6ypoli10 Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Heisann har søkt litt rundt men kan ikke nok om pc'er og spesielt ikke dette med tempraturer så må desverre lage en ny post om dette. Min bærebar Compal nb2lb2: Intel® Core™ i7 CPU Q740 @ 1.73GHz ATI Mobility Radeon HD 5650 med 1 GB minne 8 GB DDR3 1333 MHz RAM SSD 64 GB Windows 7 - 64 Bits Hovedkort (vet ikke ) -------------------------------------------------- I det siste har jeg merket at pc'en min har blitt varm og har en tendens til å slå seg av når jeg kjører spill (WoW, Allods). ikke så varm at jeg ikke klarer å holde på den men veldig varm. jeg åpnet pc'en og tok renset den så forsiktig jeg kunne med q-tips rundt vifta, annet enn det tørte jeg ikke for kan ikke helt datamaskiner som sagt. Lastet ned CPUID Hardware Monitor og får dette: http://imageshack.us...temperatur.png/ Dette er noe jeg testet kjapt og brukte ikke mer enn 2 minutter med spill og så på temperaturene da.. det er ikke uvanlig at THRM kan gå til over 90 og TMPIN0 gå til 90.. hadde til og med 102 på 3 punkter men disse husker jeg ikke hvilke var er dette mye eller normalt? Regner med siden pc'en plutselig slår seg av etter jeg har kjørt litt tøffere programmer at det er varmen som er grunnen.. men igjen, er dårlig med dette på pc. Hva kan jeg evt gjøre med det? Vudert å skaffe meg en sånn kjøleplate til å ha under pc'en men vet ikke om det er nok? Opplevde også å få bluescreen nettopp når jeg så på en dvd :/ Forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Om det er slik å forstå at den er varmere enn det har vært, så blås den ren for støv. Nesten alltid er det problemet, og har en enkel løsning: trykkluft. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Du må begynne med å rette linken din - da den fungerer ikke. T-max for denne serien prosessorer er 100celcius: http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_i7/Intel-Core%20i7%20Mobile%20I7-740QM%20BY80607005259AA%20%28BX80607I7740QM%29.html Det vil si at opp til maks 100celcius har Intel sagt at CPUen skal kunne fungere normalt ved stock settings. Over dette vil den begynne å throttle - og evt. til slutt slå seg helt av dersom varmen fortsetter å stige på tross av throttling (hvilket i så fall ville indikere et seriøst problem med kjølingen i maskinen). Naturligvis er det greit å ha litt buffer også. Selv om 95celcius teknisk sett er "ok" så vil du gjerne se litt lavere tall enn som så på maks load. Hvis ikke maskinen var designet av en tulling så bør kjølesystemet ha mer sikkerhetsmargin å gå på i forhold til temperatur enn dette. -Stigma Lenke til kommentar
6ypoli10 Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 (endret) @Anskar: Åpnet pc'en min og renset for det støvet jeg så.. har ikke for tiden lufttrykker men skal se om jeg får tak i en. Så ikke noe voldsomt mye støv på pc'en fra det jeg kunne se men vet ikke om dette er noe som "gjemmer" seg litt videre under alt det high tech sakene :!: @Stigma: Ok så ut fra det jeg skjønte (hehe) så er det heldigvis ikke noe farlig med prossesoren min.. Søkte meg litt på google og så på hva som var vanlig for ATI Radeon HD 5650 på temperatur og de fleste sa rundt 60-70 når de spiller CoD og slike spill.. noen hadde til og med 40-50... jeg får over 100 grader når jeg har spilt i 5 minutter ish i spill som krever mindre enn de spillene de spiller. Etter det slår pc'en seg av.. Er det et problem jeg kan fikse selv eller lønner det seg å ta den med til BitShop eller lignende? tok nytt bildet, dette er etter pc'en har vært på i kanskje 10 minutter og spilt Allods på alt av lav grafikk innstillinger i kanskje 3-4 minutter.. http://imageshack.us/photo/my-images/502/temperatur.png/ Takk igjen for svar! Endret 7. november 2011 av 6ypoli10 Lenke til kommentar
6ypoli10 Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Jeg ser nå at jeg har en driver til skjermkortet fra 2009.. prøver å finne ut hvordan jeg installerer en nyere men får det ikke helt til :/ har dette noe å si? tror egentlig alle driverne mine er gamle Endret 7. november 2011 av 6ypoli10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå