Gå til innhold

Kvinner - uegnet som politi?


Anbefalte innlegg

"Politiet bør derfor rekrutteres fra hele landet, alle sosiale lag og gjenspeile samfunnet med hensyn til kjønn, livserfaring, yrkesbakgrunn og utdanning."

Og ut fra denne utalelsen regner jeg med at du også vil ansette fysisk og psykisk utviklingshemmede som patruljerende politi? Blir morsomt å møte på en downs politimann med batong og loven i hånden...

 

Hva jeg vil ansette er da totalt uvesentlig og har ingenting med utspillet mitt å gjøre. Gå etter ballen, ikke mannen. Jeg refererte til et prinsipp som skal etterfølges av politietaten. Å ansette fysisk og psykisk utviklingshemmede vil uansett stride imot andre prinsipper og instrukser som er gjeldende.

Som hva da? Fysisk og psykisk utviklingshemmede er vel også en del av sammfundet som skal gjennspeiles? Også må de jo selvsagt få sterkt reduserte krav (fysisk eller teoretiske avhengig av deres handicap) på div tester for at det skal bli en stor nokk anndel av dem som kommer seg gjennom...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er i Politiet, men i forsvaret er kvinnelig befal ofte mer frekke, slemme og arogante en menn.

Har hørt at grunnen er at dem føler dem ikke greier å få respekt uten å være er slik.

 

Virkeligheten er nok en helt annen, ingen liker eller respekterer dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe. Vårt kvinnelige befal (eller blodkvart) sa en gang bråkjekkt under fyfo på rekrutten at hun veddet 200 kr på at hun kunne slå alle gutta i troppen på situps. En som kansje ikke var så redd for befalene på rekrutten meldte seg, og det kvinnelige befalet ble rimelig overasket, men ble med på det. Hun tok 70 situps, mens gutten fortsatte til 100 og spurte om det var nokk?. Det kvinnelige befalet ble rimelig rød i annsiktet og sa ikke noe, og de 200 kronene så han aldri noe til. En del kvinner har fått selvtilitten boostet såpass mye av skryt fra andre og gutter som lar dem vinne at de tror de er bedre enn alle gutter, men når de i sin naive kunstig høye selvtilitt faktisk utfordrer en gutt som ikke lar henne vinne slik som mange andre har gjordt faller værdenen hennes litt sammen.

 

For hvordan i all værden kan man selvsikkert tro at man kan slå en hel tropp av gutter på 18-22 år (hvorav 3 stk var rimelig store muskelmessig) med 70 situps?

 

Det samme kvinnelige befalet så man tydelig begynnte å slite ved 20 pushups, men alikevel gjorde hun som de andre mannelige befalene og spurte hovmodig om vi ville ta mer. Vi rekruttene som selvsagt syns det var litt morro å se henne slite sa selvsagt enstemmig "JA". Hvorpå hun hver gang feiget ut og sa at "dere skal få slippe".

 

Dette er selvsagt bare anekdotiske "bevis" men det demonstrerer egenklig ganske godt en reell effekt blandt noen kvinner som gjennom deres omgivelser har fått kunstig høy selvtilitt og tru på sine egene fysiske evner.

 

En annen annekdote fra mitt liv er da en jente på ungdummsskolen utfordret meg til håndbak på en fest. Mange andre gutter hadde vel sikkert latt henne vinne tideligere og hun trudde nok at jeg med min da litt spinkle kropp på rett over 60 kg ville være en lett match og ville øke hennes selvtilitt enda mer. Forskjellen var at jeg ikke lot henne vinne, men heller bare holdt hånda rett opp en stund og lot henne prøve å overvinne meg også spurte litt sarkastisk "om hun skulle begynne snart" så fikk jeg nok og tok i litt og vannt lett. Gutta som lar henne vinne gjør henne ikke noe tjeneste, de bare lurer henne til og tru at hun er sterkere enn hun egenklig er.

Endret av flesvik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du burde kanskje utdype deg litt her?

 

Følte ikke noen nevneverdig behov for det egentlig.

 

TS er åpenbart dogmatisert i sitt rollemønster og ser på kvinner som et svakere individ basert på egne opplevelser..

 

Hvordan skal man utdype noe slikt?

Kvinner har faktisk mer limitert fysikk enn oss menn...

Det har faktisk vært mye politi-tabber/overtredelser med kvinner i fronten i det siste...(uten at dette kan brukes som mer enn et indisig)

 

Jeg ser flere gode argumenter i denne tråden for at kvinner er dårligere egnet, jeg ser få for at de er likt-egnet, du hjelper ikke din "likt-egnet" side...

derfor sier jeg du burde kanskje komme med noen argumenter, med mindre du mener disse er for vanskelige å finne frem? (og om dette er saken, så må du jo se saken som tapt?)

Det eneste DU gjør er å angripe TS, noe du ikke kommer noen som helst vei med.

Lenke til kommentar

Min (begrensede) personlige erfaring med politikvinner har gitt meg et inntrykk av at de ofte skal overkompensere for manglende fysikk med å være svære i kjeften og mer aggressive enn sine mannlige kollegaer.

 

Du vet svært lite om kvinner skjønner jeg... :thumbdown:

 

Så jeg har ikke opplevd det jeg har opplevd? Og de som har opplevd det samme har heller ikke opplevd det?

Lenke til kommentar

Så jeg har ikke opplevd det jeg har opplevd? Og de som har opplevd det samme har heller ikke opplevd det?

 

Det var ikke det jeg sa...

 

Men fordi om din kjæreste slo deg og klorte deg i ansikter i stedet for å oppføre seg på en sivilisert måte så er det ikke nødvendigvis det samme som at alle andre er slik...

 

Det er argumentasjon basert på en subjektiv opplevelse..

Lenke til kommentar

Det er argumentasjon basert på en subjektiv opplevelse..

 

Ja, det er jo det jeg skriver også.

 

Og så spør jeg hva andre har opplevd.

 

Sorry da ^^

 

Ok.. Jeg har opplevd at jenter er mer balanserte og ser et større bilde i krevende situasjoner og kan på bakgrunn av dette gjøre bedre beslutninger.

 

Jeg er både inhabil og subjektiv... ^^

Lenke til kommentar

Ok.. Jeg har opplevd at jenter er mer balanserte og ser et større bilde i krevende situasjoner og kan på bakgrunn av dette gjøre bedre beslutninger.

Uansett situasjon så er det alltid et barn i Afrika som dør.

 

 

Nå er det veldig mange kvinner som ikke blir nevnt i førstepost. Så et begrenset utvalg tilsier isåfall at det er fire politifolk som ikke burde vært politi.

 

Forøvrig så respekterer jeg uniformen og ikke personen, så om det er mann eller kvinne som stiller opp er irrelevant.

Lenke til kommentar

Den største feilen med politiet slik som det er i dag er at krava ved politihøgskulen setter eit krav om at alle søkerane skal være full pakke. Dette gjer sjølvsagt at dei som kjem gjennom nålauget kan brukast til det meste, men det luker også ut personer som er veldig sterke på eit område og svakare på eit anna.

 

Eg må seie at eg synest det er litt synd dersom sjølvaste Robocop søker på politihøgskulen. Vår Robocop er både sterk, rask, empatisk, problemløysande og smart men fordi han ikkje kan svømme så vil ikkje det norske politiet ha vår Robocop. :hmm:

 

I dagens samfunn så er fysikken ein svært liten del av det som politiet treng å være sterke på. Også blandt politiet er det stadig meir bilkjøyring og mindre gatepartrulljering. Ikkje spring politiet mykje etter tjuver heller og dersom voldsbruk er nødvendig så er det meir å meir vanlig at volden blir utført med batong eller skytevåpen. Rein praktisk sett så kan ein eigentleg argumentere for at politimenn burde være så lave som mulig slik at dei er vanskeligare å treffe for personer som vil skyte eller kaste gjenstander etter politiet.

 

Derfor så burde politiet åpne for at også personer med diverse handicap kan bli politi, i alle fall så lenge vedkommande har kvaliteter som er nyttige for politiet.

Eigentleg burde politiyrket vært delt opp i fleire hovedkategorier. Det burde være ei gruppe som består av kun fysisk sterke politbetjenter, den neste gruppa burde ha fullt fokus på problemløysning, den neste med teoretisk styrke, osv.

Det er da ingen grunn til at ein person som f.eks er døv ikkje ville kunne gjere ein god jobb som f.eks saksbehandler.

Lenke til kommentar

Den største feilen med politiet slik som det er i dag er at krava ved politihøgskulen setter eit krav om at alle søkerane skal være full pakke. Dette gjer sjølvsagt at dei som kjem gjennom nålauget kan brukast til det meste, men det luker også ut personer som er veldig sterke på eit område og svakare på eit anna.

 

Eg må seie at eg synest det er litt synd dersom sjølvaste Robocop søker på politihøgskulen. Vår Robocop er både sterk, rask, empatisk, problemløysande og smart men fordi han ikkje kan svømme så vil ikkje det norske politiet ha vår Robocop. :hmm:

 

I dagens samfunn så er fysikken ein svært liten del av det som politiet treng å være sterke på. Også blandt politiet er det stadig meir bilkjøyring og mindre gatepartrulljering. Ikkje spring politiet mykje etter tjuver heller og dersom voldsbruk er nødvendig så er det meir å meir vanlig at volden blir utført med batong eller skytevåpen. Rein praktisk sett så kan ein eigentleg argumentere for at politimenn burde være så lave som mulig slik at dei er vanskeligare å treffe for personer som vil skyte eller kaste gjenstander etter politiet.

 

Derfor så burde politiet åpne for at også personer med diverse handicap kan bli politi, i alle fall så lenge vedkommande har kvaliteter som er nyttige for politiet.

Eigentleg burde politiyrket vært delt opp i fleire hovedkategorier. Det burde være ei gruppe som består av kun fysisk sterke politbetjenter, den neste gruppa burde ha fullt fokus på problemløysning, den neste med teoretisk styrke, osv.

Det er da ingen grunn til at ein person som f.eks er døv ikkje ville kunne gjere ein god jobb som f.eks saksbehandler.

Og hva skjer når betjent teoretiker havner i en situasjon hvor en person blir voldelig? Eller når en person blir dyttet ut i vannet av en tyv når robocop som ikke kan svømme er der?

Lenke til kommentar

Jeg tror kvinner, gjennomsnitlig, egner seg dårligere til veldig fysisk og psykisk krevende jobber slik mindre deler av politiyrket er og store deler av militæryrket. Mye på grunn av de åpenbare fysiske forskjellene, men også fordi man ofte vokser opp med forskjellige forventninger. Rett og slett at kjønnsrollene sier at mannen skal være den sterke som beskytter og ordner opp mens kvinnen skal gjemme seg. Ikke at jeg mener det bør være sånn.

 

På den annen side kjenner jeg jenter som klarer fysiske og psykiske påkjenninger som ville fått de fleste her inne til å bryte sammen, så bildet er langt fra helt svart hvitt.

Lenke til kommentar

Og hva skjer når betjent teoretiker havner i en situasjon hvor en person blir voldelig? Eller når en person blir dyttet ut i vannet av en tyv når robocop som ikke kan svømme er der?

 

Uventa ting kan skje, men er det viktigare at politiet er middels eller litt over middels kompetente på alle områder enn det er å ha politi som er ekstra sterke på enkelte områder? Farlige situasjoner kan unngås og i dei fleste tilfeller så er det politiets nærvær som instutisjon som fungerer prevantivt.

Det samme er det med svømmeferdigheiter, dei fleste politibetjenter har ikkje tjeneste rundt vann og sjølv om politiet oppholder seg i nærheita av vann når noken held på å drukne så er det begrensa kva politiet kan gjere i kaldt vatn og utan utstyr som flyteelementer, våt/tørr-drakt og dykkerbriller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...