Gå til innhold

Kattunger


Anbefalte innlegg

Hei, katten min har nå blitt stolt mor til fire nydelige kattunge. Dessverre hadde jeg glemt å lukke garderobeskapet mitt så kattungene ble født i undertøyet mitt. Uansett, det er veldig kaldt på soverommet så jeg valgte å flytte kattungene til stua der jeg har skrudd på varmekabler og har laget en eske med tepper i. Kattemor likte stedet veldig godt, men hun virker nervøs og går heletiden tilbake til garderobeskapet og det ser ut som om hun leter etter flere unger. Har de kontroll på hvor mange de får? Jeg har lett men finner ingen flere. Allikevel kommer hun bort til meg og maser på meg til jeg følger henne inn på soverommet. Jeg er redd det skal ligge en dødfødt kattunge der eller en kattunge vi enda ikke har funnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun må nok bare finne seg i den nye plassen, da det er altfor kaldt på soverommet. Men nå tror jeg hun har et dilemma. Hun er veldig avhengig av meg og samboeren, må sove i senga med oss og når hun merker at vi er borte fra rommet så følger hun etter oss. Vi gikk tur en dag og da tuslet hun etter oss som en liten hund.

 

Nå vet hun ikke hel om hun skal ligge med ungene eller i senga med oss. Hun løper frem og tilbake med jevne mellomrom stakkars :(

Lenke til kommentar

Kattemor fant svar på dilemmaet sitt. Hun er veldig flink til å åpne dører. Så i de stille nattetimer snek hun seg inn på rommet og tok med seg en av kattungene. Så klokken 3 våknet jeg av piping. Da var det rett opp og jeg brukte en halvtime på å lage et nytt rede med varme teppet og flasker med varmt vann. Så i dag blir det rett ut for å kjøpe varmeteppe.

Lenke til kommentar

Hun vil nok ha et stille og rolig sted de første dagene, hvor kattungene er godt skjult. De har som oftest god peilig på hvor mange de får, men det kan ta ei ukes tid før hun lærer det. Prøv å flytte esken i stua til et rolig hjørne eller lag en hule.

 

Husk å kastrere mor så fort ungene slutter å die, kattemor kan bli raskt drektig igjen og dette er ikke bra for hverken kattemor eller det store problemet med hjemløse katter :)

Lenke til kommentar

Hun må nok bare finne seg i den nye plassen, da det er altfor kaldt på soverommet.

 

Er vel ikke verre enn at du får satt på litt varme?

 

Du får sørge for at katten din blir kastrert/sterilisert (hvis hun er huskatt), ganske uansvarlig å ikke ha gjort det ennå.

 

Jeg har nå skrudd opp varmen og lukket vinduet, men da blir jo problemet at jeg ikke kan sove der da de skal ha det ganske varm for å ikke fryse ihjel... Og jeg er faktisk ganske lei av kommentarer på at jeg er uansvarlig. Jeg fikk beskjed av dyrlegen at dersom hun gikk på p-piller så skulle det gå greit frem til jeg hadde råd til sterilisering. Men allikevel så ble hun gravid, og jeg slurvet aldri med å gi henne pillene og sørget alltid for at hun fikk dem i seg. Så ja, jeg skal sterilisre henne, men jeg er ikke uansvarlig....

Lenke til kommentar

Hun vil nok ha et stille og rolig sted de første dagene, hvor kattungene er godt skjult. De har som oftest god peilig på hvor mange de får, men det kan ta ei ukes tid før hun lærer det. Prøv å flytte esken i stua til et rolig hjørne eller lag en hule.

 

Husk å kastrere mor så fort ungene slutter å die, kattemor kan bli raskt drektig igjen og dette er ikke bra for hverken kattemor eller det store problemet med hjemløse katter :)

 

Ja nå har jeg laget det godt til henne i skapet mitt, så får hun ligge der til ungene er så store at hun vil ha dem i stuen. Vet du hvor lenge kattungene dier? Er det helt til de blir leveringsklare? For jeg har ikke tenkt at hun skal bli gravid igjen :)

Lenke til kommentar

Hun må nok bare finne seg i den nye plassen, da det er altfor kaldt på soverommet.

 

Er vel ikke verre enn at du får satt på litt varme?

 

Du får sørge for at katten din blir kastrert/sterilisert (hvis hun er huskatt), ganske uansvarlig å ikke ha gjort det ennå.

 

Jeg har nå skrudd opp varmen og lukket vinduet, men da blir jo problemet at jeg ikke kan sove der da de skal ha det ganske varm for å ikke fryse ihjel... Og jeg er faktisk ganske lei av kommentarer på at jeg er uansvarlig. Jeg fikk beskjed av dyrlegen at dersom hun gikk på p-piller så skulle det gå greit frem til jeg hadde råd til sterilisering. Men allikevel så ble hun gravid, og jeg slurvet aldri med å gi henne pillene og sørget alltid for at hun fikk dem i seg. Så ja, jeg skal sterilisre henne, men jeg er ikke uansvarlig....

 

Fint at du har tenkt å sterilisere, men slike kostnader er noe du må ha dekning for når du skaffer deg katt :)

 

P-piller går ofte fint, andre ganger ikke (og da ender du opp med kattunger som nå).

Lenke til kommentar

Hun må nok bare finne seg i den nye plassen, da det er altfor kaldt på soverommet.

 

Er vel ikke verre enn at du får satt på litt varme?

 

Du får sørge for at katten din blir kastrert/sterilisert (hvis hun er huskatt), ganske uansvarlig å ikke ha gjort det ennå.

 

Jeg har nå skrudd opp varmen og lukket vinduet, men da blir jo problemet at jeg ikke kan sove der da de skal ha det ganske varm for å ikke fryse ihjel... Og jeg er faktisk ganske lei av kommentarer på at jeg er uansvarlig. Jeg fikk beskjed av dyrlegen at dersom hun gikk på p-piller så skulle det gå greit frem til jeg hadde råd til sterilisering. Men allikevel så ble hun gravid, og jeg slurvet aldri med å gi henne pillene og sørget alltid for at hun fikk dem i seg. Så ja, jeg skal sterilisre henne, men jeg er ikke uansvarlig....

 

Fint at du har tenkt å sterilisere, men slike kostnader er noe du må ha dekning for når du skaffer deg katt :)

 

P-piller går ofte fint, andre ganger ikke (og da ender du opp med kattunger som nå).

 

Ja, det vet jeg, og det er dumt at jeg ikke sparte i forkant. Og selvfølgelig er det dumt med alle kattene som blir gravide, men jeg synes også at de som hadde hannkatten har et ansvar. Men jeg må innrømme at det er koselig da, de er så søte, tror ikke jeg får problemer med å gi dem bort. Og hvis jeg får det så greier jeg ikke å drepe dem så skal beholde dem selv og kastrere/sterilisere dem med en gang de blir kjønnsmodne :)

 

Må bare legge med et bilde av mine fire hjerteknusere og mamma Sarah

post-228668-0-18696800-1320668821_thumb.jpg

post-228668-0-54324800-1320669398_thumb.jpg

Endret av Oostepopp
Lenke til kommentar

Hun vil nok ha et stille og rolig sted de første dagene, hvor kattungene er godt skjult. De har som oftest god peilig på hvor mange de får, men det kan ta ei ukes tid før hun lærer det. Prøv å flytte esken i stua til et rolig hjørne eller lag en hule.

 

Husk å kastrere mor så fort ungene slutter å die, kattemor kan bli raskt drektig igjen og dette er ikke bra for hverken kattemor eller det store problemet med hjemløse katter :)

 

Ja nå har jeg laget det godt til henne i skapet mitt, så får hun ligge der til ungene er så store at hun vil ha dem i stuen. Vet du hvor lenge kattungene dier? Er det helt til de blir leveringsklare? For jeg har ikke tenkt at hun skal bli gravid igjen :)

 

Så flott! Etter ca fem dager vil hun naturlig ville flytte de vekk fra fødeplassen, da kan du i stor grad styre hvor det nye "redet" skal være. Kattungene dier helt til de er leveringsklare (12 uker), men dette er mer trygghetsdiing. Kattemor kan kastreres fra kattungene er 6 uker, da har de gått over til tørrfor og våtfor. De vil fortsatt die, men på en mer sivilisert måte (ligge pent på rekke) og ikke den klynginga som er de første ukene. Det er denne klynginga som gjør at du må vente noen uker, ellers kan de rive opp stingene i klumsinga si :)

 

Edit: fine små barn du har fått deg, ser det ligger to jenter der i alle fall :) P-piller går forresten ikke fint i det hele tatt, da det øker kreftfaren med flere hundre prosent...

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Ja, jentene er jo bare nydelige. Jeg vet hvem faren er så det blir nok noen søte kattunger :D og jeg vet også at p-piller er farlige. Det var derfor det bare skulle være en midlertidig løsning slik at hun ikke skulle bli gravid( noe som hun allikevel ble) så nå hiver jeg pillebretter med en gang og får henne sterilisert før jeg slipper henne ut :)

Lenke til kommentar

Ja, jentene er jo bare nydelige. Jeg vet hvem faren er så det blir nok noen søte kattunger :D og jeg vet også at p-piller er farlige. Det var derfor det bare skulle være en midlertidig løsning slik at hun ikke skulle bli gravid( noe som hun allikevel ble) så nå hiver jeg pillebretter med en gang og får henne sterilisert før jeg slipper henne ut :)

 

Godt å høre, det er det beste for alle parter! :) Jeg må bare rette på ordbruken, for katter steriliseres ikke lenger. Ved en sterilisering vil katten få kuttet egglederne og dermed fortsette med løpetid og parring, bare ikke kunne bli drektig. Det som gjøres er kastrering, alle reproduksjonsorganene (livmor og eggstokker) fjernes slik at hun heller ikke får det hormonelle aspektet og løpetider. Sterilisering på hunnkatt har ikke vært utført på nærmere 30 år, men likevel brukes begrepet enda :) Det heter enkelt og greit "kastrering av hunnkatt".

Endret av Anaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun vil nok ha et stille og rolig sted de første dagene, hvor kattungene er godt skjult. De har som oftest god peilig på hvor mange de får, men det kan ta ei ukes tid før hun lærer det. Prøv å flytte esken i stua til et rolig hjørne eller lag en hule.

 

Husk å kastrere mor så fort ungene slutter å die, kattemor kan bli raskt drektig igjen og dette er ikke bra for hverken kattemor eller det store problemet med hjemløse katter :)

 

Ja nå har jeg laget det godt til henne i skapet mitt, så får hun ligge der til ungene er så store at hun vil ha dem i stuen. Vet du hvor lenge kattungene dier? Er det helt til de blir leveringsklare? For jeg har ikke tenkt at hun skal bli gravid igjen :)

 

Så flott! Etter ca fem dager vil hun naturlig ville flytte de vekk fra fødeplassen, da kan du i stor grad styre hvor det nye "redet" skal være. Kattungene dier helt til de er leveringsklare (12 uker), men dette er mer trygghetsdiing. Kattemor kan kastreres fra kattungene er 6 uker, da har de gått over til tørrfor og våtfor. De vil fortsatt die, men på en mer sivilisert måte (ligge pent på rekke) og ikke den klynginga som er de første ukene. Det er denne klynginga som gjør at du må vente noen uker, ellers kan de rive opp stingene i klumsinga si :)

 

Edit: fine små barn du har fått deg, ser det ligger to jenter der i alle fall :) P-piller går forresten ikke fint i det hele tatt, da det øker kreftfaren med flere hundre prosent...

 

Takk for svar :) jeg skal innom dyrlegen etter forelesningene i dag og spørre om jeg kan få en slags rabatt for vaksine av 4 katter :)

Vet ikke om det er vaksine det er, men vet de skal ha noen sprøyter. Husker ikke prisene, men blir sikkert litt når du har 4 stykk.

Endret av Oostepopp
Lenke til kommentar

Ja, jentene er jo bare nydelige. Jeg vet hvem faren er så det blir nok noen søte kattunger :D og jeg vet også at p-piller er farlige. Det var derfor det bare skulle være en midlertidig løsning slik at hun ikke skulle bli gravid( noe som hun allikevel ble) så nå hiver jeg pillebretter med en gang og får henne sterilisert før jeg slipper henne ut :)

 

Godt å høre, det er det beste for alle parter! :) Jeg må bare rette på ordbruken, for katter steriliseres ikke lenger. Ved en sterilisering vil katten få kuttet egglederne og dermed fortsette med løpetid og parring, bare ikke kunne bli drektig. Det som gjøres er kastrering, alle reproduksjonsorganene (livmor og eggstokker) fjernes slik at hun heller ikke får det hormonelle aspektet og løpetider. Sterilisering på hunnkatt har ikke vært utført på nærmere 30 år, men likevel brukes begrepet enda :) Det heter enkelt og greit "kastrering av hunnkatt".

 

Åja. Greit å vite! :) Jeg trodde at det kaltes sterilisering når det gjaldt hunnkatter og kastrering på hannkatter. Men da vet jeg det ;)

Lenke til kommentar

Hei, håper noen ser dette fordi jeg ble litt redd. Merket nettopp at kattemor blør litt fra rumpa/musa hun er litt fuktig av blod/slim rund der og på pelsen rundt. Må jeg ringe legen? Er det farlig? Hun maser også en del på meg og vil ikke ligge med ungene sine. Følger bare etter meg hele tiden.

 

EDIT: Hehe, fant utav det. Ringte dyrlegen og han sa at det var normalt og kunne vare opp til to uker til. Så lenge hun er fin i form og ikke presser så skulle det ikke være farlig :)

Endret av Oostepopp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det går nå kjempebra med kattemor og hennes fire unger. Nå har de åpnet øynene og har blitt enda søtere enn før. Kattemor har heldigvis flyttet ungene fra soverommet til stua, så slipper vi å sove med 29 grader på rommet. Jeg ser også allerede forskjell på oppførselen til kattene. Den ene svarte er veldig rolig og tillitsfull. Mens den andre krangler hele tiden med en av søstrene sine om samme pupp, HVER dag. Den andre jenta ligger ofte og sutte på "tomlene" sine. Jeg smelter :D

post-228668-0-99494400-1321452884_thumb.jpg

post-228668-0-33078400-1321452901_thumb.jpg

post-228668-0-63381200-1321452935_thumb.jpg

post-228668-0-92789500-1321452948_thumb.jpg

Endret av Oostepopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...