Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utreise fra Norge pga avslag på familieinnvandring

GeirGrusom

Anbefalte innlegg

Kona mi og jeg søkte om familieinnvandring (hun er fra Chile) men fikk avslag fordi jeg hadde 40 studiepoeng i fjor, men kravet er 60. Det var visst irrelevant at jeg jobber med det jeg studerte nå. Så hun skal reise ut av landet nå 29 november. Det vi lurer på er hvor lenge må hun bli i Chile før hun kan returnere til Norge? På politikammeret sa de 3 måneder, men var ikke helt sikker.

Også, er det noen som vet om noen lure triks vi kan bruke for at hun kan få lov til å bo i Norge? Det hele føles helt ufattelig urettferdig. Vi får ikke lov til å bo sammen fordi jeg var en dårlig student.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en telefon til UDI, det er de som kan dette.

Men sånn generellt så er det lønnen din året før, nå og kommende (henvisning til for eks arbeidskontrakt) som bestemmer om du er "rik" nok til å forsørge en person du tar inn i landet. Husker ikke tallet i hode, men lurer på om det er rundt 260 000 i året.

Siden du studerte ifjor så har de sikkert en omregning der, men om du tjener godt nok nå, så ville jeg forklart dette for UDI.

Lenke til kommentar

UDI sitt rundskriv inneholder følgende:

5. Kravet til heltidsarbeid eller utdanning

Utdanning må utgjøre minst 60 studiepoeng per år, jf utlendingsforskriften § 9-1. Det er ikke et krav at utdanningen eller arbeidet må ha vært gjennomført i en sammenhengende fireårsperiode, eller at det må ha vært gjennomført umiddelbart før søknaden om familiegjenforening behandles. Fireårskravet kan oppfylles ved vekselvis fulltidsarbeid og fulltidsutdannelse i til sammen fire år. Kravet kan også oppfylles gjennom en kombinasjon av deltidsarbeid og deltidsutdanning, så lenge arbeidet og utdanningen sammenlagt utgjør en heltidsaktivitet. Loven stiller videre ikke krav om at arbeidet eller utdanning i Norge må være opparbeidet etter at vedkommende har fått innvilget oppholdstillatelse på humanitært grunnlag. Dette innebærer at en asylsøker som har hatt arbeid eller gjennomført utdanning under søknadsprosessen i Norge (med de nødvendige tillatelser etter utlendingsloven) kan begynne å opparbeide fireårskravet før endelig tillatelse er innvilget.

(Min utheving, kilde: http://www.udiregelverk.no/sitecore/content/Home/Rettskilder/UDI%20rundskriv/RS%202010-190%20Fireårskrav%20for%20familieetablering%20etter%20utlendingsloven.aspx )

Hvis du både har studert 66% og jobbet 34% er vilkåret oppfyllt. Hvorvidt resten av vilkårene er oppfyllt har jeg ikke vurdert.

Lenke til kommentar

UDI sitt rundskriv inneholder følgende:

5. Kravet til heltidsarbeid eller utdanning

Utdanning må utgjøre minst 60 studiepoeng per år, jf utlendingsforskriften § 9-1. Det er ikke et krav at utdanningen eller arbeidet må ha vært gjennomført i en sammenhengende fireårsperiode, eller at det må ha vært gjennomført umiddelbart før søknaden om familiegjenforening behandles. Fireårskravet kan oppfylles ved vekselvis fulltidsarbeid og fulltidsutdannelse i til sammen fire år. Kravet kan også oppfylles gjennom en kombinasjon av deltidsarbeid og deltidsutdanning, så lenge arbeidet og utdanningen sammenlagt utgjør en heltidsaktivitet. Loven stiller videre ikke krav om at arbeidet eller utdanning i Norge må være opparbeidet etter at vedkommende har fått innvilget oppholdstillatelse på humanitært grunnlag. Dette innebærer at en asylsøker som har hatt arbeid eller gjennomført utdanning under søknadsprosessen i Norge (med de nødvendige tillatelser etter utlendingsloven) kan begynne å opparbeide fireårskravet før endelig tillatelse er innvilget.

(Min utheving, kilde: http://www.udiregelverk.no/sitecore/content/Home/Rettskilder/UDI%20rundskriv/RS%202010-190%20Fireårskrav%20for%20familieetablering%20etter%20utlendingsloven.aspx )

Hvis du både har studert 66% og jobbet 34% er vilkåret oppfyllt. Hvorvidt resten av vilkårene er oppfyllt har jeg ikke vurdert.

Jeg jobbet, men det var bare i løpet av sommeren. Egentlig studerte jeg fulltid, men strøk i noen eksamener. Kan studelånet brukes for å fullføre vilkårene?

Jeg tjener langt over det som er minstekravet, men hverken UDI eller utlendingsnemda syntes dette var viktig. I løpet av året nå, skal jeg ha tjent mer enn det som er kravet. Vil disse 20 manglende studiepoengene forfølge oss i tre år nå?

Lenke til kommentar

Nei, det står også i rundskrivet. Fire års perioden trenger ikke å være sammenhengende. Siden du skriver at du manglet 20 sp for å få full uttelling, har du allerede opparbeidet deg 3 år som er godkjent. Du mangler da det ene året.

Siden du har fått avslag av UNE så må du eventuelt gå til søksmål siden det foreligger et endelig vedtak i saken deres. Det er kun inntekt fra arbeid eller selvstendig næringsvirksomhet som man kan benytte i vurderingen om kravet er oppfyllt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...