Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parkvarmer på V70 ?

SD88

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på om noen kunne forklare meg hvordan parkvarmeren på volvo v70 fungerer. Har en 08 modell 2.4D. Skal den slåes på FØR man slår på bilen eller samtidig? Og når jeg skrur den på så blinker service lampen, jeg vet ikke om dette er for å signalisere at den står på, eller om noe er galt.

Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom man gjerne ønsker å ha varm bil når man skal dra, så er det jo en fordel at man kan starte varmeren før man starter motoren ...

Du kan starte varmeren før, etter, eller samtidig med at du starter motoren.

Den oransje Info-lampen lyser når varmeren er aktiv.

Alt dette står beskrevet i bilens håndbok, by the way.

Har du den ikke tilgjengelig, så kan du laste den ned fra nettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk så mye, har lurt på dette i en evighet. Skal skikke etter i håndboken. Jeg trodde den skulle lage en "motorlyd" eller noe slikt når den står på, så trodde derfor at den ikke virket. Takk igjen :)

Den lager ikke særlig mer lyd enn en god, gammel propan/butan-brenner.

Og når den i tillegg er gjemt bort nedi motorrommet en plass ...

edit: Den drikker ikke så veldig mye diesel at det gjør noe, men den har en lei tendens til å suge litt mer strøm ut av batteriet enn man egentlig er klar over ...

[Men, når bilen ikke vil starte er det i det minste hyggelig at kupeen er varm.]

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe:) Du vet vel ikke om det er mulig å få en fjernkotroll til dette? Hadde vært så mye enklere å bare kunne åpne døra hjemme å slå den på, enn å måtte gå ut i kulden å gjøre det fysisk på rattet.

Hvis nøkkel er tilgjengelig, vet du hvor mye noe slikt koster?

Takk igjen :)

Lenke til kommentar

Fjernkontroll er tilgjengelig ja, men da må bil være klargjort for dette fra fabrikk og da hadde du hatt fjernkontrollen allerede. Er også litt usikker på om du fikk det så tidlig som 08.

Ellers så er valget for dieselvarmer der for at du skal kunne skru den på på forhånd og dermed sitte deg inn i en varm bil. Når temperaturen faller under 5 grader så vil dieslvarmer starte automatisk når du starter bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Javel. Jeg ser også at den har tidsur, altså at du kan for eksempel stille den på klokken 06:00 og at den da vil være varm til klokken 06:00 ( eller at den starter klokken 06:00 og er ferdig 50min senere), er litt usikker akkurat på den delen.

For min del passer dette meg dårlig da jeg aldri vet når jeg skal bruke bilen, bruker firmabil fram og tilbake til jobb, så har aldri hatt bruk for bilen så tidlig på dagen.

Det er klart at jeg kan gå ut, låse opp bilen, starte varmeren, låse bilen, og så løpe tilbake inn igjen å sette meg foran peisen, men hadde vært utrolig kjekt å slippe alt dette :)

Skal ta å høre med Volvo imorgen om jeg kun trenger en nøkkel, eller om jeg blir nødt til å ettermontere en varmer. Har hørt at dette koster flesk så vi får se, kan prøve å ønske meg det til Jul hehe :p

Lenke til kommentar

Hvis du setter varmeren til en bestemt tid, så er det tiden du vil ha bilen varm til.

Dersom du har Volvo OnCall (er ikke sikker på om dette var en mulighet på '08-modeller), så kan du laste ned en app til Iphone som du kan bruke til å starte varmeren når du vil.

Som det står litt lenger opp, så bruker varmeren litt strøm, men Volvo er bygd inn med en sikkerhet som gjør at varmeren skrur seg automatisk av når det begynner å bli lite strøm slik at du har nok strøm til å starte bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du setter varmeren til en bestemt tid, så er det tiden du vil ha bilen varm til.

Dersom du har Volvo OnCall (er ikke sikker på om dette var en mulighet på '08-modeller), så kan du laste ned en app til Iphone som du kan bruke til å starte varmeren når du vil.

Som det står litt lenger opp, så bruker varmeren litt strøm, men Volvo er bygd inn med en sikkerhet som gjør at varmeren skrur seg automatisk av når det begynner å bli lite strøm slik at du har nok strøm til å starte bilen.

Det med strømforbruket er noe som har bekymret meg lenge, veldig fint av deg å nevne dette, hadde vært utrolig kjedelig hvis bilen ikke hadde startet. Tviler sterkt på at 08 modellene er utstyr med OnCall, tror dette kun finnes på 10-11 modellene. Skal høre med Volvo imorgen. Kommer med en oppdatering på dette imorgen her på forumet, slik at andre som lurere på det samme kan lese det her :)

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare, ha en riktig god kveld videre :)

Lenke til kommentar

... Volvo er bygd inn med en sikkerhet som gjør at varmeren skrur seg automatisk av når det begynner å bli lite strøm slik at du har nok strøm til å starte bilen.

I så fall feilberegner 'automatikken' i bilen min ...

(Men den slår seg av hvis den synes jeg har lite diesel på tanken.)

Lenke til kommentar

Dette finner jeg vel raskt ut av da jeg aldri kjører tanken under 50%.

Når det gjelder fjernkontroll til coupevarmer, så skulle Volvo ha drøye 5000-5500kr for dette. Så det er altså mulig å få fjernkontroll til 08 modellene, vet ikke om dette gjelder alle, nå kjører jeg Summum og ifølge dem så skal dette være inkludert i utstyrspakken på alle Summum utgaver fra 08 og opp.

5500 kroner synes jeg var en drøy pris å betale for å spare seg for litt kulde, nei takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...