Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sosial Angst - MDMA

screenman

Anbefalte innlegg

Jeg leser akkurat nå wikipedia artikkelen om MDMA

Selv lider jeg av Sosial Angst og en del fobier.

MDMA er for tiden et medikament som for øyeblikket forskes på, ifølge wikipedia.

Betyr dette at personer som meg selv, som har diverse angstlidelser kan prøve ut dette medikamentet i behandling av angst?

Eller er det bare et fåtall utvalgte personer som får prøve ut dette medikamentet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretok kun et enkelt søk etter "anxiety" i Wikipedia-artikkelen du linket til, uten å finne noe som indikerer at at MDMA blir brukt i behandling av sosial angst. Som du sikkert har fått med deg, forskes det på bruk av MDMA som et verktøy i terapautisk behandling av posttraumatisk stresslidelse.

Per egen erfaring kan jeg si at du neppe vil føle mye sosial angst under påvirkning av MDMA. Men tro meg, å bruke et sterkt stimulerende rusmiddel mot sosial angst, det er intet annet enn absurd, særlig med tanke på at utstrakt bruk gjerne har angst og depresjoner til følge.

Lenke til kommentar

Virker jo egentlig fornuftig at man kan prøve å dekke over en sterkt negativ opplevelse med en sterkt positiv, men det som er greia er at du gjør det gjennom unaturlige prosesser. Det var høyst sannsynlig ikke et medikament som forårsaket nedturen, så burde det da være et medikament som forårsaker oppturen ?

Det som er med det å ta medikamenter er at du går direkte inn i en meget finjustert mekanisme i kroppen og overstyrer. Tar du f.eks stoffer som strekker det biokjemiske systemet ut av proposjoner så får du mottiltak fra kroppen som igjen prøver å tilpasse seg den unormalt høye nivået av GABA, Serotonin, Dopamin eller hvilken nevrotransmitter man forsåker å dra unaturlig mye opp. En vanlig mekanisme er at kroppen nedregulerer reseptorer for å demme opp mot den økte mengden tilgjengelig nevrotransmitter. F.eks kan enkelte preparater øke mengden med så mye som 1200% av det kroppen maksimalt produserer selv. Da spiller du virkelig hazard med hjernen.

En annen sak er at vi alltid søker gode ting og prøver å unngå dårlige, så om man først får en tur i den kongelige godtebutikken og får en opplevelse som setter alt annet til side så vil man gjerne oppleve det på nytt igjen, og da ender man opp i medikamentell indusert avhengiget. Siden man søker den samme gode følelsen på nytt igjen øker man dosen for hver gang man prøver, og ting går bare mer og mer i ubalanse.

Supert at du har kommet deg til psykiater. Håper h*n er god og får deg på rett vei slik at du kan mestrer ting etterhvert, og helst med et minimum av medikamenter.

Anbefaler deg å være 100% ærlig med vedkommende, også om du velger å ta medikamenter h*n ikke har foreskrevet til deg. Vær så snill å ikke bruk ting fra gata, for du vet aldri hva det er, og du fortjener bedre enn det.

Er klar over at ting kan være temmelig kjipt, men da må man bare gi jernet og komme seg dit en skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...