Gå til innhold

Snittkarakterer fra vgs


Nickkk

Anbefalte innlegg

Jeg lurte litt på dette med hvordan de regner snittkarakterene fra vgs.

 

Om man tar ett spesifikt fag, som f.eks norsk hvor man har følgende karakterer:

 

VG1: 2

VG2: 3

vg3: 6

 

Blir det den avsluttende karakteren fra vg3 som telles eller tar de ett gjennomsnitt av det og justerer det ned til 2+3+6/3 = 3,6 ?

Ettersom jeg gikk på yrkesfag som brydde meg midt i ræva så blir jeg hjemsøkt av karakter fra en tid hvor jeg ga blanke blaffen i skolen, sett imot i år hvor jeg går som privatist og tar vg3 yrkesfaglig påbygg.

 

Og en ting til, når jeg søker høyskole og de regner karakterene ut ifra snitter. Regner de fagene som tilhører generell studiekompetansen eller tar de hele røra med mekanisk, elekto og hele pakken ?

Kan man på noen måte stryke dem fra kompetansebeviset? for de trekker det bare ned hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha et "programfag" for å oppnå generell studiekompetanse, som man igjen trenger for å søke på høyere utdanning. Når jeg sier programfag så mener jeg at på yrkesfag så kan dette være medier og kommunikasjon, bygg og annlegg osv. Mens på studieforb. så er dette realfag osv. Man må ha noe i tillegg til fellesfagene. Altså du kan ikke "fjerne" yrkeskarakterene.

 

Men du sier at du har studiekompetansen uten yrkesfag karakterene, mener du at du har gått yrkesfag og så tatt opp de andre fagene som trengs for å oppnå generell studiekompetanse som privatist? Eller visste du kanskje ikke helt hvordan dette fungerte :p?

 

En annen ting er jo å spørre rådgiver ved skolen din (om du går på skole) eller ringe en av dem ved en skole. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...