Gå til innhold

[Løst] Home server, brukertilgang.

jaueking

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette vil nok for mange virke som ett veldig dumt spørsmål, men ettersom jeg har hørt at ingen spørsmål er dumme, fyrer jeg i vei.

Jeg følte behovet for en filserver, så derfor satte jeg sammen en av deler jeg hadde liggende å slenge. OS falt på Windows Home server.

Jeg koblet til med eksternt skrivebord, og alt virket greit. Aktiverte gjestekontoen slik at pcene på hjemmenettverket skulle få tilgang til mapper og filer på serveren. Dette fungerte fint.

For at ikke alle på nettverket mitt skulle ha tilgang til alt jeg har delt, ville jeg selvfølgelig opprette brukere med tilgang til de forskjellige mappene. (satte opp serveren med passord som er likt klientens påloggings brukernavn og passord)

Da begynte problemet, fikk ikke tilgang til mappene.. Når jeg prøvde å gå inn på serveren, kom jeg bare inn på det gjestekontoen hadde tilgang til. Deaktiverte gjestekontoen for å teste om jeg kunne komme inn da, men det gjorde jeg ikke.

Det kommer opp skriv inn brukernavn og passord. Skriver inn det, men får fremdeles ikke tilgang..

Føler jeg har prøvd alt mulig, og jeg skjønner absolutt ingenting.. Er den en liten innstilling eller noe som må til???

Eksternt skrivebord, og alt annet fungerer greit.

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å restarte klient-PC'n for å resette cachede brukernavn/passord. Så kan du prøve å åpne Windows Explorer (winkey+e), og trykke alt+t og gå til "Map network drive..." hvor du skriver inn addressen til det delte området, brukernavn og passord.

Jeg har selv lagt merke til at Windows ikke liker å logge på delte områder med samme brukernavn som lokal bruker når lokalt passord og passord på serveren er forskjellig. Dette tror jeg er en av grunnene til at klient-programvaren for WHS alltid maser om å synke lokalt passord med passordet på serveren... :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...