LonelyMan Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Om jeg velger å ikke gi sønnen min navnet "Hitler", så gjør jeg det fordi jeg er vis nok til å vite at det vil forårsake problemer senere. Gutten vil kanskje bli mobbet, kanskje jeg blir stemplet som nazist og det er ikke særlig smart. Men når vi hele tiden bruker visdom til å gjøre slike valg så får vi ett samfunn som er ganske ensidig og det blir til en slags uskreven regel hvor vi binder hverandre fast. Derfor mener jeg at det å være samfunns"vis" innsnevrer samfunnet vårt. Er det fornuftig å følge samfunnsnormer eller skal man bryte med de, hva mener du? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Samfunn generellt er ikke statiske, de endrer seg og utvikler seg og til større frihet et samfunn har til mer utvikler det seg jo. Vi trenger ikke å gå så fryktelig langt tilbake, si 75 til 100 år siden, så var samfunnet mye strengere bygget opp. Da var det forventet at en mann ville kle seg slik kles kodeksen på den tiden tilsa at man skulle kle seg og en dame måtte kle seg like dan. Om man gikk på "utsiden" av dette ble man kikket rart på og gjerne holdt litt avstand til. På femti-seksti tallet endret dette seg ganske radikalt når noen ganske unge menn valgte å kle seg "rockete" med skinnjaker og trange jeans og ha bryl krem i håret. Dette var den tidens pionerer, utskudd som ble spådd en heller mørk fremtid, men vi har i dag mye å takke disse unge menn og kvinner som TURTE å bryte med samfunns "etikken" den gangen og som turte å stikke seg ut, for hvis ikke hadde vi fremdeles gått i brune vadmels bukser, skjorte og gjerne en brun vest med en brun six pence eller brun hatt på hodet, som alle mannfolk skulle kle seg... Så samfunn utvikler seg og kanskje mer i dag en noen gang før. Ingen blir lenger sjokkert om en mann har hull i øret, men det er ikke lenge siden at det ikke var slik.... Jeg er snart femti og jeg var vel rundt 11 da jeg tok hull i øret og jeg har ikke tall på alle de gangene jeg ble sendt hjem, altså utvist, fra skolen med beskjed om å ta ut øreringen og klippe håret, noe jeg IHVERTFALL ikke gjorde når reaksjonen var slik... I dag driter vel lærerne i hvordan elevene går kledd eller om de har ørering eller ikke, det skulle da bare mangle. Så jeg vil vel si stikk motsatt, at det i dag står folk MYE friere til å gjøre som de vil i samfunnet vårt såfremt det ikke går ut over andre eller er skadelig på noen måte. Og med hensyn til å bryte med samfunns normer... er det mulig i dag altså? Husker at jeg lovte meg selv at jeg ALDRI skulle bli en sånn sur gammel og stivnet gubbe når det kom til nye kles stiler eller musikk eller annet og det løftet tror jeg flere enn meg ga seg selv, for det er MYE friere i dag enn når jeg var ung ihvertfall... Den gangen jeg var ung fantes det bare sosser, heavy rockere og de grå musene midt i mellom, i dag er det ikke godt å si i hvem "bås" du du skal plassere folk, da en intellektuel like gjerne kan gå i skinnjakke og slitte jeans som i dress, slips og skjorte. Det er med andre ord mye vansleigere å bryte normen, da normen er mye bredere... Nå er jeg riktignok vokst opp i en ganske stor by, Drammen, og vet ikke hvordan dette er ute på landet eller i mindre, mer avsides liggende steder og på landbygda, men jeg tror ikke du sjokkerer så mange ute på bygdas lenger heller med å gjøre rare ting eller ta til deg rare trender... Kanskje det er verre på steder der sekter eller lignende er store, jeg vet ikke... Men sitter igjen med inntrykket at du kan bryte ganske mange "regler" uten at folk ser noe rart på deg av den grunn... Det er et ganske fritt og godt samfunn vi har på det området ihvertfall.... De eneste reaksjonene jeg har fått i nyere tid var fra en venn av min mellomste sønn som vi hadde på middag en dag og et vennepar av oss som er noe eldre enn min kone og med som vi hadde til middag for noen måneder siden, der de reagerte på at "taffel musikken" vi hadde på under middagen var Avenged sevenfold..... he he. Av en aller annen grunn er avenged sevenfold ei gruppe hele huset hører på og liker og det står derfor på i stua støtt og stadig... Kompisen til guttungen syntes det var dritfet at så "gamle" folk hørte på så tøff musikk, mens venneparet vårt ikke var fullt så imponert... (De fikk med seg noen "smaks prøver" og liker musikken veldig godt i dag faktisk...) Ellers går det meste av musikk hos oss, bortsett fra det meste av rapping og svensktopp musikk, som jeg ikke helt forbinder med musikk... Har du hørt en låt av det så har du på en måte hørt alt... Alt annet er greit så lenge det er melodiøst... og gjerne litt tungt... Men jeg tror du skal slite litt med å bryte noeen "normer" i dag, da den normen stort sett er ganske vid... litt på hvor du bor da såklart.. 3 Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg tar poenget ditt.. Biler registert i Bergen har hatt nummerseriene SN, SP, SR, ST, SU og nå SV (men det finnes firesifrede SS-skilter for mopeder og traktorer, osv).. Man lot være å bruke SS, fordi tyskerne hadde SS-registrerte biler under krigen. Men ved å la være å bruke SS nå, så har jo vi på en måte fornyet tyskernes eiendom over den egentlig uskyldige bokstavkombinasjonen "SS". Hadde SS-skilter på biler blitt allemannseie for noen år siden, så hadde det jo ikke vært noe problem. Da hadde vi jo "tatt SS tilbake", og bergensere av både bergensk, østlandsk og pakistansk opphav hadde kjørt rundt i SS-registrerte biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå