Johnny™ Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Hei godtfolk. Jeg har gått på en smell med pc'en jeg bygde for et par år siden, og håper det er noen her inne som kan spare meg for en del feilsøking. maskinvare: P5Q-PRO E8400 4GB OCZ Ram (1000 mhz) HD4850 Fikk problem for en stund siden med random restarts uten noen advarsel. Pc'en restartet akkurat som om jeg hadde klikket på resetknapp. Bare svart skjerm, og så kom den opp igjen. Et par uker senere fikk jeg den hyggelige feilmeldingen NTLDR IS MISSING. Jaha, død HD var min tanke, så jeg kjøpte en ekstern 2TB disk + en Force GT 64GB SSD og installerte win7. Alt fint i et par dager, så fryser pc'en, og når jeg restarter så finner den ikke harddisken (har sjekket i bios, og der ligger kun DVD/RW når jeg har koblet fra den eksterne disken). NO OPERATING SYSTEM FOUND. fun. fun. fun. So - mitt spørsmål er, hva er kaputt? Er det SATA kontroller på hovedkortet som har begått Harakiri? Forslag mottas med takk, begrenset med tid til feilsøking om dagen, så hvis noen har vært borti lignende problemer tidligere så vil jeg sette stor pris på alle tips og hjelp. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Kunne neste tro at det er PSUen som begynner å tulle. Mulighet til å teste med en annen ? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Mulig at det er psu, har ingen mulighet for å teste med en annen uten å kjøpe ny. Får kanskje prøve å blåse skikkelig rent + demontere alt og sette det sammen igjen. Jeg har en bunke med gamle disker, så jeg kan prøve en til og se om feilen oppstår igjen... Edit: Det merkelige er at det ikke har vært problemer med høy last, restarts skjedde vanligvis når pc'en ikke ble brukt, eller mens jeg ikke kjørte annet enn Opera eller Chrome. Håper nesten det er HK som er kaputt, da får jeg en grunn til å oppgradere til i7. Endret 8. november 2011 av Johnny™ Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Har selv hatt P5Q-pro / E8500 hvor jeg kjøpte en ny disk som var ok i starten, men etter 3mnd så starta windows å registere masse feil i Event Viewer. Så jeg tenkte nå at disken var fucka og kjøpte ny disk som jeg kobla til der forige disken var koblet til som var sata port 3, og fikk feil melding i Event Viewer med en gang. Fikk meldingen om at " The driver detected a controller error on \Device\Ide\IdePort2. " På det hk så hadde jeg 6 røde vanlige sata porter og 2 sånn raid porter, men kom nå fram til at sata port 1/2 = ide port 1, port 3/4 = ide port 2, port 5/6= ide port 3. Så jeg slutta å bruke sata portene 3/4 og viste seg at den gamle og nye funket helt perfekt etterpå. Så det sies at sata porter kan starte å feile, spes på asus sine p5 hk kort. Så du får prøve å bruke de andre sata portene. Så for meg så hjalp det å slutte og bruke sata port 3/4 og bare bruke de andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå