Gå til innhold

batteritrøbbel

Badabing

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i april i fjor en Zepto 3100 (min første bærbare). Jeg har vært fornøyd med den inntil nylig, men nå har batteritiden plutselig begynt å bli dramatisk kortere. Hittil har den ligget på 2-2,5 timer, men nå tar det bare en drøy halvtime fra batteriet er fullt til det er nede på null, og det går som regel rett fra to streker (av tre) på indikatoren til ingen. I brukermanualen står det: "You can recharge a main battery many times. It should last for years." Dette stemmer jo tydeligvis ikke. Jeg hadde regnet med at batteriet skulle holde lenger enn knapt halvannet år, men på Zepto sier de at dette er normalt for denne typen maskiner/batterier (men at det er bedre på nyere maskiner), og at jeg ikke har noe annet valg enn å kjøpe et nytt batteri (til den nette sum av kr. 1100,-), og at det ikke går an å få tak i et bedre batteri til akkurat denne maskinen. Er alt dette virkelig riktig? Gjelder dette andre maskiner enn Zepto også?

Jeg kan legge til at jeg har fulgt tipsene og instruksjonene i brukermanualen til punkt og prikke når det gjelder bruk og lading av batteriet, dvs. ikke overladet det osv. Det er derfor ikke min skyld at batteritiden er blitt så redusert.

På forhånd takk for svar.

B.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis batteriet har fungert i halvannet år, er det nok ganske normalt at det begynner å bli dårligere, avhengig av hvor mye du har brukt det. Det du likevel kan prøve, er å lade batteriet helt ut, og da mener jeg helt ut! Ikke bare til windows skrur av maskina. Det gjør den normalt sett når batteriet er på 3%. Det kan nemlig være at batterimåleren er blitt feil med tiden.

Prøv uansett følgende:

Når batteriet begynner å bli tomt, start maskina på nytt og gå inn i BIOS, windows oppstartsalternetiver eller annet sted hvor maskina kan stå på uten at windows begynner å kontrollere strømmen. La maskina stå helt til den skrur seg av selv, og om det er mulig, skru gjerne, om mulig, på maskina igjen etter at den har skrudd seg av.

Se om det kan hjelpe på batterilevetiden. Ta eventuellt å gjenta et par - tre ganger.

Funka flott på maskinen til faren min! gikk fra rundt kvarteret til omtrent 2 timer.

Lenke til kommentar

Batteriet ditt er ferdig, du må nok kjøpe deg ett nytt hvis du vil ha bedre batteri kapasitet. Batteri produsentene gir bare 1 år garanti på batterier fordi at de vanligvis ikke varer stort lengre. Søk på forumet her for informasjon om hvordan du forlenger levetiden til batteriet ditt.

Hvis batteriet ditt er ett Lion så er jeg 99 prosent sikker på at det DotCom nevner ikke vil forlenge batteri levetiden din nevneverdig, men du kan jo forsøke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...