Gå til innhold

Informatikk på NTNU eller UIO?

Martin HaTh

Anbefalte innlegg

Den vidregående opplæringen begynner å ta slutt, og det er på tide å tenkte på veien videre. Akkurat hva jeg skal studere er bestemt: Informatikk. Skolevalget, derimot, er ikke. Derfor lurer jeg på om noen med litt erfaring, fra en elle begge universiteter, kan fortelle meg litt om forskjeller etc.

Jeg ser bla. på UIOs hjemmesider at de ikke tar opp 5 årlig siv.ing. studier, men at man kan ta 3+2, og oppnå noe lignende. Selv virker det 5-årlige løpet på NTNU bedre(Datateknikk, vel og merke, det er jo 3+2 informatikk òg), men det er kanskje ikke så viktig.

Noen som har lyst til å komme med inspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil gjerne først påpeke at det jeg skriver under er slik jeg oppfatter ting og ikke slik andre nødvendigvis oppfatter ting.

Jeg gikk datateknikk på ntnu for endel 5-10 år siden.

Slik jeg opplevde fordelen med linjen var at man fikk et helhetlig løp hvor man fikk innsikt i mange ulike deler. Det var ikke bare programmering, men også feks elektronikk og fysikk. Jeg skal ikke si at det er slik, men fikk inntrykk at de som gikk informatikk på andre universiteter (og forsåvidt også ntnu) hadde et mer rendyrket informatikkstudie.

Fikk også inntrykk at man på informatikk i større grad valgte hvilken fagsammensetning man ville ha enn på datateknikk, ihvertfall de første årene.

Dette kan ha sine plusser og minuser alt etter hva man har lyst til å lære. Feelingen min var at siving data var mer rettet mot arbeidslivet enn å lære seg mest mulig programmering. Jeg trodde det kom til å være mye mer programmering og opplæring i programmering enn det var (og da var ikke jeg en av de som valgte linjene med minst programmering, det var folk som programmerte mye mindre enn meg).

Et annet generelt inntrykk er at ingeniør og siving er mer jobbrettet med prosjekter, samarbeid og praktiske fag i andre disipliner enn typen "master i informatikk" fra universitet.

Sammenlignet med venner på informatikkstudie på universitet og ingeniørstudier var den arbeidsbelastningen min per semester større på den tiden. Skal ikke si at det er slik nå.

En annen ting jeg ville vurdert var hvor du ahr lyst til å studere. Studietiden skal være kjekk, ikke bare studier. Dersom du er en sosial utadvent person kan jeg anbefale Trondheim. Hvis ikke kan det være du vil trives best i byen du er fra med folk du kjenner.

Lenke til kommentar

Bachelor i informatikk ved NTNU har to prosjektarbeider (3. og 6. semester). Man stiller friere enn datateknikk ved at man ikke er låst til massevis av mattefag og lignende som er obligatorisk for siv.ing. Bakdelen er at det føles som at siv.ing. prioriteres av NTNU sentralt, noe som gjør det vanskelig å finne fag som passer inn i timeplanen (og så bør helst eksamensdatoen passe). Informatikk har en aktiv linjeforening som er flinke til å arrangere både bedriftspresentasjoner og sosiale ting.

Angående master, så er det mye rart å velge mellom. Ta en titt på nettsidene til NTNU. Det er også mulig å søke seg inn på Datateknikk om man har den riktige fagkombinasjonen.

Lenke til kommentar

Går selv på UiO og kan anbefale det.

Den største fordelen med UiO er kanskje valgfrihet. Man kan velge ganske mye fritt av hva man vil ta av fag (eventuelt rekkefølge), og det er veldig lite obligatorisk. Dette kan jo være et toegget sverd hvis man ikke er strukturert.

Man kan også lære mye om f.eks elektronikk som nevnt, men ikke noe som noen tvinger deg til det hvis du ikke vil.

Studie-miljøet ved UiO og spesielt Ifi ganske bra. Men har hørt mye bra om Trondheim generelt på det omerådet.

Selve utdanningen tror jeg er bra begge stedene, mye ligger på egeninsats på universitetsnivå.

Hvis du er interessert i Informatikk tror jeg du kommer til å bli fornøyd uansett valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...