Gå til innhold

[Løst] "Lim-inn"-funksjon funker ikke.

eevee

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ikke hatt Mac så lenge, men har hittil vært stor fornøyd. Skal aldri gå tilbake til vanlig pc igjen. :D

Men, jeg har ett problem som har oppstått iløpet av de siste 2 ukene. Litt rart å forklare, men "lim-inn"-funksjonen fungerer ikke lenger. Hvis jeg trykker med høyreklikk og klikket "kopier" ser det ut som denne handlinger skjer, men da jeg trykker "lim inn" så skjer det ingenting! Dette er utrolig irriterende. Hvis jeg skal redigere et setning i et dokument, studerer så MÅ løse problemet raskt, og vil kopiere og lime inn en setning i dokumentet eller rett og slett merke en setning og flytte den, går dette IKKE. Jeg har også prøvd å bruke tastaturet, med cmd v og cmd c og ingenting skjer! Det er som om jeg har kommet nær en instilling og funksjonen har forsvunnet helt.

Merket det for første gang for to uker siden da jeg skulle kopiere en link og sende denne via facebook til en venninne. Dette fungerte ikke, og jeg måtte skrive inn linken manuelt. EVIG irriterende.

Håper dere forsto problemet, og kan komme med løsninger. :S

Mvh ny macbruker, jente 20. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Epleknappen + C og deretter epleknappen + V fungerer IKKE. Hele problemet dreier seg om dette. Uavhengig av om jeg bruker tastaturet med C/V, museklipp med kopier/lim inn eller nettleseren med Rediger kopier/lim inn, så fungerer det ikke.

Hvordan åpner jeg terminal? Kan lite om Mac og PC dessverre... :ermm:

Lenke til kommentar

Tips fra MacRumors:

Solution to: No Copy+Paste, Drag+Drop in Leopard due to ACLs

Just some info. Not too long back, I mistakenly changed the permissions of my Home Folder to read-write for everyone, and I clicked 'Apply to enclosed items'. This screwed up my ACLs, and I subsequently couldn't copy paste, drag drop, and spotlight wouldn't startup on its own.

I resolved this issue (quite simply), and I hope this helps someone who's stuck in a similar situation.

Open terminal.app (in /Applications/Utilities), and type:

sudo -s

(type password)

mkdir /tmp

chmod -R 1777 /tmp

logout, login, and that's it.

Tipset gjelder Leopard, men er såpass likt som du beskrev problemet, så ta en titt på det.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Jeg har nøyaktig det samme problemet. Skal jeg skrive hele formenel nøyaktig slik han skrev det inn i terminal? Jeg har ikke noe passord da macen blir kun brukt av meg, skal jeg likevel skrive den parantesen? Eller er det meningen at passordet skal stå der? :ermm:

Sorry sorry, må gjenta at jeg ikke er noen dataguru...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...