Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må drikke for å få sove!

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er arbedsledig og sjelden råd til å gå på Polet. Har laget hjemmelaget vin, 30 liter. Problemet er at jeg ikke får sove uten å drikke. Har drukket halve bøtta på cirka 1 uke...Og det er ikke bra. Satt og så på film idag, og merket av jeg ristet. Skulle sette in noen gamle bilder i et fotoalbum og jeg hadde faktiskt problemer med å få inn bildene pga. at jeg ristet...Nå har jeg tatt et par glass vin og nå rister jeg ikke lenger. Føler meg mye bedre. Og dersom jeg legger meg edru så tar det mye lengre tid før jeg sovner, kan ligge i opp til 2 timer i edru tilstand. Har jeg tatt noen glass sover jeg iløpet av en halvtime.

Er dette et tegn på alkoholisme, eller kan det bare være tilfeldig?

Jeg er 20 år så det ville jo vært kjipt å bli alkis...Takk.

Postet av anonym: fc4e7d84d8092540bb53110f94ce0553

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du burde roe ned på drikkinga en periode. Særlig når det gjelder å sove. Ganske skummelt å la det bli en vane.

Ja, jeg har merket det. Men det er ikke så lett å la være når man har fri tilgang på hjemmelaget vin. Har merket at jeg har problemer med å kontrollere drikkinga også, har jeg tatt et glass er det ikke lett å stoppe der. Som nå, skal opp klokken 8 i morgen, og hade planlagt å legge meg før klokka 1. Men jeg "skal bare ta et glass til".

Hilsen trådstarter.

Postet av anonym: 3476dee02b4474267ac1a0284ec85688

Lenke til kommentar

Fra AA: Hvis du gang på gang drikker mer enn du tenker eller ønsker å gjøre - eller hvis du kommer opp i vanskeligheter når du drikker, kan det være at du er alkoholiker.

Jeg drikker av og til mer enn jeg ønsker, og det skjer at jeg kommer opp i vanskeligheter. Men tror AA overdriver litt.

Hilsen trådstarter.

Lenke til kommentar

Fra AA: Hvis du gang på gang drikker mer enn du tenker eller ønsker å gjøre - eller hvis du kommer opp i vanskeligheter når du drikker, kan det være at du er alkoholiker.

Jeg drikker av og til mer enn jeg ønsker, og det skjer at jeg kommer opp i vanskeligheter. Men tror AA overdriver litt.

Hilsen trådstarter.

Lenke til kommentar

Kan hende, de er jo en kristen sekt ser det ut som.

Mulig du er på vei til å bli det.

Jo mer jeg leser om AA jo mer spekulativt synes jeg det er.

Man bytter vel helst ut en avhengighet med en annen samtidig som man mer eller mindre "cult-iveres".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har åpenbart et problem.

Du drikker hver dag, for å holde deg rolig å ikke "riste" og må drikke for å sove skikkelig.

Enten kan du la det fare over og ta konsekvensene, eller så kan du tømme den bøtta i vasken og finne noe annet å gjøre.

Dog jeg tviler på at du har viljestyrke til å gjøre noe med dette. Du virker alt for svak for alkoholen.

Lenke til kommentar

Oppdatering. Ikveld har jeg greid meg ganske bra, har ikke drukket så mye og skal ikke drikke mer ikveld. Men dere vil at jeg skal gå til legen. Hva kan legen gjøre? Tviler sterkt på at legen snakker om noe annet enn alkoholens negative konsekvenser.

Hilsen trådstarter

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt og greit. Du bestemmer deg for at du ikke skal ta en dråpe alkohol på f.eks en mnd. Dette er 0 problem for meg. 2 mnd er også 0 problem. x mnd er også 0 problem. Joda, jeg syns det er godt med litt alkohol når det passer slik jeg, så jeg liker det, men er ikke avhengig og da er det heller ikke noe problem å sette slike grenser for seg selv.

Har du problemer med å sette slike grenser og holde de, så er du avhengig mener nå jeg.

Prøv med å sette en uke som grense først - sliter du med å holde deg, så bør du absolutt sette deg høyere grenser og være borte minst 2 mnd fra å nyte alkohol, og klarer du det, så kan f.eks grensen være at det kun skal nytes en dag i helgene etter dette.

Klarer du ikke dette i det hele tatt, så bør du søke hjelp. Da er vel AA de med mest ekspertise og erfaring på området.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Oppdatering. Ikveld har jeg greid meg ganske bra, har ikke drukket så mye og skal ikke drikke mer ikveld. Men dere vil at jeg skal gå til legen. Hva kan legen gjøre? Tviler sterkt på at legen snakker om noe annet enn alkoholens negative konsekvenser.

Hilsen trådstarter

Poenget med leger er ikke at de skal trylle fram en tablett du kan ta for å få alle problemer til å forsvinne. Legen kommer til å prate om alkoholens negative konsekvenser nettopp fordi du er midt oppi en av dem! Kom deg til lege, han/hun kan gi deg tips om hvordan du kan trene deg selv opp til å ikke tenke på alkohol hver gang noe plager deg.

Lenke til kommentar

Dette har også jeg fått merke noen ganger. 21år.

Dette gjelder da sæærlig etter storby-turer, feks da jeg var i Tsjekkia på øl-tur..

Etter en uke hjemme uten drikke, hadde jeg fortsatt veldig lyst på pils, slet med å sove og ristet litt.

Det er fail as.

"Godt" å høre at jeg ikke er alene da. Hvordan kom du deg ut av situasjonen, og er alt som før nå?

Hilsen Trådstarter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...