idos Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Etter en katastrofal oppdatering har nå OpenSuse maskinen gått ned. Diskene var satt opp som følgende: 1 oppstartspartisjon 20 gb 2 stk disker satt i software-raid 1 (disse er de kritiske!!!) 1 full disk + resten av disken brukt til oppstart i LVM Jeg startet opp maskinen med Ubuntu fra USB og fikk opp både lvm og raid i diskverktøyet , men kunne ikke starte noen av dem. Jeg restartet og bootet opp igjen (Ubuntu) , men da var raiden borte, fikk fortsatt ikke startet den. Så restartet jeg med OpenSuse live, og klarer med mdadm å starte raid, tar kun i bruk den ene disken , og montere denne, men da er disken tilsynelatende tom. LVM vises også i paritsjonverktøyet, men når jeg monterer denne virker denne også tom. Nå tør jeg ikke "rote" mer, da dette var bildene fra de siste 8 årene til min svigersøster. Kanskje det er best å prøve å få liv i maskinen igjen, men den får kernel-panic, og da er jeg litt "lost" for å si det mildt. Noen som har noen tips, eller forslag til løsninger ? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Er det ikke bare å hente bildene ut fra backup? c", ) 1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Her er det jo bare å begynne i en ende. Hva gir: cat /proc/mdstat mdadm --detail --scan mdadm --detail /dev/md0 mdadm --examine /dev/sdX For lvm disken din. fdisk -l pvdisplay vgdisplay lvdisplay For diskene dine som var satt opp i software raid, så lenge du vet hvilket filsystem som var i bruk. Bør du kunne ta hvilken som helst av disse diskene ut, og montere dem opp direkte. Uten å sette opp raidet igjen(dette kan faktisk være det lureste, da du ikke risikerer at mdadm overskriver den ene disken med skrot). Aller helst monter disken som read-only. Det aller viktigste er å ikke begynne med --force på noen kommandoer før du er absolutt sikker på hva du holder på med. Endret 7. november 2011 av kpolberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå