Gå til innhold

Treg browsing, men rask torrent?

Anbefalte innlegg

Hei forumet!

Jeg har hatt et veldig merkelig problem i det siste. Jeg bestilte meg internett (Jazztel i Spania) og fra starten av gikk nettet som en kule! 20Mb linje ned og 1Mb opp passet meg perfekt.

Men plutselig en dag ble farten dramatisk begrenset. Streaming gikk tregt (youtube etc), hastighetstesten på bl.a. dinside.no viste ca 0.40 Mb nedlastingshastighet, nedlasting av filer i firefox og chrome lå på rundt 30-50kbps. Men opplastingshastighet til bl.a. dropbox har vært uendret!

Så jeg prøvde å laste ned en lovlig demo med utorrent og nedlastingshastigheten lå på ca. 700kbps! Hva i alle dager er greia? Tydeligvis har jeg full (mer eller mindre) internetthastighet, men i browserne så bremses farten betraktelig? Skype har også vært ganske ustabil, samt Viber med mobilen. Det er ikke bare min maskin hastigheten i browseren har vært begrenset. De andre på nettverket har hatt samme problem som meg.

Ja, jeg har kjørt alt av virus/malware scans, samt sjekket med netlimiter 3 for å se om noe ligger i bakgrunnen og stjeler hastighet :thumbup: Ingenting unormalt.

Håper dere vet mer om dette enn meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Notelitten.

Takk for raskt svar :)

uTorrent har vært avslått, og som jeg nevnte i førsteposten så har jeg sjekket med netlimiter både mens jeg har surfet på vanlig måte, óg mens jeg har kjørt hastighetsmålerne, og det har ikke vært noe annet som har stjelt båndbredde.

I tillegg så viste disse testene mye raskere tendenser da internetten først kom i hus. Jeg har testet med kabel direkte i ruter, og det gav fortsatt de samme resultatene. Så det er ikke et trådløstrelatert problem. Det er rett og slett et mysterium :hmm:

Lenke til kommentar

Det som skjer er at mange forbindelser mot nettet "krasjer routeren".

Det gjør at den får problemer med å slå opp navn på webadresser (som f.eks nettlesere bruker).

Slår du av og på routermodem, så vil problemet forsvinne til den går i metning igjen.

Selv bruker jeg derfor routermodem i bridge med en god router bak.

For å bøte på problemet, kan man sette ned antall forbindelser i torrentprogram!

Alternativt kan man sette DNS på hver enkelt PC. Du finner tips om DNS i nettverkslinken min (scroll helt ned).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Jan Skrotnes, og tusen takk for svar :thumbup: !

Jeg har selv en annen dns (opendns) enn de andre på nettverket, så jeg er usikker på om problemet ligger der. Har prøvd både default dns og opendns, med samme resultat.

I tillegg har jeg rebootet/koblet fra router mang en gang, samt tilbakestilt til fabrikkinnstillinger. Uten hell. Selv uten å kjøre utorrentklienten.

Kan det være at ISP har begrenset tilgangen? Det merkelige er at det er kun nedlastingshastigheten som er dårlig. Opplastingshastigheten er den samme.

Et annet problem jeg har merket meg er at internettet til stadighet kobler ut. Spesielt på kveldstid, selv om trådløsforbindelsen er god. Både på telefonen og på pcen, samtidig.

For øvrig, tusen takk for hjelpesiden du linket. Bookmarket den i tilfelle fremtidige (høyst sannsynlige) nettverksproblemer :)

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å si hva som skjer når det er flere brukere. Jeg ville hvertfall sjekket hva som går av trafikk på de andre maskinene.

Prøv å få stoppet alt av torrentklienter for en kveld. Selv torrents som ikke bruker båndbredde kan sette opp masse forbindelser som belaster routeren. Vær også obs på at selv Skype og Spotify kan skape trøbbel pga mange forbindelser og bruk av båndbredde (Spotify deler musikkfiler på brukernes PC).

I torrentprogram bør man begrense upload/download og aller viktigst antall forbindelser mot nettet. Reduser dette til max 50.

Fint at du selv har satt OpenDNS. Da har du fjernet en mulig feilkilde.

Jeg vil tro at du burde få omtrent lik respons i nettleser og torrent da?

De bruker jo samme båndbredde / gateway ellers.

Om utfallet på kveldstid skyldes ustabil linje mot telefonsentralen (støy på telelinjen), eller at lokal bruk krasjer routeren er usikkert.

Du kan prøve å monitorere nettverket ved å laste ned gratisversjonen av pingplotter. Monitorer gjerne mot en stabil spansk IP.

Lenke til kommentar

Takker for svar, Skrotnes :)

Jeg skal sjekke med pingplotter, samt kjøre en sjekk på de resterende maskinene på nettverket. Takker for tipset!

Jeg kommer tilbake til deg med mer info om en liten uke, slik at jeg får sjekket grundig hva som foregår på nettverket vårt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...