Gå til innhold

Herrie's firmware til NEC ND-1300A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner å bli en del 1300a tråder nå, men her er det du skal gjøre:

Finn først ut hvor din 1300A er montert. På hvilken IDE kanal; altså om den er primary Slave, secondary Master, eller secondary Slave.

*OBS; kan ikke være Primary Master, ifølge herrie*

Last ned 106auto.rar. (sonefri)

(dette gjorde jeg; last ned 105v8.rar hvis du vil ha støtte for flere medietyper. Selv bruker jeg bare "dyrere" merker allikevel.)

I denne .rar fila finner du: 106auto.bin, NEC1x00a.exe, og en .txt fil.

Legg disse filene over på en vanlig floppy diskett. Formatter disketten først, for da får du også beskjed hvis det er noe galt med disken. Bruk m.a.o. en floppy du kan stole på.

Lag/bruk en annen floppy som skal være boot disk. Win98 boot floppy funker fint(selv med XP).

Putt boot floppy'en i diskett stasjonen og start(eller restart) PCen.

Etter en stund kommer du til en A:> prompt.

Nå skriver du:

NEC1x00A.EXE -sec -sla -flash 106AUTO.bin

*DU MÅ SKRIVE -SEC -SLA SOM OVER HVIS BRENNEREN ER SECONDARY SLAVE, MEN HVIS DEN FOR EKSEMPEL ER PRIMARY SLAVE, MÅ DU SKRIVE

-PRI -SLA.*

Vent, for du får en del meldinger på skjermen; 'burn', 'erase', 'burn', bla bla bla.

Hvis du har flaks ;), står det til slutt at det var 'successful'.

Før du flasher, kan du også velge å overføre den originale firmwaren til floppyen.

Kommandoen da er:

NEC1x00A.EXE -sec -sla -out original.bin (samme gjelder selvsagt her; finn ut på hvilken IDE kanal brenneren er).

Gjør en dir på de forskjellige stasjonene, for å se om du finner igjen original.bin fila. I mitt tilfelle ble denne sendt til RAM Drive'n, som jo ligger i RAM og ville blitt slettet ved reboot. Jeg kopierte da original.bin over på en floppy med copy command (copy original.bin b: ) (i mitt tilfelle var floppy stasjonen b: )

Man KAN også droppe floppy helt, og laste ned FlashBootCD fra herrie's side; da må du ha et brenne program(Nero f.eks.) som kan brenne en .iso fil til CD.

Last i så fall ned 106bcd.rar, og pakk den ut.

Når den fila er brent til CD, har du en bootCD, og kan droppe floppy, siden alle de tre 1.06 firmware versjonene også ligger på CDen.

Personlig gjorde jeg det siste, men kunne ikke finne NEC1x00a.exe fila på CDen, så jeg måtte knote litt(fikk bare "Bad command or file name" når jeg skulle flashe, så jeg måtte kopiere NEC1x00a.exe fila over fra en floppy jeg hadde liggende med den fila på). Kanskje det ligger en NEC1300a.exe fil på CDen isteden, bruk isåfall det filnavnet når du skal flashe.

Skriv ut denne posten før du flasher, så skal det gå bra tror jeg.

*HUSK AT HVIS NOE GÅR GALT UNDER FLASHING, F.EKS HVIS FLOPPYEN IKKE FUNKER SOM DEN SKAL, ELLER NOE ANNET, RISIKERER DU AT DU SITTER DER MED EN BRENNER SOM IKKE FUNKER I DET HELE TATT!*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...