DonRoar Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Hepp! Har planer om å oppdatere litt hjemme, og beveger meg inn på ting jeg ikke kan så mye om. Velger derfor å lage en tråd her først som sist. Dette begynte med planer om å kjøpe en Pinell Supersound II (dab/wifi-radio) og en ekstern USB-disk som backup. For å slippe å ha på hoved-PC'en 24/7 for å streame MP3 til radioen, eller å måtte slå på PC'en før man får spillt MP3, tenkte jeg at en NAS kanskje ville være et triks. Da får jeg jo samtidig en backup-løsning som står fast i nettverket. Dette fikk meg igjen til å lure, finnes det en NAS med HDMI-utgang slik at jeg også kan benytte denne til å spille av medieinnhold på TV'en? Kanskje med egen torrent-klient med nedlastning rett på NASen også? Da kunne jeg 100% frisluppet hovedPC'en i forhold til underholdning og heller brukt den til ande ting. Det hele bør ikke være for dyrt, helst ikke mer enn et par tusenlapper inkl. disk. Hva vil dere anbefale meg å gjøre? Tar gjerne tips på både produkter og alternative løsninger. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Du har flere mulige løsninger her. Hvis du har en tv som takler streaming så kan den benyttes til å spille av media fra NAS'et. Hvis du ikke har slik tv så må du ha en mediaplayer boks og der er det et rimelig stort utvalg. AC Ryan har flere varianter, Netgear har flere varianter, WD likeså. Flere av dem har endog egen lagring som kan benyttes som et slags NAS. Boxee fra D-Link er vel en av de boksene med best funksjonalitet. Selv har jeg en Netgear ReadyNAS parret med en AC Ryan Playon HD Mini og det fungerer utmerket til mitt bruk som er streaming av film og musikk. Mini'n har bred formatstøtte på papiret men i praksis så er flere av formatene bundet til spesifikke versjoner så alt er ikke bare gull, den mangler også mulighet for spillelister noe som er fryktelig synd. Skulle jeg kjøpt noe idag så ville jeg nok vurdert Boxee. Et siste alternativ er en dedikert HTPC men det blir jo ikke 2000kr så det er kanskje uaktuellt. Lenke til kommentar
DonRoar Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 Takk for svar TV'en min støtter desverre ikke DLNA :-( Siden boxee ikke har egen disk må jeg da ha en nas ved siden av igjen, og da blir det muligens i dyreste laget. En egen mediaspiller er ikke SÅ viktig, da holder det fint med en NAS og fortsette å bruke HDMI fra PC'en jeg bruker i dag for avspilling. Om man hadde funnet en finurlig løsning for å dele nasen via USB kunne man jo også ha koblet til en slik til nøds kanskje: http://www.dealextreme.com/p/mini-1080p-full-hd-media-player-with-av-yprpb-hdmi-usb-sd-mmc-55119 Uansett er det i hovedsak en NAS jeg trenger, men det haddde vært flott å funnet en løsning som kombinerte NAS med mediaspiller. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=481640 er kanskje et alternativ, men det er mange som klager på menysystem etc på de boksene. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Det blir på en måte ikke helt et NAS heller, spesielt hvis man ser på funksjonaliteten et NAS normalt har med FTP server, remote access, automatisk backup etc. En mediaplayer med disk blir mer en rein filserver. Menyene på AC Ryan er det da ikke noe iveien med, dattera mi har brukt Minien siden hun var 6år, men så er vel hun også smartere enn den jevne bruker. :!: Hvis du kan så kjøp et ekte NAS hvis det er det du er ute etter, det er godt plasserte penger som du aldri kommer til å angre. Jeg har som sagt selv et Netgear NAS men etter det jeg kan se så er det Synology som er de letteste og ha med og gjøre. DS-211J er et godt alternativ som koster 1395kr diskløst hos MPX, og det fremstår som en meget fordelaktig pris. Lenke til kommentar
DonRoar Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Den der ser jo slettes ikke verst ut! Det får man si! Kan også streame via DLNA til PS3 og/eller Xbox 360 noe jeg har. Vet du om den streamer alt av filtyper? F.eks. MKV osv. i full HD? EDIT: Ser nå at filformate må støttes av konsollen Endret 7. november 2011 av DonRoar Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Jeg er ikke kjent med boksen annet enn at de som har den skryter den opp i skyene, jeg regner med at en av fanboisa kan informere mer rundt den. Lenke til kommentar
knutazz Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 hvis du vill ha en NAS som støtter det meste ang. multimedia streaming og backup så bør du ta en titt på FreeNAS Om FreeNAS FreeNAS er et OS du lett installerer på en egen maskin og trenger ikke noe særlig av maskinvare annet en nokk kontakter til X antal disker du ønsker og bruke. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Produkter som FreeNas er ikke fullgode produkter sammenlignet med en NAS appliance boks. Det er vanskelig å sette opp, de har snodige feil som du da ikke har noe support på og hardwaren er ikke tilpasset softwaren så ustabilitet er ofte et problem. Den store fordelen med en appliance er at leverandør kun har ett sett hardware og forholde seg til som gjør det enklere å levere en boks med tunet software som funker 24x7. Freenas og lignende er artige produkter hvis du liker å fikle med data. Normale brukere bør holde seg til et standard NAS. Lenke til kommentar
knutazz Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 er forsåvidt enig i utgangspunktet ditt vidarkri, men FreeNAS har bilt mye bedre i versjon 8 som er ute nå og jeg føler at det er et verdig alternativ til folk som har litt over middels interesse for produkter dem anskaffer og ønsker å fikle litt med innstillinger og oppsett til sitt eget behov. ellers så er jo ferdig naser fra enten Qnap eller Synology et sikkert valg. Lenke til kommentar
Sancho Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Låner denne tråden litt. Står på terskelen til å anskaffe NAS for hjemmebruk, og valget står mellom Synology DS211J som Vidarkri nevner og en Netgear ReadyNAS Ultra 2 som er på tilbudtil 2400 på mpx om dagen. Synologyen kommer jo uten disk så med tilsvarende diskplass vil Netgear sin bli billigst. Så vidt mitt utrente øye kan se er de ganske likt satt opp, men hva vil dere anbefale for en som skal fikle med dette for første gang? Et tredje alternativ er Buffalo sin Linkstation ProQuad til 4000. Som antydet er det viktig for meg at de er noenlunde enkle å sette opp og bruke. VegardØ Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Synologyen er noe enklere å administrere etter det jeg kan se. Jeg har selv en Netgear Duo og den er ikke veldig intuitiv å ha med å gjøre, den er vel strengt tatt ekstremt komplisert hvis man ikke har inngående kjennskap til basic brukerrettigheter på filsystemer. Ikke at den ikke vil fungere, men det er definitivt en terskel for å lære hvordan den settes opp. En ting jeg ser at jeg bommet noe på når jeg kjøpte boksen er at jeg ikke tok med tilstrekkelig vekst så nå er den rett og slett full så jeg har bestillt oppgradering til en NV+ som kjører 4 disker og raid 5. EDIT: Merk også at for full ytelse overføringsmessig så trenger de fleste av disse NAS'ene en UPS tilkoblet. Det koster rundt 500-800kr. De funker uten, men vil da ha lavere overføringshastighet enn de fleste tester gjengir. Endret 23. november 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
Sancho Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Takk for svar. da blir det synologyen med en tilleggsdisk Så håper jeg at jeg klarer å få dette opp og stå :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå