Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Trenger hjelp til hvordan fullstendig blanke harddisk :)


Anbefalte innlegg

Ved et uhell itdligere denne uken klarte jeg på merkelig vis og avvinstallere Windows 7. Siden jeg på død og liv må ha PCen fikset til TES: Skyrim kommer ut(11.11.11) installerte jeg ubuntu i en fei. Det visteseg å være det minst brukervennlige OSet jeg har prøvd noen gang og nå lurer jeg på hvordan jeg blanker harddisken. Og da mener jeg og sletta ALT inkludert Ubuntu. Så installerer jeg heller Windows 7 igjen etter det. Vet man kan dualboote men vil helst ikke det. Har hørt det kn bli lite praktisk i mange situasjoner...

 

Takk for all hjelp! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd at du ikke synes Ubuntu er brukervennlig. Jeg bruker det selv, og der er mer praktisk enn windows.

 

Men hvis du heller vil ha Windows, er det greit.

Jeg tror ikke Windows forstår filsystemet til Ubuntu, så det første du gjør er å boote Linux-plata igjen.

Denne gangen skal du ikke installere Linux, bare slette alt fra harddisken.

 

Partisjonsverktøyet gjør dette for deg. Slett alle partisjonene som Linux har laget.

Restart maskinen når Ubuntu-plata har slettet alle partisjonene.

 

Når det er utført, vil Windows kunne installeres fra Windows-plata.

 

 

EDIT: Jeg er ikke helt sikker på om Windows-plata klarer å fjerne alt selv. Hvis den gjør det, trenger du ikke Ubuntu-plata for å rydde opp. Men det kan noen andre svare på.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

du sjekker at maskinen er satt opp til å boote fra optisk drev, setter inn windows 7 dvd'en og følger trinnene... når du kommer hit: http://www.pcmag.com/slideshow_viewer/0,3253,l%253D245355%2526a%253D245352%2526po%253D7,00.asp?p=n#fbid=lDfQnC0jzej

velger du custom (advanced)

da kommer du hit: http://www.pcmag.com/slideshow_viewer/0,3253,l%253D245355%2526a%253D245352%2526po%253D8,00.asp?p=n#fbid=lDfQnC0jzej

 

velg hardisk, hvis du har flere vær sikker på at du velger riktig. velg disken og trykk først delete, og så new, så trykker du next, og du er i gang.

Lenke til kommentar

Hvis PCen ikke har blitt levert med CD, har den kanskje en Recovery-partisjon?

 

Hvis du har innstallert Ubuntu, burde du kunne velge Windows Recovery i boot-menyen.

Det er noe av det første du ser på skjermen etter å ha skrudd den på.

 

Håper ikke du slettet alle eksisterende partisjoner da du la inn Linux, for Windows Recovery-partisjonen har du bruk for nå.

 

 

Rett etter å ha startet maskinen bør skjermen se omtrent sånn ut.

Velg Windows Recovery hvis den finnes.

 

Grub2.jpg

Lenke til kommentar

det der ser ikke bra ut, men du kan jo prøve det som er standard for Asus laptoper, og det er å trykke F9 under boot for å bruke recovery partisjonen.

 

hvis ikke det går finnes det et par muligheter: du kan bestille en ny windows DVD, uten lisens, bare dvden, eller hvis du kjenner noen med samme windows versjon kan du låne dvd, bare pass på at du bruker din egen serienøkkel, den står vanligvis på en klistrelapp under maskinen.

Lenke til kommentar

...hvis ikke det går finnes det et par muligheter: du kan bestille en ny windows DVD, uten lisens, bare dvden,...

 

Virkelig?

Da jeg kjøpte denne Asus-laptopen, hadde de "glemt" å gi meg plata for Win7.

De hadde bare lagt inn en recovery-partisjon.

Men den hjelper lite om harddisken fysisk går i stykker, eller jeg vil oppgradere til SSD.

 

Kan jeg få detaljer om dette?

Og vil en slik Windows-plate måtte bestilles fra Microsoft eller Asus? Hvilken pris?

Vil den være ren Windows, eller den samme bloatede skiten med demoversjoner av et dusin programmer som maskinen opprinnelig er levert med?

 

Jeg vet det går an å ta backup, men det krever 6 DVD-plater, og vil også ta backup av gamle filer, surfelogger, virus osv. Jeg vil ha fersk og ny Windows.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Takk for linken, men i mitt tilfelle er det ikke den versjonen jeg har lisens for...

Klistermerket under laptopen sier Windows® 7 Home Prem OA

 

Men artikkelen du linker til er for windows 7 professional.

 

Dette er altså en Asus laptop som ble levert med Windows. Ikke en Windows som jeg har gått i butikken og kjøpt med eske og manual.

 

Hva er løsningen for meg? Er 64 bits maskin, og jeg foretrekker norsk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...