carpsdi Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Hei! Har da tenkt å ta idrettsfag på VGS.. Men, hva innebærer dette, og hva gjør man under dette studiekompetanse faget? PS. Jeg kan hverken svømme, gå på skøyter eller gå på ski/slalom/snowboard osv. Må man kunne dette for å kunne komme inn/ta idrettsfag på VGS? Håper på svar! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 En må nok ikke kunne svømme, gå på skøyter eller stå på ski for å gå idrettsfag, men jeg anbefaler deg å lære deg alt sammen. Hva er det som gjør at du vil gå idrettsfag? Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 En må nok ikke kunne svømme, gå på skøyter eller stå på ski for å gå idrettsfag, men jeg anbefaler deg å lære deg alt sammen. Hva er det som gjør at du vil gå idrettsfag? Grunnen til at jeg vil ta idrettsfag er at (iallefall det jeg har funnet ut) så er det 1 av 3 mulig valg av studieforbedrende fag. Om du tar en titt på den linken her: http://vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/?Niva=V&Artikkel=014272&Return=WA_kurstilbud&TP=07.11.11 så vil du se noe lignende. Musikk, dans og drama sier jeg nei takk med en gang. Studiespesialisering vet jeg da ikke hva er. Om du kan forklare meg litt mere om hva det er? Vil helst komme til universitetet med en gang! Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Du kan jo bare ta vanlig studiespesialiserende. Eneste forskjellen p det og idrett er at du har mer gym på idrett. Altså flere timer. Lenke til kommentar
LFL Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Studiespesialisering er ganske likt slik du har det på ungdomsskolen, men uten alle de praktiske fagene. Her har du teoretiske fag som matte, naturfag, norsk, historie og engelsk i tillegg til to timer gym i uka. Denne utdanninga er rettet for å gjøre deg klar til å studere, og ingenting annet. Når du fullfører får du enten generell eller spesiell studiekompetanse, alt etter hvilke fag du har fordypning i. Hvis du ikke ønsker en "teoretisk hverdag" kan du ta påbygg. Gå elektro, bygg, tip, u_name_it i to år for så å ta et tredje år med påbygg som gir deg generell studiekompetanse. Velg gjerne også en linje på vgs. som har direkte tilknytning til din senere utdanning (bygg&anlegg for en høyere utdannelse innen bygg for eksempel). Det må sies at tredjeåret nok er veldig hardt. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Det må sies at tredjeåret nok er veldig hardt. Kan vel legge til at det finnes noen alternativer: Om du virkelig vil, kan du ta noen fag som privatist i vg1, og noen i vg2, så får du mer tid på å lese i vg3. Jeg har selv tenkt å ta gym og matte i vg1, og se hva jeg tar i vg2. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 Det må sies at tredjeåret nok er veldig hardt. Kan vel legge til at det finnes noen alternativer: Om du virkelig vil, kan du ta noen fag som privatist i vg1, og noen i vg2, så får du mer tid på å lese i vg3. Jeg har selv tenkt å ta gym og matte i vg1, og se hva jeg tar i vg2. Hva er privatist? Skjønte egentlig ikke hva du mente med det du skrev.. Kan du definere alt? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Å ta fag som privatist betyr å ta de utenom vanlig skole. Du slipper skoletimer i det faget, leser deg opp selv, og tar en eksamen. Jeg har planer om å ta gym (gym for vg3). Da får jeg fri i gymtimene resten av vgs. Ved å få fri de timene, får du mer tid til å lese på de andre fagene. Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Idrettsfag er et meget bra valg, så fremt du ikke vil ha ekstra matte/fysikk. Du trenger overhodet ikke å kunne å svømme/stå på slalom - i hvert fall ikke her jeg gikk. Bra klassemiljø osv er vel et kjennetegn på idrettsklasser! Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Men skjønte fortsatt ikke saken med privatist. @Utdanninsgeralt: så tøft! den må jeg huske på Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Privatist - Hva er det? Lenke til kommentar
edonis Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg gikk idrettsfag på vgs mellom 2003 og 2006, så det er mulig noen ting har forandret seg litt siden jeg var ung I hovedsak så er det det samme som å gå allmennfag (er vel dette som kalles studiespesialiserende), bortsett fra at du har noen forskjellige fag og lengre dager. Det er en stor fordel å drive med en idrett fra før, men du trenger ikke å kunne alle idretter. Slik det var da jeg gikk, så måtte man velge en fordypningsidrett som du trente på en del. Dette kan være så å si alt mellom himmel og jord, selv valgte jeg sprint (200m) som fordypningsidrett og hadde en del egentrening hvor jeg trente alene midt på skoledagen, og en del av karakteren i aktivitetslære (faget istedenfor gym) var basert på hvor godt du gjorde det i denne idretten. Ellers drev man med mange forskjellige idretter som fotball, håndball, basket, skøyter, osv. Man har også noen teoretiske fag hvor man lærer litt om kroppen, treningsformer, å instruere osv, i tillegg til matte, norsk, historie, osv. Ulempen med idrettsfag, slik jeg ser det, er at med mindre man skal satse litt profft på idrett, og heller vil gå videre på høyere universitet, så går man glipp av enkelte valgfag og studiepoeng (f.eks fordypning i matte, fysikk osv). Og med mindre du er ganske god idrett, så risikerer du å få lavere snitt enn du kanskje ville gjort på en annen linje. Fordelen er at man får mye fysisk aktivitet som man kanskje ikke ville fått, og liker man idrett så blir dagene litt morsommere enn bare "tørre" teorifag. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Jeg gikk idrettsfag på vgs mellom 2003 og 2006, så det er mulig noen ting har forandret seg litt siden jeg var ung I hovedsak så er det det samme som å gå allmennfag (er vel dette som kalles studiespesialiserende), bortsett fra at du har noen forskjellige fag og lengre dager. Det er en stor fordel å drive med en idrett fra før, men du trenger ikke å kunne alle idretter. Slik det var da jeg gikk, så måtte man velge en fordypningsidrett som du trente på en del. Dette kan være så å si alt mellom himmel og jord, selv valgte jeg sprint (200m) som fordypningsidrett og hadde en del egentrening hvor jeg trente alene midt på skoledagen, og en del av karakteren i aktivitetslære (faget istedenfor gym) var basert på hvor godt du gjorde det i denne idretten. Ellers drev man med mange forskjellige idretter som fotball, håndball, basket, skøyter, osv. Man har også noen teoretiske fag hvor man lærer litt om kroppen, treningsformer, å instruere osv, i tillegg til matte, norsk, historie, osv. Ulempen med idrettsfag, slik jeg ser det, er at med mindre man skal satse litt profft på idrett, og heller vil gå videre på høyere universitet, så går man glipp av enkelte valgfag og studiepoeng (f.eks fordypning i matte, fysikk osv). Og med mindre du er ganske god idrett, så risikerer du å få lavere snitt enn du kanskje ville gjort på en annen linje. Fordelen er at man får mye fysisk aktivitet som man kanskje ikke ville fått, og liker man idrett så blir dagene litt morsommere enn bare "tørre" teorifag. Jeg skjønner ikke helt det du mener med at jeg kunne fått lavere snitt... Er det fordi om jeg gjør det dårlig i gym så kan de gjøre det dårlige på karakterkortet? Fordypning i matte... jasså, ikke min greie, men må vel gå gjennom det Uansett, går det an og ta fordypning i basket? Eller eventuelt hurtighet og spenst Lenke til kommentar
edonis Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg skjønner ikke helt det du mener med at jeg kunne fått lavere snitt... Er det fordi om jeg gjør det dårlig i gym så kan de gjøre det dårlige på karakterkortet? Fordypning i matte... jasså, ikke min greie, men må vel gå gjennom det Uansett, går det an og ta fordypning i basket? Eller eventuelt hurtighet og spenst Altså, det kan jo selvfølgelig slå begge veier. Det er lettere å få en 6'er i vanlig gym på studiespesialiserende enn det er å få en 6'er i aktivitetslære, og vi ble fortalt at karakteren i fordypningsidretten vår ble bedømt mot de beste i den idretten på landsbasis. Hvorvidt dette stemmer helt kan kanskje diskuteres, men i teorien skulle det da tilsi at du må være blant de topp 5-10% i basket i landet i din aldersgruppe for å få en 6'er. Jeg ser ingen grunn til at man ikke kan velge spesialisering i basket. Noen av de litt mer sære idrettene i klassen min var seiling og golf f.eks. Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Jeg skjønner ikke helt det du mener med at jeg kunne fått lavere snitt... Er det fordi om jeg gjør det dårlig i gym så kan de gjøre det dårlige på karakterkortet? Fordypning i matte... jasså, ikke min greie, men må vel gå gjennom det Uansett, går det an og ta fordypning i basket? Eller eventuelt hurtighet og spenst Altså, det kan jo selvfølgelig slå begge veier. Det er lettere å få en 6'er i vanlig gym på studiespesialiserende enn det er å få en 6'er i aktivitetslære, og vi ble fortalt at karakteren i fordypningsidretten vår ble bedømt mot de beste i den idretten på landsbasis. Hvorvidt dette stemmer helt kan kanskje diskuteres, men i teorien skulle det da tilsi at du må være blant de topp 5-10% i basket i landet i din aldersgruppe for å få en 6'er. Jeg ser ingen grunn til at man ikke kan velge spesialisering i basket. Noen av de litt mer sære idrettene i klassen min var seiling og golf f.eks. Så det går an å ta basket? Sjeldent man ser folk som driver med basket... Men forhåpentligvis så får jeg en basket trener og da, sant? Eller hvordan blir det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå