Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Etter å ha brukt TomTom Navigator på Windows Mobile en stund, har jeg gått over til Windows Phone 7.5, og trenger navi med nedlastbare (offline) kart til denne. På Marketplace finner jeg Navigon og GPS-ON Turn-by-turn, begge koster noen hundre for Europa-kart. Noen som vet om andre, ev. om TomTom eller Garmin kommer på WP? Endret 9. november 2011 av cyclo Emnetittel forbedret Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Etter å ha brukt TomTom Navigator på Windows Mobile en stund, har jeg gått over til Windows Phone 7.5, og trenger navi med nedlastbare (offline) kart til denne. På Marketplace finner jeg Navigon og GPS-ON Turn-by-turn, begge koster noen hundre for Europa-kart. Noen som vet om andre, ev. om TomTom eller Garmin kommer på WP? Jeg har sett på og brukt Navigon. Navigon er en del av Garmin og disse folka kan dette med navigering. Fra Windows Mobile har jeg erfaring med Tomtom, Sygic McDriver og CoPilot. Navigon ser ut til å velge ruter bedre enn de andre tre. POI databasen er flere hakk bedre. Navigon har også oppdatert veiarbeidsliste. Ellers ser brukergrensesnittet greit ut, men kanskje for enkelt. I forhold til Copilot så mangler Navigon mulighet for å tilpasse til ditt eget kjøremønster. Og det er heller ingen mulighet for å laste inn din egen POI database. Det siste er tragisk. Det er også vanskelig å legge inn reisemål basert på lengde- og breddegrad i Navigon. Det betyr at du må ha en adresse, men du kan til nøds velge posisjon ut i fra kart. Hva Tomtom gjør, vet jeg ikke. Siden Navigon er et Garmin selskap så tviler jeg på at Garmin lanserer en pakke under garmin navnet kun for å konkurrere med seg selv under Navigon navnet, men hvem vet. Andre har jo gjort det før bare for å ta en større del av markedet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Etter å ha brukt TT en stund, er muligheten til å laste inn egen POI-base nyttig. Har Navigon mulighet for fotoboksvarsling? Hva med gå-modus? Det ser forøvrig ut til at når Nokia kommer med WP-telefoner, viderføres løsningen Nokia har i dag med gratis navi og nedlastbare kart. Nå kan man ikke vente at denne "gratis"-løsningen er like bra som de som koster noen kroner, men er det noen som har erfaring med Nokia navi på Symbian? Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Etter å ha brukt TT en stund, er muligheten til å laste inn egen POI-base nyttig. Har Navigon mulighet for fotoboksvarsling? Hva med gå-modus? Ja, begge disse funksjonene er der. Når det gjelder gå-modus så kaller de det hastighetsprofil. Jeg har ikke testet om de gjør andre endringer på f.eks. ruteberegning i enveiskjørte gater om en velger fotgjenger eller tråsykkel. Ser at navigon også mangler reiseplanlegger og at en heller ikke kan velge startsted. Ruten beregnes fra der en er, som går til nøds. Men en planlegger der en kan sette opp flere destinasjoner burde den hatt. Jeg kan anbefale navigon hvis du trenger en enkel pakke som tar deg til målet i ny og ne. Men hvis du er en avansert bruker og krever mye funksjonalitet så bør du se etter noe annet. For mitt bruk er Navigon nesten perfekt. Jeg savner mulighet for å legge inn en liste med POI. Endret 7. november 2011 av FOTORALF Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Det ser forøvrig ut til at når Nokia kommer med WP-telefoner, viderføres løsningen Nokia har i dag med gratis navi og nedlastbare kart. Nå kan man ikke vente at denne "gratis"-løsningen er like bra som de som koster noen kroner, men er det noen som har erfaring med Nokia navi på Symbian? Jeg har en Nokia N8, og tror ikke den gratis navigasjonsløsningen til Nokia ligger særlig tilbake for det man betaler for på andre telefoner. Den har stemmestyring, gå modus, fotoboksvarsling osv. Det er ikke så ofte jeg kjører steder jeg ikke er kjent, men de gangene jeg har brukt den i bilen har den gjort jobben. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Prøvd det her da? http://m.maps.nokia.com/ Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Windows Phone har en svakhet ved at det av og til er vanskelig å se at det er noe du kan trykke på. Det jeg trodde var en info-side med ens egen lengde- og breddegrad var istedenfor en side der en kan legge inn vilkårlig lengde- og breddegrad. Dette kan en da navigere til. Det betyr at savnet av å legge inn egen POI blir litt mindre. De få gangene jeg trenger mine egne POI så kan jeg heller kotte inn lengde- og breddegrad for den ene posisjonen jeg skal til. PS. Dette gjelder altså Navigon..... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Kan man legge inn egne POI-oversikter på Navigon, så man kan se på kartet om det er en Shell- eller Statoil-stasjon du snart kommer til, slik du kan på TT, ikke bare at det er en bensinstasjon? Kan man også navigere til en personlig POI, slik at man i stedet for å søke opp bensinstasjoner i nærheten kan søke opp Shell-stasjoner? Jeg bruker mye ruteplanlegger før jeg reiser, ved å legge inn startpunkt (for eksempel adressen til et bilutleiefirma) og destinasjon (dit jeg skal), og se på alternativer før jeg ankommer. Er dette ikke mulig i Navigon? Kan man legge inn postnummer i stedet for adresse? I England og USA er dette nyttig. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Kan man legge inn egne POI-oversikter på Navigon, så man kan se på kartet om det er en Shell- eller Statoil-stasjon du snart kommer til, slik du kan på TT, ikke bare at det er en bensinstasjon? Kan man også navigere til en personlig POI, slik at man i stedet for å søke opp bensinstasjoner i nærheten kan søke opp Shell-stasjoner? Jeg bruker mye ruteplanlegger før jeg reiser, ved å legge inn startpunkt (for eksempel adressen til et bilutleiefirma) og destinasjon (dit jeg skal), og se på alternativer før jeg ankommer. Er dette ikke mulig i Navigon? Kan man legge inn postnummer i stedet for adresse? I England og USA er dette nyttig. De POI som følger med er veldig bra. Bensinstasjoner er merket med selskap og de vises i kartet med forskjellig ikon der logoen til selskapet er med. Når du søker etter POI så kan du f.eks søke på 'Statoil' og disse vises. Ruteplanlegger er det som nevnt ikke. Postnummer vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Takk for info. På min TT vises bensinstasjoner som nøytrale bensinstasjoner, jeg må legge inn egne pois for å se hvilken type det er. Dette gjelder også andre poier. I England er ofte adresser oppgitt bare med gatenavn, ikke gatenummer, noe som gjør det vanskelig å finne frem dersom gaten/veien er lang. I TT skal det være mulig å oppgi ZIP som destinasjon, men jeg får ikke dette til på min Navigator. Syntax i England er <2-4 tegn>mellomrom<3 tegn> (se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Postcodes_in_the_United_Kingdom ), men jeg får ikke slått inn mer enn frem til mellomrommet på min TT, noe som gir for dårlig presisjon til å kunne navigere etter. Sikkert en bug som er rettet nå, min er gammel. Noen steder finner jeg lengde- og breddegrad oppgitt, og da går det greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå