Gå til innhold

Hjemmeserver: Billig oppgradering

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er det lenge siden jeg har handlet hardware. Med dette sagt har jeg behov for oppgradering av min hjemmeserver som kjører på en 3ghz P4 med 768mb ram.(!) Jeg bruker Ubuntu Server som OS og kjører Plex-server, et par Minecraft-servere, lokal fildeling, FTP, CalDAV, bittorrent og merker at den gamle maskinen sliter med dette. Jeg trenger kun hovedkort, prosessor og minne. Strømforsyning, disker, optisk drev og kabinett som jeg allerede har er relativt nye og strekker til evt. ny hardware. Jeg har også et softraid med tre disker i raid-5.

Jeg har lyst til å gå for en plattform basert på Intel i3 2100T eller tilsvarende kjøig og billig prosessor. Hovedkortet bør ha seks sata-porter, og hastigheten på portene trenger ikke å overstige sata 2.0 siden jeg ikke vil bruke SSD. Planen er å kjøpe 4GB minne nå og oppgradere ved behov. Det er også viktig at maskinen ikke er alt for bråkete, da den skal stå i stuen. Siden maskinen vil kjøre hodeløst trenger jeg innebygget mulighet for skjerm, ikke dedikert skjermkort. (Om det er HDMI/VGA osv. har ingenting så si)

Totalt trenger jeg altså kun hovedkort, prosessor og minne.

Prismessig er 2000,- og nedover ønskelig, og jeg er åpen for alle forslag. Billigere er bedre så lenge det ikke blir store kompromisser.

Marius

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dustinhome.no/amd-phenom-ii-x4-955-be-32ghz-8mb-socket-am3-box/product/5010373482

http://www.dustinhome.no/gigabyte-ga-880gm-ud2h-am3-m-atx/product/5010608517

http://www.dustinhome.no/dimm-ddr3-8gb-1333mhz-cl9-(2x4gb)/product/5010369693

Da har du 4 kjerner kontra 2, og dobbel mengde ram :) Og en slamp penger til overs visst du vil ha stillere kjøleløsning eller hovedkort med mer snaks.

Lenke til kommentar

Riktig! Greit med alternativer her.

Ser på benchmarks at det er liten forskjell på disse to. Minecraft er jo single-threaded, og det vil da si tre kjerner til annet arbeid. Tror det blir AMD i dag.

Angående m-ATX, da jeg bygde PCer var dette dyrere alternativer. Er det noen grunn til at dere har valgt den formfaktoren?

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

AMD gir som oftest mer for pengene. Merk at hovedkortet som er plukket ut ikke har mer enn 5 sata porter innebygget. Men som du nevner er det bare å utvide med ekspansjonskort i etterkant. edit: USB3 støtte får du heller ikke...

Endret av nogen
Lenke til kommentar

Jeg ser hva du mener, men jeg gikk allikevel for oppsettet pga jeg benytter meg av nettverk til filoverføring, ikke USB. Hvis jeg skal ha flere disker, vil jeg uansett investere i et ekspansjonskort. :) Takk for hjelp, begge to. Kommer med en kort kommentar når maskinen er i hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...