrivelsen. Det er altså dette daglige behovet jeg stusser på. At vi har behov for næringsstoffer er et selvfølge, men uten at jeg har noe mål på hvor mye av de forskjellige jeg får i meg tør jeg påsta at jeg ligger under hva de anbefaler. Og jeg føler meg frisk som en fisk, bortsett fra slutten og starten av MC-sesongen som alltid fører med seg en forkjølelse.

Og jeg mente selvsagt liter, ikke desiliter.

Lenke til kommentar

Det er farlig å ha underskudd av stoffer kroppen trenger, men så lenge du føler deg frisk har du antakeligvis ikke det. Skulle du være redd for å ha underskudd av noe så kan du sjekke dette hos legen din. Hva de anbefaler av daglig inntak er ikke nødvendigvis hva man trenger.

Jeg passer på å få i meg nok av alt, da jeg har en sykdomshistorie med blant annet jern og B12 mangel og er disponert for andre mangler. For å være sikker på at kostholdet er balansert får jeg målt alle verdiene en gang i året.

Med diett hysteri, søppelmat og halvfabrikater rundt hvert hjørne er det ikke lenger det "normale" kostholdet spesielt balansert.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå av veldig få får i seg det kroppen faktisk trenger av fett, protein, vitaminer og mineraler. Med det kostholdet vi har i dag, er det kun karbohydrater man får i seg nok og alt for mye av. Det er en grunn til fedmeepidemien som går verden rundt.

Lenke til kommentar

Ah, jeg er noe "gammeldags" i matveien, så med et normalt kosthold mener jeg det som var normalt i mine foreldres oppvekst; fisk minst én gang i uka, ,noe grønt til hvert måltid osv. Det eneste jeg skorter på er frukt iløpet av dagen, da mange frukter gjør at det føles som om kjeften skal eksplodere.

Jeg vurderer nesten å kjøre en periode på noen uker hvor jeg følger de anbefalte verdiene, for å se om jeg kjenner noen forskjell!

Til et slikt forsøk kan det jo være spennende å måle verdier før og rett etter, hvor gjør man egentlig dette, og er det problematisk? Det er kanskje morro å se hva matbudsjettet havner på også, en liten økning er nok å forvente..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...