haagen Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Hei, er på utkikk etter nye lyspærer til bilen min. Valget er mellom OSRAM Night Breaker Plus eller Philips X-treme Vision. Hva er best, holder selv en knapp på Night Breaker fordi de lyser best. Men X-treme Vison varer kanskje lengere? Men er disse pærene KUN ment til bruk i langlys? Eller kan jeg ha de i kjørelys også? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Pærene kan benyttes til både nærlys og fjernlys så fremt sokkelen passer og pæren er E-merket. Jeg har noen erfaring med disse superpærene: Levetiden er kort, så her er det ekstra viktig å kunne gjennomføre et skifte ute i felten. Høy ladespenning er ekstra ille for disse pærene. Disse pærene er ikke mirakelpærer og gjør ikke ikke dårlige lyskastere til gode. Feks på 2000 mod Berlingoen vår, som har utrolig dårlig lyskastere merket jeg ingen forskjell. Alle lyspærer lyser dårligere med tiden og bør byttes hver høst. Jeg merker ingen forskjell på standard Biltema pærer og superlyspærer (også på andre biler enn Berlingoen). Eneste forskjell er at superlyspærene ikke varer et halvt år en gang. Skal man ha skikkelig fjernlys trenger man skikkelig lyskastere og helst noen ekstra med Xenon. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Jeg har kjørt med Night Breaker et par sesonger, og har vært meget godt fornøyd med disse. Merket godt forskjell fra standardpærer. Prøvde også X-treme Vision, men da disse røyk gikk jeg tilbake til Night Breaker da jeg syns disse var bedre på mørke veier. Levetida var vel så og si lik (rundt 1 år/10-12k km). Nå kjører jeg med Night Breaker Plus, og disse skal jo ha 50% lenger levetid enn Night Breaker, men har ikke kjørt lenge nok med disse enda til at jeg kan uttale meg om det. Hvor lang levetid man får kommer jo også an på hvor høy spenning pærene blir matet med. Denne skal ikke være mye høyere enn den burde være før levetida går mye ned. For å øke skifteintervallen kan ma jo også benytte tåkelys (om man har det) på dagtid for å spare nærlysa. Disse pærene kan du bruke til både nær og fjernlys. Et lite tips; på Ebay-butikken til Powerbulbs får du Night Breaker Plus svært billig (fra ca 130,-/paret inkl frakt) til de fleste sokler. Endret 7. november 2011 av >Jonas< Lenke til kommentar
haagen Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 Luske-Ludvig: Kan låve deg at med de lyspærene jeg har nå så er alle «superpærer» en oppgradering. Ser ikke personer 3m i fra bilen i en mørkgate. Men har ikke noe trå at jeg får superlyskastere med disse heller, men blir garanter bedre. Levetida var vel så og si lik (rundt 1 år/10-12k km). Nå kjører jeg med Night Breaker Plus, og disse skal jo ha 50% lenger levetid enn Night Breaker Disse pærene kan du bruke til både nær og fjernlys. 1års levetid på pærene er jo bra, når man kan få pærene til 130kr parret. Da blir det nye lys til bilen. Takk for hjelpen folksen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå