Gjest medlem-82119 Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Har prøvd og bruker ulike sett med trådløse mus og tastaturer. Bruker idag et microsoft 7000 sett med siste drivere. Det jeg synes er rart er at ytelsen varierer tilsynelatende uten grunn og at de ofte leveres med dårlige oppladbare batterier. Jeg kan bruke settet i måneder og det fungere perfekt og så plutselig hakker det og er bare irriterende. Enkelte knapper, som å gå bakover eller slette virker dårligere enn de andre. Enkelte nettsider virker dårligere enn andre. Nå kom det opp varsel om lavt batteri på musa, og da fungerte ting bedre av en eller annen grunn. Har lest at overføringen kan forstyrres av alt fra trådløse nettverk, metall og pc skjermer. Føler at oppdateringer av bl.a windows påvirker ytelsen på ulikt sett. Flytting av tastauret 1 cm kan ha enorm forskjell. Det verste er at jeg føler at det er ytelsen det slites med. Som om selve overføringen tar tid. Har sjekket ressursbruken uten å se noen peaker, men kan f.eks skrive et ord uten at det skjer noe på skjermen og så kommer det frem 2-3 sekunder etterpå. Friheten trådløst gir samt at man slipper kabler som knekker og korte kabler som funker dårlig med store kabinetter gjør at jeg fortsatt foretrekker trådløst, men skjønenr ikke hvorfor ting varierer så mye. Har brukt ulike sett og drivere uten å merke forskjell, så tror ikke alt er defekt. For meg virker det mer som konflikter med enkelte nettsider, oppdateringer osv. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Bare dritt. Kvitt det med en gang og kjøp en god mus og et tastatur til 100 korner på clas ohlson. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Har hatt både trådløst tastatur og mus til den stasjonære tidligere, og er nå på nr. 2 trådløse mus til den bærbare. Har gjennomgående gode erfaringer, men nå har jeg alltid kjørt Logitech på trådløse enheter. Personlig synes jeg Microsoft er direkte dårlige på drivere til sine enheter, noe som er ganske rart siden de tross alt lager drivere til sine egne OS. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Fikk noen win oppdateringer igår, og nå fungerer det perfekt igjen. Alt i alt har jeg hatt veldig gode erfaringer. Ledningsbasert er ofte for korte ledninger og så ryker ledningen etterhvert etter knekk på knekk når man bruker musa. Har også dårlig erfaring med å sparke borti museledning som henger ned bak pcpulten, slik at musa faller i bakken. Tastaturet var oppgitt å ha en batterilevetid på ca. 6 måneder, men selv med mye bruk holdt det ut i nesten 18 måneder. Det jeg reagerer på er først og fremst at batteriene som leveres med ofte er søppel. Ikke noe produsentmerke eller noe. Microsoft leverte også 8000 serien med batterier med for korte tapper slik at man mistet kontakten. Den hadde også et system som krevde at batteriet ble ladet opp i selve musa. Et system registrerte statusen slik at når batteriet var tomt måtte systemet registrere at batteriet ble ladet for å godta at batteriet ble fullt. Satte man inn et fulladet batteri fikk man melding om at det var tomt fordi musa hadde registrert at det som satt i var tomt. Ladesystemene er kort sagt for dårlige og har for lav kapasitet. Batteriet jeg har i nå er dårlig. Musas egen lader klarer ikke lade det opp, men en vanlig lader lader det opp uten problem. Jeg opplever også konflikter med enkelte oppdateringer og nettsider, men det er håpløst å finne ut hvorfor det er sånn. En win oppdatering kan gi ustabil mus en måned, så kommer ny oppdatering og alt blir bra igjen. Supporten er også så som så. Kontaktet microsoft for å få råd om hvilket batteri jeg burde bytte til, høy kapasitet eller lav utladning. De gadd ikke svare og henviste meg til butikken hvor jeg hadde kjøpt den som selvsagt ikke har peiling på sånt og heller ikke gidder å svare. Ble anbefalt noen sanyo eneloop batterier, som japan photo stod som forhandler av. Kontaktet dem for å høre om de hadde høykapasitetsversjonen inne, men de gadd ikke svare. Hverken microsoft, forhandler eller japan photo har brydd seg med å svare. Fikk bra svar fra en nettbutikk, så de fikk en ny kunde og japan photo mistet en ny kunde. Drivermessig har jeg motsatt erfaring som Hugo_Hardnuts. Har prøvd logitech mus med driver og bare opplevd trøbbel. Mange bruker musa uten driver. Microsoft sine drivere har fungert perfekt. Når har jeg valgt trådløse mus som fungerer uten driver også, men alt i alt så har ms driverne fungert perfekt hos meg. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Må nesten få presisere at jeg ikke har noen erfaringer med driverne til Microsoft sine musepekere, kun tastatur med tråd. Med Logitech har jeg både erfaring med mus og tastatur, her både med og uten tråd. Til musepekerne har jeg ikke benyttet drivere da alle funksjoner har fungert uten. Unntaket er at jeg ikke får programmert knappene selv, men har ikke hatt behov for dette. Med tastaturene har jeg dog måttet benytte drivere for å få snarveistastene til å fungere. Med Logitech har dette fungert knirkefritt, mens det har vært en lang kamp med Microsoft. Sistnevnte løste seg faktisk først 100% ved overgangen til Win7. Det kan jo selvfølgelig være at det var Vista som var den store synderen, men jeg synes allikevel det var rart at den komponenten som ga meg absolutt mest hodebry var et tastatur fra Microsoft. Samme gjelder for øvrig webcam, også det fra Microsoft... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Brukte microsoft wireless laser 7000 settet med mus og tastatur på samme mottaker. Etter to år var batteriet så dårlig at musas ladebase ikke klarte å lade det opp, mens en vanlig lader fikset det greit. Så begynte musas scrollehjul å ta borti ett eller annet inimellom, slik at scrollingen fikk ugjevn motstand. Snakket med komplett og de gav meg splitter ny microsoft wireless laser 6000 v2 uten at jeg trengte å fylle ut noe skjema eller ta med den gamle. Er vel en garantisak de tar mot microsoft (microsoft gir 3 års garanti) så komplett taper vel egentlig ingenting på det. wireless laser 6000 v2 bruker mottakeren til å legge den mot en microbryter i bunnen av musa for å slå den helt av. Skjønner fortsatt ikke hvorfor man må ha sære løsninger, og synes godt de kunne brukt en helt vanlig bryter tilsvarende den 7000 musa brukte. 6000 var ikke oppladbar, men bruker to AA/R6 batterier. Det hjelper på tiden. 7000 musa brukte 7 timer på å lade opp ett lite 1000mAh AAA/R03 batteri og kapasiteten på laderen var tydeligvis så liten at den falt av lasset ganske raskt når batteriet ble dårlig. Igjen, skjønner ikke helt hvorfor man lager oppladingsbiten så komplisert og fancy. Isteden for en stand med pinenr som krever perfekt plassering, kunne man vel brukt en standard "mobillader" gjerne en usb slik at man kunna brukt en av de man har stabler av men neida, det er visst ikke pent nok å se på. Driverne til musa virket perfekt. Aldri hatt problemer med microsoft drivere før. Så det var kommet nye drivere og forsøkte å laste ned nyeste drivere til 7000 tastaturet, men linken ledet til en side som ikke eksisterte. Litt sløvt av microsoft å ikke oppdage det. Tilsynelatende ble de sluppet i midten av mai, og da burde noen ha oppdaget at linken ikke virket før. Men-men, fikk siste drivere til musa og den virker som den skal. Ut over det så oppdaget jeg at mottageren til 7000 ikke fungerte på 6000. Så da står det to mottakere som er tilsynelatende identiske ved siden av hverandre i hver sin usb port. Har nok porter å ta av, men merkelig at det fortsatt ikke kan bruke samme mottaker selv om man bytter mus. Er vel kodet sammen på noe vis, og for all del, det nærmer seg hjul så enda en lampe som lyser er greit nok. Musa forøvrig har nesten samme design som 7000. Noe mindre buet i kurvene, større batteriboks, manglende av/på bryter og ladekontakter. Ut over det er de i praksis like. Synes selv begge ligger utrolig godt i handa, men de passer kun for høyrehendte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå