MoonStew Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Hei! Jeg har tenkt å kjøpe nytt kamera, og vil prøve hybridkamera da speilrefleks blir veldig tungvint å dra med rundt omkring for meg. Jeg har søkt litt rundt og lest om de forskjellige kameraene, og jeg har sett spesielt på Samsung NX100 og Olympus E-PL1. Noen som har noe erfaring med de to kameraene, som kan gi noen anbefaling, fordeler og ulemper med dem etc? Eventuelt et annet kamera, men helst ikke over 2500 kr Lenke til kommentar
JadedGamer Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 NX100 er vel nylig blitt "erstattet" av NX200, men det kan jo bety den gamle blir billigere når det nye kommer... Fordelen med E-PL1 er at det er flere mFT-leverandører der ute slik at om du finner ut du vil ha et annet vil du kunne bruke dine "gamle" objektiver på det nye kamerahuset. Lenke til kommentar
dags Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 E-PL1 gir gode resultat rett fra kamera i JPEG. Bedre enn NX100 . Du slipper en del etterbehandling. Dersom du foretrekker RAW har NX100 ca. 20% større areal på bildebrikken med dito potensiale for bedre bilder... E-PL2 kan du få ny til ca 3600,- Dette har bildekvaliteten til E-PL1, men er raskere og bedre på alt annet.... E-PL1 gir nok mest for pengene. Spesielt om du skaffer deg Panasonic 20mm/f:1.7... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 E-PL1 gir gode resultat rett fra kamera i JPEG. Bedre enn NX100 . Du slipper en del etterbehandling. Dersom du foretrekker RAW har NX100 ca. 20% større areal på bildebrikken med dito potensiale for bedre bilder... NX100, med APS-C crop, har 62% større sensorareal, ikke 20% - betyr på papiret ca. 2/3 blendertrinn mindre støy. Som alltid - dra i butikken og kjenn på husene - hvilket du får godfølelsen for. Alle kandidatene er "gode". Sjekk også Sony NEX og Panasonic-hus. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Kan hende NX100 blir mitt "reise lett" kamera, sitter litt på gjerdet ennå, men blir fristet av den fine prisen for tiden samt at Samsung begynner og få en akseptabel =24&manufacturerId[]=168"]objektivpark som burde tilfredsstille de fleste. Har også vurdert NX200 men er ikke helt sikker på om forskjellen til NX100 er verdt de 3000.- ekstra. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Sjekk bruktmarkedene på feks foto.no finner du Olympus EP2 og EP1, Sony NEX 3 og 5 til under 2500,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå