Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Halla. Her virker det som folk har litt peiling på båter! Planen min er en jordomseiling, og trenger litt tips og råd til båt og hva slags utstyr jeg burde utstyre den med! Båter jeg har sett litt på er jeannau sun dance, sun odyssey, bostrøm eller beneteau oceanis. Tanken er å ha en båt på ca 30 fot +, med god plass, som er en god havseiler. Trenger ikke være en luksus båt, da rimelig båt egentlig er et pluss, men det skal være en ok standar på den, med tanke på toaletter, lugarer osv. Noen som har litt mer peiling enn det jeg har? Lenke til kommentar
Utlendingen Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Ikke mange svar du har fått Båt 30+ siger ikke meget, forskjell mellom 30fot og 35fot kan være ca 60-70% i størrelse. Spørs hva mange skal reise og hva mange kabiner den skal ha. Disse industribåtene er fleste begrenset utrusta til en slik tur og trenger stort sett alt. Kjøleboks i dem fleste er brukbare og dynamo på motor er brukbar i noen tilfeller, men vanligvis trenger ladeoppsett, batterikapasitet og slike tinger arbeid og penger. Båt i den størrelsen har begrenset plass til batterier og totalvekt på båten er avgjørende i turstart. Batteritype bør velges utifra hva mange amper kan brukes ut av total vekta på dem. Også om dem kan kjøres med kraftig lading under absorbfasen opptil ca 93-95%. De er avgjørende med levetid på dem å gjøre der AGM bør topplades 100% minst tredje hver uke mens annen teknologi hver annen til syvende dag. Der anbefaler jeg AGM teknikk i 12år kvalitet, eksempel Mastervolt sine. Til å dynamo kan lade slik bør den ha avansert ekstern regulator og der er Balmar ledende på markedet. Volvo sin 115amp kan brukes til slik lading mens 60 og 80amp fra Yanmar anbefales å bytte. Der har Balmar stort utvalg av høyeffekts dynamoer som leverer bra på lavere turtall. Der startbatteri trenger vanlig ikke noe stor lading er best å kjøre ladingen direkte til forbruksbatteri, der unnslipper du spennfall og kan bruke spenningstyrt relé eller 12v/12v lader til ladinga av startbatteri. Solsellepanel bør du ha og de flere og større, de bedre. Vindgenerator er bra i Caribian, der ligger man meget på svai og de blåser vanlig. Disse dagene har kommet noen brukbare slepegeneratorer, men regel er at man bør alltid ha backup fra motor der alt går feil som kan gå feil i en båt. Fryseboks er kjekt å ha og om du spiser kjøtt bør du ha plass til de før du reiser fra Evropa. Vindror har vært populære men dem er dyre og tar hele hekken. Nyere autopiloter er stabile og bruker lite strøm. Her har du litt innsyn i hva du trenger, men du verden...dette er kun grunnpakke...! Kan anbefale ett firma som har eksperter på langturbåter, dem kan hjelpe deg med alt du trenger www.isbater.no 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 De fleste båter folk har forsøkt seg å reise på jordomseiling med har dugd fint til formålet; det med god margin største problemet er de som kjøper så dyr båt at de aldri får dratt. Større og nyere er selvsagt behagelig, men også langt dyrere. Ekstremt mange budsjettseilere sliter imidlertid med steingamle, saltvannskjølte motorer. Den slags elendighet ville jeg ikke orket å dra på – da er det bedre å tilbringe noen uker ekstra på jobb for å få råd til en moderne sak. Grei styring på strøm, rigg i orden, relativt nye seil og sikkerhetsutstyr, så burde det bare være å hamstre hermetikk. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Som sagt vil nok dei fleste båtar fungere til ei jordomsegling. Er det forresten ei jordomsegling du har tenkt deg på, eller ein langtur (Karibia?). Atlanteren rundt tek ca eitt år, men jorda rundt tek minst tre år. Om du skal kjøpe ein brukt båt til langtur/jordomsegling, ville eg satsa på å ein båt som har kome tilbake frå ein slik tur. Då har han det meste av utstyr, og har allereie bevist sin dugleik i sjøen. Tenk også på kva du treng av utstyr. Nye segl kostar 30.000++. Skal du kjøpe ny motor må du rekne med det dobbelte, om du ikkje kjøpar ein brukt. Så kjem redningsflåte, EPIRB, kartplottar etc. Bruk nokre år på å undersøke kva du treng før du går til innkjøp av båt. Hastverk er lastverk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Om du skal kjøpe ein brukt båt til langtur/jordomsegling, ville eg satsa på å ein båt som har kome tilbake frå ein slik tur. Det er ikke et dumt forslag, da er alle barnesykdommene fikset og selgeren kan gi deg mange gode tips, samt en mengde kart. Jeg personlig ville ikke kjøpt en nyere seilbåt i konsumer-segmentet "bavaria, jeannau, beneteau, hansa, etc." hovedgrunnen er at disse båtene har en helge/ferie/regattakjøl, relativ enkel og spinkel rigg, lett bygget med dårlige innfestninger av kjøl. Alle disse seilbåtfabrikantene har også båter som er bygget for formålet med de er ikke mange av disse her i Norge. Se heller etter en 36 fots 80talls båt med langkjøl og overdimensjonert mast og spander på deg et motorskifte hvis ikke det er gjort i løpe av de siste årene, du må sjekke alle vanlige feil som oppstår på eldre båter samt om det er plastpest. Fordelen med langkjølt båt er at de er mer retningstabil og forenkler seiling med autopilot. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Tja, trur nok dei fleste Bavaria/Jeanneau/Hanse greier ei jordomsegling like fint som andre/eldre båtar. Dei fleste båtane frå Norge som er på langtur er jo av typen Jeanneau/Bavaria etc. Eg kjenner til ytterst få tilfelle der kjølen har ramla av (veit om to Bavariaer). Når det gjeld riggen ser det ut til at 80-talsbåtar er vel så utsett for rigghavari som nyare båtar. Ein gamal båt kan også vere utsett for skjulte strukturelle problem som delaminering pga våt balsasandwich, korrosjon og stress. Lenke til kommentar
Robotman Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Med bakgrunn som bilelektrikker har jeg sett mange rare ladesystem. På -80 tallet kom "Ladac" og skulle frelse hele båtverden. Før dette hadde vi skille-diodene, og de finnes fortsatt. Jeg tar skille-diodene først. På papiret ei god løsning men her er det noe spenningsfall, rundt 0.7 volt. Dette gir en svært redusert lading, i mange tilfeller ingen lading av batteriene uten at man kompenserer for dette. Volvo leverte dynamoer med skille-dioder påmontert og da var det kompensert for dette spenningsfallet. Vi som levde av å reparere gjorde gode penger på å få lading på båter der eierne hadde montert skille-dioder selv. Bytte regulator eller bygge om til rele styring var vanlig løsning. Ladac. Denne føyer seg inn i rekken av "smarte dingser" som har fantastiske egenskaper på papiret men til dags dato har jeg ikke sett noen båt som har fungert nevneverdig bedre med Ladac enn en regulator som er riktig justert. Det Ladac var god på var å kompensere for spenningsfallet som skille-diodene medførte. Har kranglet med Ladac menigheten før, fortsatt mener jeg de tror sterkt på dette bare for å rettferdiggjøre en dyr investering ovenfor kolleger på sjøen. De to systemene, Start og Service skal suppleres separat helt fra dynamoen. Dermed unngår man spenningsfall som kraftig forbruk ofte medfører til Startbatteriet. Uten spenningsfall blir også ladingen optimal og man skal være sikret å få start på motoren. Service batteriet skal altså ha engen ledning for lading direkte fra B+ kontakten på dynamoen. Sikkerhet. På sjøen kommer sikkerheten først og en enkel regel er at dess mere som kan gå i stykker, dess farligere lever man. Derfor er sikreste løsning å ha en dynamo av god kvalitet med god ladespenning direkte til startbatteri (direkte til Startmotoren i praksis). Så kan man jo ønske seg ett servise eller forbruksbatteri. Dette er en selvfølge, man skal ikke tappe startbatteriet med kjøleskap og lys. For å supplere service batteriet kopler man et rele som sitter mellom dynamoens Batteri kontakt og service batteriet. Dette releet styres av ladelampen slik at når motoren stopper koples releet ut. Dermed er de service kretsen koplet fysisk fra start kretsen og selv om man tapper service kretsen helt tom har man fult startbatteri når det trenges. Det finnes i dag spesielle rele som bare føler på spenningen og kopler inn automatisk. På papiret en god og lettvinn løsning men jeg har ingen informasjon om driftsikkerheten på disse. De vil trolig inneholde en liten krets. Denne er sikkert godt beskyttet mot elementene men generelt er jeg skeptisk til avanserte løsninger som kan feile i kritiske situasjoner. Min anbefaling er en ny dynamo, eventuelt overhale den du har og gi den noen ekstra lag med lakk på alle viklinger for å gjøre den mer motstandsdyktig mot den høye luftfuktigheten i tropene og saltet i luften. Videre anbefaler jeg en enkel løsning med skille rele og en ladespenning på 14.4 volt. De pengene du sparer på alverdens "dingser" bruker du på reservedeler, dynamo, regulator og kanskje en form for opplæring slik at du er i stand til å feilsøke og reparere selv om det skulle bli nødvendig. Den enkle løsningen med rele er en løsning som de fleste skulle kunne forstå og fikse selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå